به راحتی آب خوردن پساب صنایع و کشاورزی وارد کارون می‌شود

تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 | 09:50 ق.ظ
به راحتی آب خوردن پساب صنایع و کشاورزی وارد کارون می‌شود مدیر کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های خوزستان این است که به راحتی آب خوردن پساب‌های صنایع، کشاورزی و پرورش ماهی وارد رودخانه‌ها به ویژه کارون می‌شود و تصفیه‌خانه برخی بیمارستان‌ها نیز عملا نمایشی است و فاضلاب سمی وارد رودخانه می‌کنند. شهرام مرادی در نشست بررسی سیستم‌های آبی […]

مدیر کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های خوزستان این است که به راحتی آب خوردن پساب‌های صنایع، کشاورزی و پرورش ماهی وارد رودخانه‌ها به ویژه کارون می‌شود و تصفیه‌خانه برخی بیمارستان‌ها نیز عملا نمایشی است و فاضلاب سمی وارد رودخانه می‌کنند.

شهرام مرادی در نشست بررسی سیستم‌های آبی و ساختار شهری اهواز که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به مطرح شدن موضوع مصرف آب بسته‌بندی به جای استفاده از آب شرب اهواز توسط یک پزشک برای برخی افراد غیر بومی در پی بروز مشکلات گوارشی پس از گذشت چند روز از مصرف آب شرب اهواز اظهار کرد: اصطلاحی به نام “آب به آب شدن” وجود دارد؛ هر کسی اگر آبی با سختی خاصی مصرف کند و به شهر دیگری برود و آب آن شهر را مصرف کند به دلیل سختی آب جدید، در دو سه روز نخست دچار مشکل گوارشی می‌شود بنابراین این موضوع ربطی به وضعیت آب اهواز ندارد. 

وی با اشاره به مزایای طرح غدیر در بهبود کیفیت آب افزود: در حال حاضر آبی که در سطح شهر اهواز وجود دارد، با EC ۵۰۰ میکروموس است. کجا آب با این EC است؟ طرح آبرسانی غدیر شهرهای زیادی را تحت پوشش قرار داده است اما با تکمیل کار، مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیر کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های تصفیه خانگی آب برای بدن مضر است زیرا املاحی که باید به بدن برساند را نمی‌رساند. به طور مثال در حال حاضر دشت آزادگان بهترین آب را دارد و اگر مردم از آب شیرین‌کن استفاده کنند، عملا به خود ضربه وارد می‌کنند.

مرادی در خصوص وضعیت بهداشت آب عنوان کرد: تنها ارگان نظارت بر همه شرکت‌های آب و فاضلاب، معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که اگر مشکلی ببینند به هیچ وجه اغماض نمی‌کنند و سریعا موضوع بررسی و مشکل رفع می‌شود.

وی بیان کرد: آبی که به دست مردم می‌رسد از نظر بهداشتی هیچ فاصله‌ای با استاندارد ندارد.

مدیر کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: آب به صورت روزانه از نظر سه شاخص مطلوبیت میکروبی، کلرسنجی و کدورت بررسی می‌شود که این آمار بین بهداشت، آبفا خوزستان و کشور محرمانه است.

مرادی عنوان کرد: اگر آب مشکل داشته باشد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هر استان به عنوان سخنگو، اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اختلاف بین آبفا و بهداشت در خصوص برخی شاخص‌های آب، بیان کرد: در شهرهای دیگر بیشتر از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند اما تنها استانی که آب شرب خود را از آب سطحی تامین می‌کند، خوزستان است.

مدیر کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص جداسازی آب مصرفی صنایع از شبکه آب شرب مصرفی گفت: در حال نامه‌نگاری در این زمینه هستیم اما هنوز از این موضوع استقبال نمی‌کنند.

مرادی بیان کرد: تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب در مجاورت دو شرکت فولاد داریم که در حال التماس هستیم این فاضلاب را بازچرخانی و استفاده کنند اما حاضر نیستند این کار را انجام دهند.

وی با انتقاد از عملکرد اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: فکر می‌کنم مسئولان محیط زیست خوزستان خواب هستند؛ با اداره‌کل حفاظت محیط زیست نامه‌نگاری کردیم که چند نقطه دچار آلودگی شناسایی شده و ما در حال برداشت آب از این بخش‌ها هستیم و نمی‌توانیم با تصفیه‌خانه متعارفی این آب را تصفیه کنیم اما حتی حاضر نیستند جوابی به ما بدهند.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار