واکسیناسیون رایگان ۴ میلیون راس دام سبک علیه طاعون در خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 16 اردیبهشت 1402 | 12:01 ب.ظ
واکسیناسیون رایگان ۴ میلیون راس دام سبک علیه طاعون در خوزستان مدیرکل دامپزشکی خوزستان از اجرای طرح واکسیناسیون چهار میلیون راس دام سبک استان با هدف کنترل و ایجاد ایمنی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد.

ناصر عسکری فرد اظهار داشت: در راستای حفظ و حراست از جمعیت دامی استان و با هدف کنترل و ایجاد ایمنی دام‌های سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، عملیات اجرای طرح سراسری واکسیناسیون علیه این بیماری در سطح استان با اولویت دام‌های کوچ رو و عشایری آغاز شد.

 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این طرح به مدت ۶۰ روز اجرا شود افزود: از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۶ تیرماه بالغ بر ۴ میلیون راس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: در قبال واکسیناسیون هیچ مبلغی از دامدار گرفته نمی‌شود و عملیات مایه کوبی به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

عسکری فرد گفت: هزینه اجرای این طرح بزرگ و تامین واکسن و انجام عملیات واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور در قالب بخش دولتی و استفاده از توان بخش خصوصی در قالب خرید خدمت تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: زمینه‌سازی شرایط لازم برای ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک درطی سال‌های آینده در استان از جمله مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در پایان از دامداران، دامپروران، روستائیان و عشایر استان خواست در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون با اکیپ‌های مایه کوبی دامپزشکی همکاری کنند و عشایر حتما قبل از کوچ نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند تا در مناطق ییلاقی دچار مشکل نشوند.

طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل انتقال به انسان نیست و صرفا نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و به علت تلفات بالایی که در گله ایجاد می‌نماید از بعد اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بوو سرفه بروز می‌کند و موثرترین راه کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار