طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یکی از طرح‌های بزرگ خاورمیانه و کشور

تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 | 08:25 ق.ظ
طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یکی از طرح‌های بزرگ خاورمیانه و کشور مدیرعامل موسسه جهاد نصر خوزستان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری را یکی از طرح‌های بزرگ خاورمیانه و کشور در ۴۴ سال اخیر دانست.

رضا عظیمی رستگی گفت: قابلیت‌های خاص خوزستان به لحاظ کشاورزی در سفر مقام معظم رهبری به این استان در سال ۱۳۷۵ مورد عنایت ایشان قرار گرفت و دستور اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را پیشنهاد کردند.

وی وجود بزرگترین جلگه‌های حاصلخیز در خوزستان را یکی از قابلیت‌های این استان برشمرد و افزود: بهره مندی از بیشترین میزان نور خورشید و منابع آبی از دیگر ظرفیت‌های خوزستان به شمار می‌روند، بطوریکه پرآب‌ترین استان کشور محسوب می‌شود.

آقای عظیمی رستگی آب، خاک و نور خورشید را عوامل اصلی، مهم و تعیین کننده برای توسعه کشاورزی در هر منطقه برشمرد و ادامه داد: باتوجه به وجود این ظرفیت‌ها و قابلیت ها، مقام معظم رهبری اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را در خوزستان پیشنهاد دادند و در سال ۱۳۷۶ طرحی جامع شامل ۷ طرح مختلف با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت جهاد سازندگی، وزارت اقتصاد، سازمان مدیریت و برنامه و همچنین وزارت نیرو به منظور توسعه کشاورزی این استان پهناور و زرخیر ارائه و تصویب شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه جهاد نصر خوزستان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی این طرح شامل یکی از مولفه‌های مهندسی زراعی و احیای اراضی خوزستان آغاز شد، اضافه کرد: زهکشی اراضی به صورت زیرزمینی و سطحی مهم‌ترین طرحی بود که در قالب احیا ارائه و اجرا شد.

این مقام مسئول ساخت جاده‌های دسترسی میان مزارع، هندسی سازی قطعه بندی اراضی، ایجاد شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی را از دیگر کار‌های اجرا شده در اراضی کشاورزی خوزستان برشمرد و گفت: باتوجه به اینکه شوری و قلیایی آب یکی از مشکلات استان در زمینه کشاورزی است، با اجرای این طرح ها، شوری آب و خاک اصلاح شد.

وی می‌گوید: اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری علاوه بر دستاورد‌های بخش تولید، یکی از طرح‌های بزرگ خاورمیانه و کشور در ۴۴ سال اخیر محسوب می‌شود که بیش از ۵۰۰ قرارداد اجرایی در بر داشته و بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین برای اجرای آن بکار گرفته شد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در خوزستان گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری از ابتدا به شکل فاز اول و دوم طراحی نشده و باتوجه به محدودیت‌های اعتباری اختصاص یافته به طرح، فاز اول آن متناسب با بودجه در سطح ۲۹۵ هزار هکتار اجرایی شده است و کشاورزان خوزستانی درحال حاضر از مزایای آن در این گسترده بهره‌مند هستند.

به گفته آقای عظیمی رستگی؛ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام اجرایی شده که حدود ۲۰ شهرستان و ۵ حوزه کشاورزی در خوزستان را شامل می‌شد و باتوجه به منابع آبی تخصیص داده شده از سوی وزارت نیرو عملیاتی شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار