مبارزه با علف‌های هرز در سطح بیش از ۴۲۸ هزار هکتار کشتزارهای خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 بهمن 1401 | 11:23 ق.ظ
مبارزه با علف‌های هرز در سطح بیش از ۴۲۸ هزار هکتار کشتزارهای خوزستان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از انجام عملیات مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۴۲۸ هزار و ۱۷۶ هکتار از کشتزارهای این استان خبر داد.

ناجی شهیب‌زاده روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: تاکنون ۴۲۸ هزار و ۱۷۶ هکتار مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز در مزارع گندم استان صورت گرفته که از این میزان ۱۱۸ هزار هکتار مربوط به علف‌های هرز پهن برگ و ۸۲ هزار هکتار مربوط به علف‌های هرز باریک برگ و ۲۲۷ هزار هکتار مربوط به مبارزه توام بوده است.

وی با بیان اینکه وجود علف‌های هرز در مزارع باعث کاهش عملکرد محصول می شود ادامه داد: علف‌های هرز یکی از مهمترین عوامل خسارت زای گیاهی و میزبان بسیاری از آفات و بیماری‌ها هستند.

وی گفت:علف‌های هرز به ۲ صورت کمی وکیفی به محصول خسارت وارد می کنند؛ خسارت کیفی آنها باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی و یا مسمومیت محصول(در صورت اختلاط بیش از حد با محصول ) می‌شود و خسارت کمی نیز باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می‌شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: علف‌های هرز در برداشت محصول نیز اختلال ایجاد می‌کنند از این رو برای کنترل این عوامل کاهنده باید مبارزه موثر و به موقع انجام شود.
شهیب زاده در مورد مبارزه با علف‌های هرز در مزارع کلزا بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون سطحی معادل ۴۹ هزار و ۹۵۰ هکتار مبارزه با علف‌های هرز در مزارع کلزا صورت گرفته که از این میزان چهار هزار و ۴۵۰ هکتار مبارزه پیش رویشی، و ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه پس رویشی بوده است.

وی در مورد مبارزه با آفات نیز گفت: تاکنون در سطح ۷۱ هزار و ۲۹۵ هکتار مبارزه با آفات در مزارع گندم صورت گرفته و ۵۶ هزار و ۱۲۹ هکتار مبارزه با بیماری ها بوده است؛ همچنین سه هزار و ۶۵۵ هکتار مبارزه با آفات در مزارع کلزا بوده است.
وی بیان کرد: در ابتدای فصل همه سموم مورد نظر برای مبارزه به میزان کافی در سطح داروخانه‌های گیاه پزشکی خوزستان تهیه شد و ناوگان سمپاشی همه شهرستان‌های استان تجهیز و کالیبره شد ضمن آنکه چندین دوره و کارگاه آموزشی توسط کارشناسان مجرب برای کشاورزان و کارشناسان مروج برگزار شد.

در سال زراعی جاری حدود ۸۰۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی خوزستان زیر کشت پاییزه قرار گرفته که از این میزان ۴۸۳هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۵هزار هکتار گندم دیم است.

 استان خوزستان با ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی و باغی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

استان خوزستان به عنوان قطب نخست کشاورزی کشور ، حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی دارد؛ با تامین آب مورد نیاز، ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی ، تسطیح اراضی و توسعه کشت گلخانه‌ای ، امکان توسعه زمین های زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار