واکسیناسیون دام‌های سبک در خوزستان علیه بیماری آبله

تاریخ انتشار: شنبه 26 فروردین 1402 | 10:22 ق.ظ
واکسیناسیون دام‌های سبک در خوزستان علیه بیماری آبله مدیرکل دامپزشکی خوزستان از آغاز طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی سبک در استان در مقابل بیماری آبله خبر داد.

دکتر ناصر عسکری فرد گفت: طرح واکسیناسیون و ایمن سازی جمعیت دامی سبک در خوزستان به صورت رایگان از امروز، شنبه ۲۶ فروردین ماه آغاز شده است و تا تیرماه امسال ادامه دارد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در این طرح بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس گوسفند و بز در مقابل بیماری آبله در سطح استان واکسینه شوند.

عسکری فرد می‌گوید: بیماری آبله یک بیماری عفونی ویروسی و بسیار واگیر دار دام‌ها به ویژه گوسفند و بز بوده که از مهم‌ترین نشانه‌های آن ایجاد برجستگی‌های ریز، تاول‌ها و ضایعاتی بر روی پوست قسمت‌های فاقد پشم بدن دام است که سبب ایجاد مشکلاتی نظیر آسیب پوست، عفونت‌های ثانویه و تلفات دام و در نهایت بروز خسارت‌های اقتصادی به صنعت دامپروری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان واکسیناسیون را از بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها دانست و ادامه داد: به وسیله واکسیناسیون می‌توان از ابتلاء دام‌ها به بیماری‌های مختلف جلوگیری کرد و نقش بسیار مهمی در حفظ بهداشت و سلامت دام دارد و در نتیجه نقش موثری در حفظ سلامت عمومی ایفا می‌کند، علاوه بر این از نظر اقتصادی در صنعت دامپروری نیز اهمیت فراوانی دارد.

عملیات پایش و مراقبت بیماری‌های دامی از سایر خدمات و اقدامات دامپزشکی است که در تشخیص سریع بیماری‌ها و برنامه ریزی جهت کنترل آن‌ها بسیار موثر است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار