گام‌های پرشتاب نیشکر در مسیر آبادانی خوزستان

تاریخ انتشار: پنجشنبه 7 اردیبهشت 1402 | 09:22 ق.ظ
گام‌های پرشتاب نیشکر در مسیر آبادانی خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری «خوزستان سرزمین فرصت‌ها»، به تشریح دستاوردهای این صنعت در حوزه تولید، مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال پرداخت و راه‌اندازی و توسعه صنایع پایین‌دستی و رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ هزار تُنی تولید شکر در کشت و صنعت هفت‌تپه را مهمترین برنامه‌های این شرکت برشمرد.

دکتر عبدعلی ناصری چهارشنبه (۶ اردیبهشت ماه) در تشریح دستاوردهای صنعت نیشکر، به گذر از بحران‌هایی نظیر سیلاب و خشکسالی اشاره کرد و گفت، در سال ۱۳۹۸ پس از سیلاب مهیب که منجر به خسارت شدید به مزارع نیشکر شد، برای نخستین بار در تاریخ نیشکر بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی ئاحدهای نیشکری به زیر کشت رفت تا با افزایش تولید، بخشی از خسارت‌ها جبران شود. 

وی به کشت سالانه نیشکر در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و افزود، در تابستان آن سال نیز ۱۸ هزار هکتار به زیر کشت رفت و با این سطح کشت، باردیگر رونق به واحدهای نیشکری برگشت.

تزریق برق نیشکری به شبکه سراسری برق

تولید «برق نیشکری» و تزریق آن به شبکه سراسری، از دیگر محورهای گفت‌و‌گوی دکتر ناصری در برنامه خبری صدا و سیمای خوزستان بود. وی به راه‌اندازی ۲۲ دستگاه دیزل ژنراتور  در تابستان ۱۴۰۰ در واحدهای نیشکر اشاره کرد و گفت، با راه‌اندازی این دیزل ژنراتورها، با احتساب فعالیت توربوژنراتورهای کارخانه شکر، ۵۵ مگاوات برق نیشکری تولید می‌شود.

به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر، با تدابیر صورت گرفته در خرید دیزل ژنراتورها، نه تنها صنعت نیشکر بحران بی‌برقی را پشت سر گذاشت، بلکه مازاد برق تولیدی نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به شبکه سراسری تزریق می‌شود؛ با این اقدام، خاموش‌های شبکه برق در روستا‌های همجوار به حداقل رسیده است.  

وی در ادامه بیان داشت، هم‌اکنون در شرایطی قرار داریم که به جرات می‌توانم بگویم که در زمان بحران بی‌برقی، صنعت نیشکر به شکل ۱۰۰ درصد می‌تواند برق مورد نیاز خود را تامین کند.

شکوفایی هفت‌تپه با پیگیری دولت

برنامه‌ریزی برای رسیدن به ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در کشت و صنعت هفت‌تپه، موضوع دیگری بود که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این مصاحبه به آن اشاره کرد.

ناصری در پاسخ به سوال مجری برنامه در رابطه با اقدامات انجام شده در هفت‌تپه پس از واگذاری، گفت، واگذاری هفت‌تپه به توسعه نیشکر، اقدام بزرگ دولت سیزدهم بود که با همکاری درایت و پیگیری آیت‌الله رئیسی و دکتر مخبر به سرانجام رسید و در حال حاضر، جان تازه‌ای در این واحد نیشکری دمیده شده است.

بازسازی کارخانه تولید شکر، احیای اراضی کشاورزی، پرداخت مطالبات، به‌روز شدن حقوق‌ها، شکسته شدن رکورد ۶۰ ساله با کشت پنج هزار هکتار نیشکر و اکنون، افزایش ۲ برابری تولید شکر، تنها بخشی از دستاوردهای شیرین واگذاری هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.

تلاش برای تحقق ظرفیت اسمی تولید شکر در هفت‌تپه

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر رسیدن به ظرفیت اسمی تولید را از برنامه‌های این شرکت در قدیمی‌ترین واحد نیشکری خوزستان برشمرد و بیان کرد، کشت و صنعت هفت‌تپه در صورت تامین آب مزارع، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال بهره‌برداری آینده، به ظرفیت کامل تولید ۱۰۰ هزار تن شکر خواهد رسید.

به گفته دکتر ناصری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی در نیشکر هفت‌تپه وجود دارد که با بازگشت به روزهای اوج، می‌توان این شرکت را به سوددهی بالایی رساند.

سال زراعی پررونق در انتظار نیشکر و کشاورزان

وی وضعیت منابع آبی خوزستان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت، بارش‌های خوب، ظرفیت سدهای خوزستان را تکمیل کرده و هم‌اکنون دبی رودخانه کارون بالای ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه است که این، نویدبخش سال زراعی پررونق هم برای صنعت نیشکر و هم کشاورزان خوزستانی است.

تکمیل زنجیره تولید در صنعت نیشکر

تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، یکی دیگر از محورهای مدیرعامل توسعه نیشکر بود. ناصری در این رابطه گفت، الکل طبی با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر، خمیرمایه با  ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن در سال، ام.دی.اف با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار مترمکعب، خوراک دام با تولید ۴۰ هزار تُن و… بخشی از ظرفیت صنعت بزرگ توسعه نیشکر است که کشور را در تولید این محصولات اساسی، در مسیر خودکفایی قرار داده است.  

کارخانه‌های کاغذ و ام‌.دی.اف در آستانه افتتاح

ناصری خط تولید ام.دی.اف کشت و صنعت امیرکبیر و کارخانه کاغذ سلمان فارسی را دو طرح اساسی در صنایع پایین دستی نیشکر برشمرد و گفت، با احداث این کارخانه‌ها، علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، ارزش افزوده قابل توجهی به دلیل مصرف باگاس نیشکر ایجاد خواهد شد و با تولید دو محصول بسیار مهم، از نابودی بخش زیادی از جنگل‌های کشور جلوگیری شده و تاثیر زیست محیطی قابل توجهی ایجاد می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، خط تولید ام.دی.اف و کارخانه بزرگ ۲۴۰ هزار تنی تولید کاغذ در شرف تکمیل است و طبق برنامه زمان بندی شده به بهره برداری خواهد رسید.

ایجاد اشتغال و رشد تولید با افتتاح پروژه‌های غیرنیشکری

ناصری در ادامه به پروژه‌های در حال اجرای این صنعت اشاره کرد و گفت، کارخانه تولید کود «فسفاته» و «نیتراته» از طرح‌های دانش‌بنیان نیشکر است که سال گذشته کلنگ‌زنی شد و در خردادماه امسال نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

بر اساس این گزارش، کودهای فسفاته و نیتراته یکی از انواع مهم نهاده‌ها در جهت افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند و نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارند. با آغاز به کار خط تولید این کارخانه، سالیانه حدود ۱۵ هزار تن کود فسفاته و نیتراته تولید می‌شود و در فاز توسعه‌ای، علاوه بر تامین نیاز کشت و صنعت‌های نیشکری، کود مورد نیاز کشاورزی استان نیز تامین خواهد شد. 

کارخانه تولید «اسانس» اکالیپتوس یکی دیگر از طرح‌های تولیدی صنعت نیشکر است که دکتر ناصری در گفت‌وگوی خبری به آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این کارخانه نقش مهمی در ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های «غیرنیشکری» دارد، افزود، با توجه به کشت صنعتی و متراکم درختان اکالیپتوس در کشت و صنعت امام خمینی(ره)، با بهره‌برداری از این کارخانه، سالانه بیش از ۱۴۴ تن اسانس اکالیپتوس تولید خواهد شد.

تولید محصولات متنوع در شرکت‌های تابعه

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر به دیگر ظرفیت‌های صنعت نیشکر اشاره کرد و گفت، آبان‌بسپار توسعه و راصد صنعت از شرکت‌های تابعه نیشکر هستند که محصولات متنوعی به تولید می‌رسانند که نه تنها در توسعه نیشکر بلکه در سایر صنایع کشوری، خریدار دارد.

شرکت آبان بسپار، اولین و بزرگترین تولیدکننده لوله پلی‌اتیلن سنگین کاروگیت‌دار و کرتیوپ‌دار دوجداره و لوله تک جداره است که با تولید محصولات متنوع پلیمری، توانایی بالایی جهت تامین نیازهای موجود در خوزستان بخصوص در بخش کشاورزی و آب و فاضلاب دارد.

همچنین، طراحی و اجرای سازه‌ها و ایستگاه‌های انتقال آب، زهاب و فاضلاب، طراحی و تولید الکتروپمپ و الکتروموتورهای تخصصی بخشی از اقدامات شرکت راصد صنعت توسعه است. این شرکت اخیرا موفق شده برای اولین بار پره ۱۳۴ توربین‌های نیروگاه رامین اهواز را طراحی کند و به تولید برساند. 

راه‌اندازی شرکت هوشمند ترابری

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر از راه‌اندازی یک شرکت هوشمند ترابری خبر داد و گفت، در حال حاضر، شرکت ایمن ترابر در حوزه حمل و نقل محصولات متنوّع نیشکری فعال است؛ این شرکت در سال ۱۳۹۹ در راستای سیاست‌های کلی نظام مبنی بر واگذاری شرکت‌های تحت تملک دولت به بخش خصوصی از طریق مزایده، به توسعه نیشکر واگذار شد.

بر اساس این گزارش، بخشی از محصولات شرکت توسعه نیشکر مانند شکر سفید، شکر دارویی، شکر قهوه ای و تولیدات شرکت آبان بسپار توسط ماشین‌آلات این شرکت به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

صنعت نیشکر پیشگام در مسئولیت‌های اجتماعی

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در ادامه به تشریح مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت پرداخت و گفت، پرسنل شاغل در واحدهای نیشکری ساکن ۱۴۷ روستای پیرامون کشت و صنعت‌های هشتگانه هستند؛ بنابراین، توجه به این روستاها در اولیت برنامه‌های شرکت است چرا که حفظ امنیت، رفاه و آسایش پرسنل از اهمیت زیادی برخوردار است.

 ناصری با بیان اینکه امنیت صنعت نیشکر به امنیت روستاهای پیرامونی گره خورده است، افزود، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هیچگاه مردم، روستاییان و افراد مناطق محروم و ساکن در اطراف طرح‌های نیشکری را در هنگام بروز مصائب و مشکلات تنها نگذاشته و خدمت به آنان را چون گوهری گرانقدر بر تارک پیشانی خود ارج دانسته و به آن عمل کرده است.

تمام‌قد در کنار اهالی منطقه

وی ساخت و ترمیم ۲۲۰ کیلومتر سیلبند را یکی از اقدامات مهم این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد و بیان کرد، در سیلاب سال ۹۸، صنعت نیشکر با بسیج همه امکانات، در کنار اهالی منطقه قرار گرفت و در هشدار سیل امسال نیز همه امکانات خود ا برای ترمیم سیلبندها به کار گرفت تا روستاها آسیبی نبینند.

اشتغال جوانان بومی، ساخت ۱۴ مدرسه  و تجهیز و بازسازی بیش از ۵۰ مدرسه در روستاها و شهرهای  مجاور طرح‌های نیشکری، احداث پل بر روی رودخانه کارون و در حد فاصل بین اهواز و خرمشهر، توسعه و گسترش راه‌های ارتباطی روستایی و کمک به رفع مشکلات زیر ساختی، اعزام تیم های پزشکی و درمان رایگان روستاییان، کمک و تکریم بیش از ۸۰۰ ایتام به صورت مستمر و ماهیانه و پایش پزشکی و درمان روستاییان دارای بیماری خاص از دیگر مواردی است که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به عنوان بخشی از مسئولیت های اجتماعی این شرکت نام برد.

حکایت صنعت نیشکر از صنایع کوچک

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در ادامه حمایت از صنایع کوچک را اولویتی مهم در این شرکت دانست و اظهار داشت، صنعت نیشکر تمام قطعات صنعتی و کشاورزی مورد نیاز خود را از کارگاه‌های درون استانی و کشوری تامین می‌کند و فضایی را مهیا کرده‌ایم تا همه سازندگان بتوانند با صنعت نیشکر در ارتباط باشند.

توانمندسازی پیمانکاران روستایی

ناصری به سیاست صنعت نیشکر در توانمندسازی پیمانکاران روستایی اشاره کرد و گفت، توانمندسازی پیمانکاران روستایی اولویت مهمی است که خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌های قابل توجهی به‌دست آمده و علاوه بر انتقال دانش فنی به روستائیان، موجب توانمندسازی روستائیان و افزایش درآمد سرانه آنان نیز شده است.

وی افزود، در حال حاضر روستائیان همجوار طرح، حلقه تکمیل کننده مکانیزاسیون بخش کشاورزی شرکت محسوب می‌شوند و علاوه بر نیروهای شاغل روستایی، پیمانکاران روستایی، مهمترین حلقه تامین کننده نیروی انسانی فصلی شرکت نیز هستند و درکنار شرکت، مجموعه عملیات کشاورزی را تکمیل می‌کنند.

گردشگری نیشکر و توجه به مناطق روستایی در این طرح، بخش دیگری از سخنان دکتر ناصری در گفت‌و‌گوی ویژه خبری صدا و سیمای بود. به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر، در کنار توجه به گردشگری نیشکر، بوم‌گردی روستاهای پیرامونی و نمایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن نیز در نظر گرفته شده است.

تلاش برای تحقق شعار سال در صنعت نیشکر

وی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به شعار سال، گفت، خانواده نیشکر سرباز مقام معظم رهبری هستند و گوش به فرمایشات ایشان دارند؛ مطمئنا در سالی که به شعار مهار تورم و رشد تولید مزّین شده است، در این مسیر گام برخواهیم داشت و قول می‌دهیم که بتوانیم به شعار سال تحق بخشیم.

وی بیان کرد، شرکت توسعه  نیشکر و صنایع جانبی بستر مناسبی را برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در تولید و خودکفایی کشور ایجاد کرده و برنامه‌های متنوعی برای رونق صنایع پایین دستی دارد.

 در بخش‌های مختلف برنامه گفتگوی ویژه خبری «خوزستان سرزمین فرصت‌ها» ، گزارش هایی از تولید شکر و برداشت نیشکر در کشت و صنعت‌های نیشکری پخش شد.   


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار