روح تازه‌ در کالبد هفت‌تپه دمیده شد/درخشش یاقوت‌های سرخ تاکستان هفت‌تپه در جوار مزارع سرسبز نیشکر

تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 فروردین 1402 | 08:30 ق.ظ
روح تازه‌ در کالبد هفت‌تپه دمیده شد/درخشش یاقوت‌های سرخ تاکستان هفت‌تپه در جوار مزارع سرسبز نیشکر پرداخت مطالبات، بروز شدن حقوق‌ها، سرسبزی مزارع نیشکر در کنار خوشه‌های طلایی گندم و شکوفه‌های کلزا، شکسته شدن رکورد ۶۰ ساله با کشت پنج هزار هکتار نیشکر و اکنون، افزایش ۲ برابری تولید شکر، تنها بخشی از دستاوردهایی است که در این چند ماه رقم خورده و کام کارگران را شیرین کرده است.

کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه را می‌توان مصداق عینی مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید برشمرد که پس از واگذاری معیوب، با هزار و یک معضل پنجه نرم کرد اما با «پشتیبانی» سران قوا در یک تصمیم مشترک، در مهرماه ۱۴۰۰، به ریل تولید بازگشت و با رانده شدن «موانع» بر سر راه تولید، سلامی دوباره به تولید کرد.

همگرایی سه قوه در «اعتماد» به مدیریت توسعه نیشکر برای بازگرداندن رونق تولید به قدیمی‌ترین شرکت نیشکری گامِ دیگر رونق تولید در این واحد نیشکری بود؛ اعتمادی که فضای امید را در سایه تلاش و برنامه‌ریزی مدیران نیشکری، به این شرکت برگردانده و اکنون پس از ۱۸ ماه از واگذاری، روح تازه‌ در کالبد آن دمیده شده است.

پرداخت مطالبات، بروز شدن حقوق‌ها، سرسبزی مزارع نیشکر در کنار خوشه‌های طلایی گندم و شکوفه‌های کلزا، شکسته شدن رکورد ۶۰ ساله با کشت پنج هزار هکتار نیشکر و اکنون، افزایش ۲ برابری تولید شکر، تنها بخشی از دستاوردهایی است که در این چند ماه رقم خورده و کام کارگران را شیرین کرده است.

هفت‌تپه در مسیر رسیدن به روزهای طلایی

افزایش ۲ برابری تولید شکر هفت‌تپه، ثمره تلاش کارگران و برنامه‌ریزی‌هایی است که از مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون انجام شده است. این را مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در حالی می‌گوید که از زمان تصمیم مشترک سران برای واگذاری این واحد نیشکری بیش از ۱۸ ماه می‌گذرد و در این مدّت، مسیرها به سمت شکوفایی هموار شده است.

علیرضا دورباشی‌زاده دستیابی به آمار برداشت نیشکر و تولید شکر هم اشاره کرد و گفت، تاکنون ۴۰ درصد مزارع نیشکر برداشت شده و از این میزان برداشت، بیش از ۱۵ هزار تن شکر تولید شده است.

حرکت به سمت تولید حداکثری

تا پیش از پیوستن هفت‌تپه با هفت طرح، این واحد نیشکری با ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی فعالیت می‌کرد اما حالا هم حوزه کشاورزی و هم صنعت، به سمت تولید حداکثری در حرکت است و طبق پیش‌بینی‌ها تولید شکر در سال زراعی آینده به «ظرفیت اسمی» خواهد رسید.

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، «داشت» سال زراعی این واحد نیشکری را بیش از هشت هزار هکتار دانست و گفت، این «داشت»، مهمترین عامل در افزایش تولید است.

شادمانی کارگران با طنین ترنّم تولید

یکی از عوامل اصلی افزایش ظرفیت تولید، رضایت کارگران است. محمّد سعدی از کارگران هفت‌تپه‌ای وضعیت این شرکت را پیش و پس از واگذاری را چنین روایت می‌کند: «پیش از واگذاری، جز رنج و مصیبت چیزی نصیب‌مان نمی‎‌شد و نه تنها حقوق کارگران به تعویق می‌افتاد بلکه تولید نیز کاملا از بین رفته بود اما اکنون پس از واگذاری، تولید رونق گرفته و کارگان از این رونق شادمان هستند».

حمدانی نیز از دیگر کارگران این واحد نیشکری است. او انگیزه و شور کارگران را بی‌سابقه توصیف می‌کند: «هفت‌تپه در بهترین شرایط است، حقوق‌ها بروز شده و تحت بیمه تکمیلی هم قرار گرفته‌ایم. این قبیل کارها باعث شده انگیزه کارگران برای کار و تلاش و سازندگی بیشتر شود».

بازگشت رونق به تاکستان هفت‌تپه

کار و تلاش و سازندگی در همه بخش‌های هفت‌تپه نمود پیدا کرده است. در همین زمینه، مدیر باغبانی و دامپروری کشت و صنعت هفت‌تپه به شکوفایی بخش غیرنیشکری اشاره کرد و گفت، ۱۰ هزار هکتار از تاکستان‌های این شرکت از بین رفته بود اما اکنون احیا شده است.

مهدی داودی رونق «باغ مرکبات» را دیگر ثمره واگذاری هفت‌تپه به هفت طرح عنوان کرد و افزود، کشت جدید مرکبات در ۲۳ هکتار اراضی شرکت انجام شده و این میزان، مجزّا از ۱۸۰ هکتار باغ مرکبات است.

با واگذاری هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر از ۱۸ مهرماه سال جاری، نه تنها حقوق‌های معوقه کارگران پرداخت شد، بلکه حقوق‌ها به روز و کارگران زیر پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند و این شرکت پس از یک دوره اعتراضات طولانی، به چرخه تولید بازگشت.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار