توسعه پایدار، اقتصاد، محیط زیست و جامعه در گرو امنیت آبی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 اسفند 1401 | 09:26 ق.ظ
توسعه پایدار، اقتصاد، محیط زیست و جامعه در گرو امنیت آبی معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران: امنیت ملی شامل؛ توسعه پایدار، اقتصاد، محیط زیست و جامعه در گرو امنیت آبی است.

علیرضا الماسوندی در ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در تالار دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امنیت ملی در گرو امنیت غذایی کشور است.

وی با بیان اینکه دسترسی به بهداشت عمومی، امنیت روانی و روحی و در مجموع توسعه پایدار در گرو امنیت ملی است، افزود: همه ابعاد توسعه کشور به آب و دسترسی مناسب و پایدار به منابع آب است.

آقای الماسوندی با اشاره به اهمیت آب در چرخه حیات، حفظ محیط زیست و تامین امنیت موجودات زنده که حق حیات دارند، ادامه داد: اگر نتوانیم چرخه حیات که متضمن تامین و دسترسی به آب است، دچار مشکل خواهیم شد، بنابراین توسعه پایدار، اقتصاد، محیط زیست و اجتماع (جامعه) در گرو امنیت آبی است.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران به چالش‌ها و حکمرانی (مدیریت) آب در دهه‌های اخیر در کشور اشاره و اضافه کرد: آنچه اتفاق افتاده حکمرانی از بالا و اجرا نشدن در پایین بوده و هیمن مسئله بحران آب در کشور را تشدید کرده است.

تغییرات اقلیمی و تشدید آن در غرب آسیا

وی می‌گوید: تغییرات اقلیمی در جهان و تشدید آن در غرب آسیا از جمله ایران است، بطوریکه افزایش دما در دهه‌های اخیر سبب ذوب سریع برف، تغذیه نشدن سفره‌های زیرزمینی و روان‌های شدید شده است.

به گفته آقای الماسوندی؛ در سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۴ میلیارد متر مکعب از حوضه آبی دز با ذوب برف تبدیل به روان آب و سیلاب و از دسترس خارج شدن بخش زیادی از ذخایر آبی کشور از دسترس شد.

وی به اهمیت سد‌های خوزستان در مهار سیلاب‌ها به خصوص سیلاب فروردین ماه ۱۳۹۸ که هر یکهزار سال، یک بار رخ می‌دهد، اشاره کرد و گفت: اگر این سد‌های مخزنی در خوزستان نبودند اهواز ۵ متر زیر آب می‌رفت.

بحران آب در ۲۷۰ شهر کشور

آقای الماسوندی با اشاره به بحران آب در ۲۷۰ شهر کشور و وجود چالش‌های زیاد برای تامین آب آشامیدنی این شهرها، افزود: بهره‌برداری غیراصولی از آب‌های زیرزمینی سبب فرونشست‌های زیادی در مناطق مختلف کشور شده که عامل اصلی آن بهره‌برداری بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی است.

لزوم بهره وری از آب با استفاده از فناوری‌های نو

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه آب برخلاف انرژی جایگزین ندارد، گفت: بنابراین استفاده از آب‌های غیرمتعارف و بازچرخانی آب و توسعه تصفیه خانه‌های پساب‌های کشاورزی و صنعتی امری ضروری است.

آقای الماسوندی بر توسعه بهره‌وری از آب با استفاده از فناوری نو در کشور، کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی و برخورد با آلاینده‌های آب‌های سطحی تاکید کرد و گفت: قوانین بازدارندگی در حوزه آب و آلاینده‌ها قوی و کارساز نیست.

جریمه نقدی برای آلاینده‌ها کافی نیست

وی با بیان اینکه در کشور اعمال جریمه نقدی برای آلاینده‌ها اصلا” کافی نیست، افزود: تعطیلی آلاینده‌ها در همه کشور‌ها مرسوم است، در حالی که در کشور ما اگر چنین کنیم متهم به “ضدتوسعه” می‌شویم.

الماسوندی می‌گوید: همه واحد‌های آلاینده که به خاک، آب‌های زیرزمینی و سطحی صدمه می‌زنند باید تا نصب تصفیه خانه پساب تعطیل شوند، در غیر این صورت جریمه راهکار بازدارنده نیست.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار