گام بلند نیشکر برای توسعه روستاها

تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 فروردین 1402 | 13:34 ب.ظ
گام بلند نیشکر برای توسعه روستاها اقدامات کشت و صنعت نیشکر دهخدا برای روستاهای پیرامونی، رضایت نسبی مردم منطقه را به دنبال داشته است؛ رضایتی که سبب شده این شرکت به عنوان نماد محرومیت‌زدایی شناخته شود.

«وجود نیشکر برای منطقه یک نعمت است». این را دهیار روستای «مراونه چهار» در حالی می‌گوید که در چند قدمی‌اش، گروه اعزامی کشت و صنعت نیشکر دهخدا مشغول زیرسازی خیابان‌های اصلی این روستاست.

محمدهنری مراونه انگشت اشاره خود را به سمت یکی از خیابان‌های اصلی روستا نشانه می‌رود و اینگونه اقدامات نیشکر را به تصویر می‌کشد: «تردّد در این مسیر تا پیش از این برای اهالی مشکل و دردسرآفرین بود اما به همت نیشکر، اکنون زیرسازی انجام شده و تا مرحله آسفالت پیش رفته است».

رضایت اهالی منطقه از اقدامات نیشکر

اقدامات کشت و صنعت نیشکر دهخدا برای روستاهای پیرامونی، رضایت نسبی مردم منطقه را به دنبال داشته است؛ رضایتی که سبب شده این شرکت به عنوان نماد محرومیت‌زدایی شناخته شود.

این محرومیت زدایی، ابعاد مختلفی داشته و به گفته دهیار روستای مراونه چهار، گستره‌ای از ساخت مدرسه تا پوشش ایتام را شامل می‌شود.

در حال حاضر، علاوه‌بر زیرسازی خیابان‌های روستاهای مراونه، صنعت نیشکر در مواقع تنگنا و بحرانی، بخشی از ماشین‌آلات خود را در اختیار اهالی روستاها به منظور لایروبی انهار قرار می‌دهد. این شرکت در سیلاب چند سال پیش نیز تمام‌قد در کنار مردم ایستاد و به زیر آب رفت اما از خسارت بیشتر به روستاها جلوگیری کرد.

وجود نیشکر یک نعمت است

دهیار روستای مراونه چهار وجود نیشکر را برای اهالی یک نعمت می‌داند و استخدام جوانان بومی را گل سرسبد اقدامات این شرکت بر‌می‌شمارد که سبب شده امنیتی پایدار در منطقه ایجاد شود.

البته اقدامات نیشکر صرفا منحصر به این روستا نیست و بیش از ۱۸ روستای پیرامونی از خدمات نیشکر بهره‌مند شده‌اند. یکی از این روستاها، «مراونه پنج» است. دهیار این روستا نیز خدمات رسانی نیشکر دهخدا را مطلوب می‌داند اما در عین حال خواستار افزایش این خدمات آن شده است.

توسعه آموزشی با احداث مدرسه

هادی مروانی ساماندهی ورودی این روستا را یکی از اقدامات نیشکر برشمرد و گفت، در سال گذشته روشنایی ورودی این روستا به همّت نیشکر انجام شد.

مدرسه «دهخدای یک»، یکی دیگری از اقدامات ماندگار صنعت نیشکر برای رشد و شکوفایی آموزشی فرزندان منطقه در این روستاست. ساخت این مدرسه باعث شده به نوعی توسعه آموزشی در منطقه شکل بگیرد و شوق و ذوق بچه‌ها به درس و مشق بیشتر شود.

زیرسازی خیابان‌های روستاهای مراونه

سامان‌دهی منازل منبع آب، ایجاد کمربند سبز جاده‌ای، تعمیر و مرمت ساختمان مدارس پیرامونی، ارائه خدمات پزشکی به روستاها، احداث سه مدرسه و آبرسانی به روستاهای مسیر مراونه و عنافچه تنها گوشه ای از مسئولیت های اجتماعی شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا است که مدیر مهندسی زراعی نیشکر دهخدا بدان اشاره می‌کند.

علی فنطاسی معتقد است که خدمت به مردم منطقه وظیفه‌ای است که با تمام توان برای اجرای هر چه بهتر و بیشتر آن تلاش خواهیم کرد. به گفته او، هم‌اکنون، زیرسازی خیابان‌های روستاهای مراونه از سوی این شرکت در حال انجام است و تا مرحله آسفالت پیش رفته است.

ترمیم ۱۵ نقطه بحرانی سیلبندها

آبرسانی با تانکر یکی دیگر از اقدامات نیشکر دهخداست که در هنگام کمبود آب به روستاهای پیرامونی انجام می‌شود. در عین حال، از اسفندماه سال گذشته همزمان به شدت گرفتن بارش‌ها، بیش از ۱۵ نقطه بحرانی سیل‌بندها از سوی تیم‌های عملیاتی نیشکر شناسایی و ترمیم شد.

چندی پیش نیز این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، با بهره‌برداری از «کانال شمالی زهکش» کشت و صنعت نیشکر دهخدا، رونق کشاورزی را به منطقه برگرداند.

همچنین این شرکت با اجرای طرح پمپاژ آب رودخانه دز به «کرخه نور» از طریق کانال زهاب، گامی مهم برای بازگشت جریان حیات به چرخه زیستی منطقه همگام برداشت.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار