شناسایی ۱۷ هزار بیمار دیابتی جدید در خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 | 11:51 ق.ظ
شناسایی ۱۷ هزار بیمار دیابتی جدید در خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز از شناسایی ۱۷ هزار بیمار دیابتی در این استان خبر داد.

پژمان بختیاری نیا ، با بیان اینکه بار بیماری‌ها به سمت بیماری‌های غیر واگیر رفته است، اظهار داشت: اکنون چالش سلامت در دنیا بیماری‌های غیر واگیر است، که به سادگی قابل کنترل نیستند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده افزود: اقدامات مهمی از جمله، کشف آنتی بیوتیک‌ها، واکسیناسیون و…. در دنیا انجام شده است که همین امر باعث شده بیماری های غیر واگیر کنترل، یا رو به حذف باشند.

بختیاری‌زاده بیماری های غیرواگیر را مهم ترین عامل مرگ و میر در دنیا دانست و بیان کرد: مهم ترین بیماری‌های غیر واگیر، قبلی عروقی، سرطان، دیابت، سوانح حوادث و…. هستند.

وی در خصوص اقدامات بهداشت جهت کنترل این بیمارها گفت: جمعیت بالای۳۰سال از نظر شرح حال، آزمایشات و معاینات، مواردی هستند که درصد میزان بیماری‌های قلبی و عروقی (سکته‌های قلبی و مغزی) مشخص می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۸۳هزار و۸۴۳نفر در روستاها خطرسنجی شدند، که از این خطر سنجی ها، ۱۷هزار و۶۱۴ بیمار دیابتی جدید در استان شناسایی شد؛ که از بیماری خود بی‌خبر بودند.

وی در ادامه افزود: همچنین ۳۲ هزار و ۲۵۳ بیمار مبتلا به فشار خون بالا در خطر سنجی ها کشف شد، که از بیماری خود خبر نداشته‌اند. بیماری فشار خون و دیابت الزاما علائم ندارد و با آزمایش مشخص می‌شوند.

بختیاری نیا در ادامه به آمار پیش دیابتی اشاره کرد و اظهار داشت: در این خطر سنجی ها ۳۱ هزار و ۷۶۰ نفر افراد پیش دیابتی کشف شد که هنوز وارد فاز دیابتی نشده‌اند، این افراد با تغییر در سبک زندگی، تغذیه و تحرک می‌توانند از پیشروی بیماری خود جلوگیری یا سیر آنها را کندتر کنند.

وی با بیان اینکه سه نوع سرطان غربالگری می‌شود،گفت: سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و سرطان کلراکتال(انتهای روده بزرگ)، که در این باره تعداد۴۲۲ هزار و ۷۱۰نفر غربالگری شد. همچنین کسانی که مشکوک تشخص داده شوند به مراکز درمانی سطح بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه ۴۸هزار و ۵۳۶ مورد غربالگری نوزدان انجام شده است، تشریح کرد: نوزادانی که متولد می‌شوند از چند جهت مورد غربالگری قرار می‌گیرند از جمله اختلال شنوایی، کم کاری مادرزادی تیروئید، و بیماری ژنتیکی متابولیک (فنیل کتون اوری PKU) است و اگر بیماری شناسایی شود، فورا تحت درمان قرار می گیرند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به بیماری‌های واگیر دار گفت: در کنار واکسیناسیون کووید۱۹ واکسیناسیون کودکان زیر ۵سال به طور روتین انجام می‌شود، در سال گذشته یک میلیون دوز واکسن برای کودکان زیر ۵سال تزریق شد.

۳۸درصد جامعه هدف در خوزستان دوز یادآور واکسن کرونا تزریق کردند

وی با بیان تاکید بر تزریق واکسن کویید۱۹، افزود: در حال حاظر ۳۸ درصد مردم استان دوز سوم یا دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که این آمار مطلوبی نیست و افراد بالای۱۸ سال که ۶ ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته است باید نسبت به تزریق دوز یادآور حتما اقدام کنند.

بختیاری زاده با بیان اینکه تزریق واکسن شاید جلوی ابتلا به کرونا را نگیرد اما قطعا شدت بیماری را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: افراد پر خطر و دارای بیمارهای زمینه‌ای، افراد سالمند، خانم‌های باردار، حتما باید نسبت به تزریق دوز یادآور واکسن خود اقدام کند تا ایمنی جمعی کاهش نیابد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار