آبله مرغان، بیماری شایع فصل بهار

تاریخ انتشار: شنبه 26 فروردین 1402 | 10:35 ق.ظ
آبله مرغان، بیماری شایع فصل بهار رئیس مرکز بهداشت خوزستان: آبله مرغان یکی از بیمار‌های شایع و بسیار مسری فصل بهار است و در هر سنی بروز می‌کند.

دکتر پژمان بختیاری نیا گفت: آبله مرغان یک بیماری خفیف و بسیار مسری است که به وسیله نوعی ویروس ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری می‌تواند در هر سنی بروز کند، افزود: اما در کودکان شایع‌تر است و معمولا اواخر زمستان و اوایل بهار شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

دکتر بختیاری نیا با بیان اینکه در مرحله اول علائم بیماری آبله مرغان شبیه سرماخوردگی است، افزود: سپس ضایعات پوستی به مرور نمایان می‌شوند که ابتدا به صورت لکه‌های کوچک قرمز رنگ هستند و به تدریج برجسته‌تر شده و به دانه‌های آبداری شبیه تاول تبدیل خواهند شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بثورات پوستی تقریبا در هر جای بدن می‌توانند پدیدار شوند، اما در دست و پا کمتر ظاهر خواهند شد، اضافه کرد: تاول‌ها در عرض ۲۴ ساعت می‌ترکند و در محل آن‌ها دلمه تشکیل می‌شود، البته هر ۳ تا ۴ روز مجموعه‌ای از تاول‌های جدید به وجود می‌آیند که خارش دار هستند و این علائم معمولا در کودکان خفیف، اما در بزرگسالان شدید خواهند بود.

وی درخصوص نحوه انتقال آبله مرغان می‌گوید: این بیماری از حدود ۲ روز قبل از بـروز ضایعات پوستی تا زمانی که همه ضایعات کـامل اخشک شوند، از طریق عطسه، سرفه، بشقاب و لیوان مشترک و نیز لمس مایع تاول آبکی قابل انتقال به دیگران است و معمولا ۲ تا ۳ هفته پس از تماس کودک با ویروس، علائم بیماری خود را نشان می‌دهد.

دکتر بختیاری نیا با بیان اینکه آبله مرغان معمولا با ظهور تاول‌های پوستی قابل تشخیص است و انجام آزمایش ضرورتی ندارد، گفت: درمان با هدف تخفیف علائم انجام می‌گیرد.

وی می‌گوید: برای کاهش خارش از پارچه، حوله، کمپرس آب سرد استفاده کنید، از مصرف دارو‌هایی مانند؛ آسپیرین وبروفن خودداری کرده و بیمار را تا حد امکان آرام و خنک نگه دارید، زیرا گرما و تعریق باعث بروز خارش می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بر کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها برای جلوگیری از خاراندن ضایعات پوستی از سوی بیمار مبتلا به آبله مرغان تاکید کرد و افزود: خاراندن تاول‌ها می‌تواند باعث عفونت ثانویه شود.

دکتر پژمان بختیاری نیا می‌گوید: افراد مبتلا به آبله مرغان با خانم‌های بارداری که سابقه ابتلا به این بیماری را ندارند، تا بهبودی کامل نباید تماس داشته باشند.

وی با بیان اینکه آبله مرغان به خود به خودی بهبود می‌یابد و فرد سپری کردن دوره بیماری برای تمام عمر در مقابل بیماری ایمنی می‌شود، ادامه داد: کودکان معمولا در عرض ۱۰-۷ روز بهبود می‌یابند، اما در بزرگسالان این مدت و احتمال بروز عوارض در آن‌ها نیز بیشتر است.

وی گفت: درصورتیکه تب بالای ۳۸.۳ درجه سانتیگراد طول کشید، یا سرفه، دل درد‌های شدید یا استفراغ مکرر به علائم بیماری اضافه شد و یا تاول‌ها چرکی و خونابه‌ای و دچار خونریزی شدند، حتما به پزشک مراجعه شود تا مداخله‌های درمانی انجام شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار