تاریخ شفاهی مکمل تاریخ مکتوب است

تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 بهمن 1401 | 09:11 ق.ظ
تاریخ شفاهی مکمل تاریخ مکتوب است رییس دفتر تدوین تاریخ شفاهی نفت گفت: تاریخ شفاهی مکمل تاریخ سندی و تاریخی است که از آن به عنوان تاریخ مکتوب یاد می شود. حسین جنوبی در نشست تاریخ شفاهی نفت در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت در خوزستان، اظهار کرد: تاریخ شفاهی نفت به دلیل تکیه به افراد به […]

رییس دفتر تدوین تاریخ شفاهی نفت گفت: تاریخ شفاهی مکمل تاریخ سندی و تاریخی است که از آن به عنوان تاریخ مکتوب یاد می شود.

حسین جنوبی در نشست تاریخ شفاهی نفت در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت در خوزستان، اظهار کرد: تاریخ شفاهی نفت به دلیل تکیه به افراد به عنوان راویان که به عنوان منابع و گنجینه های محسوب می شوند، هر لحظه ممکن است از دست برود. 

رییس دفتر تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: اکنون در تاریخ شفاهی نفت فاصله زیادی ایجاد شده و بسیاری از راویان آن به دلیل کهولت سن فوت شدند.

جنوبی گفت: مصاحبه ستون فقرات تاریخ شفاهی است و آن مصاحبه با راویان و شاهدان عینی در صحنه است.

وی ادامه داد: تاریخ شفاهی مکمل تاریخ سندی و تاریخی است که از آن به عنوان تاریخ مکتوب یاد می شود. که البته تاریخ شفاهی می‌تواند خرده روایت هم باشد. 

رییس دفتر تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در تعریف تاریخ شفاهی گفت: تاریخ شفاهی نفت ثبت روایت عینی از اتفاقاتی است که در نفت افتاده و تاریخ ایران با نفت عجین شده است.

جنوبی با بیان این که رییس جمهور و وزیر نفت بر ثبت تاریخ شفاهی نفت تاکید دارند، افزود: کار در دفتر تاریخ شفاهی نفت به صورت جهادی پیش می رود.

رییس دفتر تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: سرفصل های خاصی در تاریخ شفاهی نفت تعریف شده که اعتصابات نفت و انقلاب در نفت، دفاع مقدس و سرفصل پیشرفت است، البته بحث اعتصابات نفت در زمان انقلاب در تاریخ شفاهی نفت بسیار اهمیت دارد. 

جنوبی ادامه داد: در تاریخ مکتوب روایت براساس اسناد و مدارک مکتوب است و این نوع تاریخ استحکام تاریخی دارد اما تاریخ شفاهی حال و هوای نفت را روایت می کند و تحلیلی تر و جزییات در آن ملموس تر است.

وی راستی آزمایی روایت ها را یکی از ابزارهای تعیین درستی تاریخ شفاهی دانست و گفت: یکی از راه های صحت سنجی تاریخ شفاهی نفت و صحبت های راویان ارجاع و تطبیق آنها با تاریخ مکتوب و اسناد و مدارک موجود است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار