جمع‌آوری ۸۰ درصد گازهای همراه تولید میادین نفتی/ نگرانی از بروز ناترازی نفتی در سال های آینده

تاریخ انتشار: پنجشنبه 7 اردیبهشت 1402 | 16:17 ب.ظ
جمع‌آوری ۸۰ درصد گازهای همراه تولید میادین نفتی/ نگرانی از بروز ناترازی نفتی در سال های آینده مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به موافقت با پیشنهاد مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای توسعه ۱۶ مخزن نفتی یادآور شد: برای فسخ برخی قراردادهای مربوط به رامشیر و منصوری گفتگوهایی شد که این مجوز در اختیار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار گرفته است. دکترخجسته مهر در جلسه هماهنگی افتتاح پروژه […]

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به موافقت با پیشنهاد مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای توسعه ۱۶ مخزن نفتی یادآور شد: برای فسخ برخی قراردادهای مربوط به رامشیر و منصوری گفتگوهایی شد که این مجوز در اختیار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار گرفته است.
دکترخجسته مهر در جلسه هماهنگی افتتاح پروژه های شرکت ملی نفت ایران که به میزبانی شرکت نفت و گاز اروندان در اهواز برگزار شد با تقدیر از زحمات تمامی شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: باید بهترین سلیقه را برای انتشار این عملکردها به خرج دهیم؛ این عملکردها نباید به فرصت های چند ساعته مراسم افتتاحیه محدود شود بلکه باید در فرصت های متعدد این عملکرد را به اطلاع مردم برسانیم.
وی با اشاره به حرکت رو به جلوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و تمامی شرکت های تابعه افزود: بخش تحول دولت مردمی در صنعت نفت به ویژه در شرکت ملی نفت ایران شکل گرفته است؛ هر شرکت شاخص های متعددی دارد، برای مقایسه باید زمان را در مقابل زمان گذشته قرار داد ولی قطعاً شرایط امروز نسبت به گذشته سخت‌تر شده اما با این حال پیشرفت بیشتر است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، ۲٫۲ میلیون بشکه در شرکت ملی نفت ایران تولید می شد چون مصرف بیشتر از این نداشتیم، تصریح کرد: به دلیل معطلی در فرآیند تولید از جمله عقب افتادگی در مباحث مربوط به تعمیرات اساسی که هم اکنون هم در حال تاوان پس دادن عقب افتادگی های گذشته هستیم؛ در حال حاضر بیش از سه میلیون بشکه نفت برای مصرف تولید می کنیم چون مصرف حدود ۸۰۰ هزار بشکه رشد پیدا کرده است.
خجسته مهر با اشاره به صادرات ۷۰۰ هزار بشکه ای نفت ادامه داد: آمادگی برای بالا بردن ظرفیت تولید نفت یکی دیگر از شاخص ها است که اکنون وجود دارد؛ اگر صادرات ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند، شرکت های تابعه آمادگی های لازم را دارند در صورتی که این آمادگی در گذشته وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه ملاک رونق کسب و کار و بنگاه اقتصادی سنجش قدرت جذب مالی آن است، عنوان کرد: جذب یا پیشرفت مالی طرح ها و پروژه ها بیشتر شده به طوری که صورت وضعیت معطل پرداختی در کل شرکت ملی نفت ایران نداریم؛ این شاخص هم یک فرصت (نداشتن بدهی) و هم یک تهدید (نبودن صورت وضعیت به معنای عدم کارایی شرکت ها است) محسوب می شود، این شاخص با رصد حجم مصوباتی که از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب می شوند، قابل بررسی است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تکرار مناقصات شاید بد باشد ولی اصرار و پیگیری زیاد برای به نتیجه رسیدن آن ها نشان دهنده فعالیت های زیاد شرکت ها است، گفت: در ۱۰ سال گذشته حجم قراردادهای پژوهشی حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده که در حال حاضر فقط در مناطق نفت‌خیز به بالای یک هزار میلیارد تومان رسیده است؛ این ترقی از کار پژوهشی یک کار آزمایشی نیست، شاید قراردادهای فناورانه باشد و حتی تولید بار اول نیز یک کار پژوهشی، عملی و دارای قطعیت است.
محسن خجسته مهر به موافقت با پیشنهاد مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای توسعه ۱۶ مخزن نفتی اشاره و یادآور شد: برای فسخ برخی قراردادهای مربوط به رامشیر و منصوری صحبت هایی شد که این مجوز را در اختیار مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دادیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هیچ پروژه ای نباید متوقف بماند، گفت: گاز نباید فلر شود و تحقق ان جی ال ۳۲۰۰ کار ارزشمندی است؛ مطالعه مهندسی پایه آن سال ۸۷ انجام شد و اکنون بعد از گذشت ۱۲ سال به نتیجه رسید.
خجسته مهر با اشاره به اینکه مدیرعامل شرکت ملی نفتخیز جنوب اعلام کرد که خطوط انتقال خوراک پتروشیمی بندرامام فرسوده شده، در جواب این اجازه را دادیم که در قالب قرارداد فروش خوراک این تعمیرات را با خود پتروشیمی انجام دهند، و افزود: برای پروژه ۲۸ مخزن پیگیری های بسیاری از جمله چندین مراجعه به سازمان برنامه و بودجه با هدف تعدیل نرخ ها انجام شد ولی باز هم قراردادها را با نرخ جدید انجام خواهیم داد و به شرکت های تابعه اختیار اصلاح این نرخ‌ها را دادیم؛ برای پروژه های مربوطه نیز اجازه اجرای برخی پروژه ها از سوی شرکت های تابعه از جمله شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را گرفتیم.

وی اظهار کرد: به ازای هر مترمکعب گاز که بسوزد جریمه ۵۰۰ میلیون تومان باید پرداخت کنیم که حدود هشت هزار میلیارد تومان می شود، در حالی که هم اکنون ۸۰ درصد گاز همراه تولید میادین نفتی جمع آوری شده است؛ در حال حاضر ۶۰ میلیون مترمکعب گاز همراه جمع آوری می شود که با این طرح جدید ۲۴ میلیون مترمکعب به این رقم اضافه و معادل سه فاز پارس جنوبی می شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تشریح کرد: اگر زمستان سال گذشته شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تعمیرات اساسی را انجام نمی داد و نمی توانستیم حدود ۱۶ میلیون مترمکعب گاز بدهیم، در کشور با فاجعه روبرو می شدیم؛ مثلاً در تربت جام فقط برای یک و نیم میلیون مترمکعب گاز درب منازل بخاری توزیع می کردیم.
خجسته مهر با اشاره به اینکه طی حدود یک سال و نیم، ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی به تولید آورده شده که کار بسیار بزرگ و بااهمیتی محسوب می شود، عنوان کرد: این کار باعث افزایش تولید به میزان ۵۰ هزار بشکه نفت شده است؛ تمامی نفت های سبک و فوق سنگین را صادرات می کنیم و اینطور بیشتر متوجه اهمیت موضوع به تولید برگشتن چاه های نفت می شویم.
وی با اعلام نگرانی از بروز ناترازی نفت در سال های آینده بیان کرد: برای موفقیت همه باید در کنار یکدیگر به صورت هدفمند، همگرا و مسئولیت پذیر فعالیت کنیم؛ خط ۴۲ اینچ امیدیه و صادرات نفت موضوعات بسیاری مهمی هستند که باید به آنها توجه ویژه داشت.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به موافقت برای اینکه کریدور جدید اهواز را ملی کنیم چون مزیت های خوبی دارد، یادآور شد: آمادگی اجرای طرح توسعه ۱۶ مخزن با اعتبار ۵٫۵ میلیارد دلار را داریم؛ برای فسخ برخی قرادادها نیز تفویض اختیارات به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب داده شده است.
خجسته مهر با اشاره به اینکه تعیین بسته های تشویقی برای پرسنل جهت جلوگیری از مهاجرت، یا رسیدگی به مناطقی که چاه نفت در آن قرار دارد هر دو به معنای حرکت در مسیر تولید هستند، تصریح کرد: باید شاخص تولید بر مبنای توان تولید، ظرفیت تولید، تعهد تولید و تعهد تکلیفی معلوم و معین باشد؛ هرچند اهداف کمی در جای خود اهمیت دارد ولی باید شاخص های تولید را افزایش و از برنامه ریزی هم غافل نشد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: یکی دیگر از چالش های تولید، خرید کالاهای مربوط به حفاری است، وقتی ساخت یک کالایی هشت ماه زمان ببرد، شاید آن تأثیرگذاری اولیه را نداشته باشد؛ زمان انجام این خریدها را نیز باید سه سالانه تعیین کنیم، یعنی کالای مورد نیاز برای سه سال را تهیه کنیم.
خجسته مهر با اشاره به اینکه برخی دکل ها نیاز به ساماندهی دارند و در حوزه دکل های دریایی چالش داریم، گفت: باید با شرکت های خصوصی برای خرید دکل مذاکره داشته باشیم؛ البته در این زمینه باید بسته های تشویقی مثل اجاره چند ساله دکل به شرکت خریدار هم درنظر بگیریم.
وی با اشاره به اینکه کار EDP باید هرچه سریعتر به اتمام برسد و برای نگهداشت تولید نیز برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام داد، اظهار کرد: مدیریت زمان در اجرای پروژه ها باید بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار بگیرد چون بلای جان همه پروژه ها تأخیر در اجرای آنها است؛ یکی دیگر از معایب این پروژه ها نیز به تکرار رفتن مناقصات هست که باعث آسیب رساندن به پروژه می شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ظرفیت فرآورشی را یک موضوع کلیدی برای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب دانست و ادامه داد: تمام مذاکرات لازم برای انجام اقدامات مربوطه را با شرکت های روسی انجام می دهیم؛ آمادگی برگزاری جلسات دو طرفه با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های روسی را هم داریم.

خجسته مهر با اشاره به اینکه تأخیر در اجرای پروژه و تعدیل آنها باعث افزایش هزینه های مالی (چند صد میلیاردی) برای شرکت می شود، بیان کرد: در بخش رفاهیات نیز درخواست های مربوطه را به صورت جدی دنبال می کنیم؛ وقتی نفت در قالب مسئولیت های اجتماعی این همه خدمات رسانی دارد، پس باید بهداشت و درمان و رفاهیات استانداردی را هم برای پرسنل و خانواده آنها فراهم کرد تا مهمترین موضوع کشور که تولید است بدون چالش و با قدرت انجام بگیرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه علی رغم همه سختی ها موفقیت های خوبی به دست آوردیم و انجام هیچ کاری را مشروط به رفع تحریم ها نکردیم، یادآور شد: در بخش دریا طی ۱۶ ماه گذشته ارزش تصمیم گیری هایی که داشتیم خیلی بهتر از اقداماتی بوده که به نتیجه رسیده چون طرح ها در اهداف بالادستی نهایتاً هفت سال دیگر به نتیجه برسد؛ در حوزه دریا با یک ناترازی روبرو هستیم و هر سال شدت آن بیشتر می شود خطر بزرگی بابت گاز برای کشور محسوب می شود، حتی افزایش قیمت ها نیز جوابگو نیست.
خجسته مهر افزود: تا پایان سال آینده یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری اجرا می کنیم که با این کار ۲۸ میلیون مترمکعب گاز را به تولید می آوریم؛ این تصمیم گیری را باید به سرانجام برسانیم.
وی عنوان کرد: حتی روس ها اصرار داشتند که برای اجرای فاز یک کیش فعالیت کنند ولی چون سرمایه گذاری آن را خودمان انجام دادیم، قبول نکردیم؛ مطالعات فاز دو، سه و چهار نیز انجام شده و در حال برنامه ریزی برای نصب بلافاصله جکت هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در پارس شمالی از قدیم ۱۷ حلقه چاه داشتیم که زیر نظر مناطق بوده و باید آواربرداری شود و مطالعات مهندسی آن در حال انجام است؛ همچنین آمادگی حفاری یک چاه مهندسی را هم داریم.
خجسته مهر با اشاره به تصمیم گیری های خوب برای میادین سهراب، یاران شمالی و جنوبی بیان کرد: هرچه در مقدورات شرکت ملی نفت ایران باشد برای پیشرفت امور انجام می دهیم؛ آینده بسیار درخشانی را برای این شرکت و سایر شرکت های تابعه آن متصور هستیم ولی درخواست داریم که با وجود مشکلات متعدد، قدر نیروی انسانی را بیشتر بدانیم، البته نیازی به قوانین جدید هم نداریم چون اساسنامه ها موجود هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار