رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز : جزو هشت دانشگاه برتر در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار هستیم / کاهش چشمگیر آمار مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر یک سال

تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 | 19:16 ب.ظ
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز : جزو هشت دانشگاه برتر در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار هستیم / کاهش چشمگیر آمار مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر یک سال رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از کاهش مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر یک سال در سال ۱۴۰۱ خبر داد .

دکتر محمد حسین سرمست شوشتری در نشست خبری هفته سلامت که روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ، در سالن جلسات آین دانشگاه برگزار شد اظهار کرد : دانشگاه جندی شاپور اهواز جزو هشت دانشگاه برتر کشور در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار است. میانگین کشوری مرک و میر مادران باردار عدد ۲۲ است و تلاش داریم این رقم به ۱۶ برسد .

وی گفت : در حوزه درمان دو شاخص مهم کاهش مرگ و میر مادر باردار و کودک زیر یک سال را داریم که خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ در این دو‌ شاخص شاهد کاهش بودیم ‌.

سرمست ،آمار مرگ و میر مادران در سال ۱۴۰۱ را در خوزستان ۴۶ مورد بیان کرد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ مورد رسید و اگر به ۱۶ مورد برسد جزو بهترین آمار در سطح کشور خواهد بود .

این مقام مسیول تصریح کرد : آمار مرگ و میر نوزادان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ هم ۴۸ مورد مرگ و میر در سطح بیمارستان های دولتی دانشگاه جندی شاپور اهواز بود که شاهد کاهش مرگ ‌و‌میر بودیم..

۲ میلیون نفر ر آمار بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

دکتر سرمست ، آمار مراجعین به بیمارستان ها را در سال ۱۴۰۰ را هم دو میلیون نفر اعلام کرد و افزود : مجموع بستری ها در سال ۱۴۰۱ در محدوده جغرافیایی فعالیت بیمارستان های دانشگاه جندی شاپور ۵۰۰ هزار نفر بود و ۲۵۰ هزار مورد هم جراحی در این بیمارستان های دولتی جندی شاپور انجام شد .

وی‌ابا بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد کل مراجعین به بیمارستانهای دولتی جندی شاپور اهواز تعداد چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بو د خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه حوزه جغرافیایی خدماتی درمانی دانشگاه جندی شاپور قریب سه میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت است ، می توان گفت سال گذشته شاهد افزایش یک و‌نیم برابری ارایه خدمت درمانی بودیم.

وی‌ ، آمار پیوند اعضا انجام شده به بیماران را در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۰ مورد خواند که بالاترین رشد پیوند اعضا را به نسبت تعداد اعضا در خوزستان را داشته است ‌.

وی‌ درخصوص کاشت حلزون گوش بیماران هم گفت : بیمارستان های دولتی دانشگاه جندی شاپور در سال گذشته ۵۶ مورد کاشت حلزون گوش داشتند که اولین دانشگاه در زمینه فرایند سازی دقیق ان بوده ایم.

وی خاطر نشان کرد : از سال ۱۳۹۱ تا کنون بیش از هزار مورد کاشت حلزون گوش در سطح بیمازستانهای دولتی جندی شاپور انجام شد .

دکتر سرمست بیان کرد : بیشترین مشکلات ما در حوزه بیماستانی کمبود نیاز بویژه پرستار در بخش های بیهوشی و اتاق عمل است و کمکهای خوبی در این زمینه به بیمارستانهای امام ، گلستان ،رازی ، شهید بقایی شده است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت : با توجه به بازدیدهای اخیر وزارت برای جذب پرستار و نیروی بهداشتی مجوزهایی داده شد و ردیف های سازمانی خالی داریم که اگر مجوزها به موقع به استان داده شود جذب نیرو خواهیم داشت .

وی خاطر نشان کرده: در کل بیمارستان های استان ضریب پرستار به تعداد تخت رقم هشت دهم است اما در بیمارستان امام و‌گلستان ضریب پرستار به تخت هفت دهم می‌باشد.

وی در خصوص ارایه خدمات بهداشتی هم به بیماران گفت: حوزه بهداشت دانشگاه در حال حاضر ۹۶۸ واحد ارائه خدمت دارد و حوزه بهداشت دانشگاه ، گسترده ترین واحد ارائه خدمت
است .

دکتر سرمست یاداور شد: طی دو‌سال قبل ۳۵ واحد بهداشتی اضافه کردیم و ۶۹ پروژه در حال اجرا در سطح ۲۲ شهرستان استان داریم .

وی‌ افزود : حوزه بهداشت علاوه بر جمعیت شهری و روستایی قریب پنجاه هزار جمعیت عشایر استان را خدمات رسانی می‌کندکه جای مشخص ندارند و‌کوچ رو هستند ‌و‌در مناطق صعب العبور هستند ‌و‌خدماد رسانی به آنها خیلی سخت است .

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ به واحد‌های ارایه خدمت خود چهار میلیون و ۱۳۹ هزار مراجعه و‌بیش از ۲۸ میلیون خدمت ارایه شد .

وی همچنین در خصوص آمار واکسیناسیون هم گفت : در سال ۱۴۰۰ شروع واکسیناسیون کو‌وید ۱۹ را داشتیم که کل مراجعه کنندگان برای دریافت واکسن هشت میلیون نفر بود که مجموعا ۳۰ میلیون خدمت دریافت کردند. اما در سال ۱۴۰۱ تعداد خدمات واکسیناسیون کووید در این زمینه به بیماران به ۲۸ میلیون مورد رسید .

وی‌خاطر نشان کرد: در مرگ و میر نوزاد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشتیم و طول این دو سال ۴۸ مورد مرگ کودک یک ماهه به بالا را کاهش دادیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار