دز را نجات دهید

تاریخ انتشار: یکشنبه 27 فروردین 1402 | 09:24 ق.ظ
دز را نجات دهید رودخانه دز که به عنوان شاهرگ حیاتی منطقه مطرح است و شهرهای زیادی، آب آشامیدنی خود را از این رودخانه تامین می‌کنند با مشکلات زیست محیطی ناشی از ورود فاضلاب خانگی دست و پنجه نرم می‌کند.

دز رودخانه‌ای است که از به هم پیوستن رودخانه‌های سزار و بختیاری در استان لرستان تشکیل و پس از ورود به استان خوزستان به رود کارون می‌ریزد.

رود دز بخشی از حوضه کارون بزرگ به شمار می‌رود که آب آشامیدنی شهر دزفول و سایر شهرهای جنوبی خوزستان را تامین می‌کند.

رودخانه‌ای که به واسطه تامین آب آشامیدنی مناطق مختلف باید پاکیزه باشد این روزها با مخاطراتی همراه است؛ ورود مستقیم فاضلاب از برخی نقاط شهر دزفول و اطراف صدای دوستداران محیط زیست را درآورده است.

ورود فاضلاب از سمت چم گلک، تیپ زرهی و حجم گسترده‌ای از زیباشهر، صحنه‌های نازیبایی ایجاد کرده که با وجود پیگیری‌های فراوان گویا عزمی راسخ برای حل این مشکل وجود ندارد.

برای اطلاع از وضعیت رودخانه دز، موضوع را از رییس حفاظت محیط زیست دزفول جویا می‌شویم که مسعود نوری پور در این باره می‌گوید: رودخانه دز شاهرگ حیاتی منطقه است به طوری که آب طرح غدیر برای آبرسانی به اهواز و چند شهر دزفول از طریق این رودخانه تامین می‌شود.

 نقطه بحرانی ورود فاضلاب خانگی به رودخانه دز

فاضلاب خانگی چم گلک، زیباشهر، تیپ زرهی، پل غدیر و پارک مهرگان بنا به گفته مسعود نوری‌پور به رودخانه دز می‌ریزد؛ ورود فاضلاب منطقه پل قدیم تقریبا بسته شده ولی زمانی که سرریز می‌کند و یا آشغال می‌گیرد، فاضلاب این نقطه هم وارد رودخانه می‌شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول ورود فاضلاب مناطق بالادستی به ویژه زیباشهر را حائز اهمیت می‌داند و می‌گوید: ورود فاضلاب این منطقه باعث گلایه مندی دوستداران محیط زیست و نارضایتی شهروندان از دولت شده است که باید هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ شهر کوچک، آب مصرفی خود را از رودخانه دز برداشت می‌کنند، ادامه می‌دهد: باید آب به گونه‌ای حفظ شود که مناطق پایین دست که آب برای آشامیدن برداشت می‌کنند، دچار مشکل نشوند.

نوری‌پور خواستار نجات رودخانه دز از ورود فاضلاب است و رفع مشکل ورود فاضلاب به رودخانه دز را نیازمند عزمی راسخ می‌داند.

یکی از اقدامات ضروری که می‌تواند گره گشای مشکل ورود فاضلاب به رودخانه دز باشد، اجرای طرح جامع فاضلاب دزفول است؛ طرحی که به گفته مدیر آبفا منطقه دزفول، در حال حاضر حدود ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسین سعادتی فر تکمیل طرح جامع فاضلاب دزفول را نیازمند یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دانسته و با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آب و فاضلاب می‌گوید: سال گذشته ۲هزار انشعاب با ۳۵ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب در نقاط مختلف دزفول نصب شد.

درخصوص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های فاضلاب، مدیرکل آب و فاضلاب استان خوزستان می‌گوید: در مصوبات سفر رئیس جمهور به خوزستان، ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب و فاضلاب اختصاص یافت ولی در سال گذشته هیچ اعتباری در این زمینه جذب نشد.

محمدرضا کرمی نژاد مکان های ورود فاضلاب به رودخانه دز را یادآور می‌شود و می‌افزاید: در تلاش هستیم مشکل فاضلاب تیپ زرهی دزفول را تا یک ماه آینده حل کنیم تا فاضلاب کمتری وارد رودخانه شود.

رودخانه دز به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد.

انتظار می‌رود رفع مشکل ورود فاضلاب خانگی به رودخانه دز با توجه به اینکه با سلامت شهروندان ارتباط مستقیمی دارد در دستور کار مسوولان مربوطه قرار گیرد و به مشکلات این رودخانه که حیات آینده منطقه را بر عهده دارد با حساسیت بیشتری رسیدگی شود.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار