جلوگیری از سوزاندن ۱۱ میلیون فوت مکعب گاز در نفت و گاز آغاجاری

تاریخ انتشار: یکشنبه 30 بهمن 1401 | 09:14 ق.ظ
جلوگیری از سوزاندن ۱۱ میلیون فوت مکعب گاز در نفت و گاز آغاجاری با انجام اصلاحیه‌های فرآیندی در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز پارسی، ضریب پایداری شبکه و تامین گاز سراسری کشور افزایش و از سوزاندن ۱۱ میلیون فوت مکعب گاز در روز جلوگیری بعمل آمد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز آغاجاری با اعلام این خبر بیان کرد: در شرایط کنونی و بدلیل فرارسیدن فصل زمستان و نیاز کشور به گاز شهری، حدود ۹۶ میلیون فوت مکعب گاز در روز از طریق تاسیسات کرنج پارسی تحویل شرکت ملی گاز می شود.

 

جواد تقی زاده افزود: بالغ بر ۱۱ میلیون فوت مکعب گاز در روز بدلیل پوسیدگی و نشت‌های مکرر خط لوله خروجی واحد تقویت فشار ۱۰۰ پارسی  قابل جمع آوری نبود و به ناچار سوزانده می‌شد.

وی گفت :از همین روی با توجه به مسیر سخت گذر منطقه پارسی و سوراخ شدن اخیر خط خروجی واحد ۱۰۰ پارسی  درون رودخانه و حجم زیاد آب رودخانه و عدم امکان تعمیر آن در شرایط کنونی، اصلاحیه فرآیندی تعریف که از طریق آن بتوان این مقدار گاز را از میانه راه از طریق اتصال به خط لوله ۱۰ اینچ واحد تقویت فشار  ۴۰۰ پارسی به مقصد منتقل کرد.

تقی زاده افزود : با تلاش‌های شبانه روزی مجموعه همکاران، انجام این اصلاحیه به مدت سه روز از طریق اتصال خط خروجی ایستگاه ۱۰۰ به ۴۰۰ پارسی انجام و ایستگاه تقویت فشار ۱۰۰ پارسی  از تاریخ ۲۴ بهمن ماه  در مدار قرار گرفت و روزانه از سوزاندن بالغ بر ۱۱ میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری و به تولید گاز شرکت افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه تقویت فشار گاز ۱۰۰ پارسی وظیفه جمع آوری و تقویت فشار گاز‌های تقلیل فشار یافته از واحد بهره برداری پارسی که در گذشته سوزانده می‌شدند را برعهده دارد که از سال ۱۳۷۳ راه اندازی گردید. ادامه داد:  گاز خروجی این ایستگاه از طریق یک خط لوله ۸ اینچ بطول ۲۸ کیلومتر به واحد لخته گیر ۳۰۰/۵۰۰ کرنج منتقل و از آنجا بهمراه گاز سایر ایستگاه‌های تقویت فشار گاز کرنج/ پارسی به کارخانه گاز و گازمایع ۱۵۰۰ منتقل شده و پس از فرآورش و جداسازی مایعات و ترکیبات سنگین و با ارزش، به واحد تزریق گاز ۵۰۰ کرنج تحویل و از آنجا به مخزن نفتی کرنج بمنظور تولید صیانتی تزریق می شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار