کشاورزان ۲میلیون تن گندم تحویل دادند و پولی نگرفتند| هشدار! مراقب باشید گندم خوراک دام نشود

تاریخ انتشار: شنبه 23 اردیبهشت 1402 | 10:35 ق.ظ
کشاورزان ۲میلیون تن گندم تحویل دادند و پولی نگرفتند| هشدار! مراقب باشید گندم خوراک دام نشود در حالیکه تا به امروز حدود ۲ میلیون تن گندم توسط دولت خریداری شده اما هنوز پولی به گندمکاران پرداخت نشده و به گفته کارشناسان احتمال وجود دارد که گندم در مناطقی که هنوز فصل برداشت نیست خوراک دام شود.
 

بحث خرید تضمینی گندم به عنوان یک محصول استراتژیک ماه ها است مطرح است و با تمام کش و قوس های به وجود آمده دولت نرخ ۱۵ هزار تومان را تصویب و ابلاغ کرد که این اتفاق با واکنش های بسیاری به خصوص از سوی کشاورزان همراه شد که غالبا به دلیل نارضایتی از قیمت اعلامی بوده است. به طوری که برخی کشاورزان می گویند تمایل چندانی برای تحویل گندم به سیلوهای دولت ندارند و از سوی دیگری به گفته فعالان بخش واسطه ها و دلالان نیز بیکار ننشسته اند و با پول نقد از گندمکاران محصول خریداری می کنند.تا به امروز حدود ۲ میلیون تن گندم توسط دولت خریداری شده که نشان از رشد ۴۰ درصدی خرید نسبت به سال قبل دارد و غالبا به دلیل بالا بودن عملکرد به واسطه مناسب بودن شرایط بارش در مناطق مورد نظر است

نکته جالب توجه اینکه علیرغم نارضایتی گندمکاران از قیمت خرید تضمینی نحوه پرداختی ها هم خوب نیست و خبرها حاکی است تا به امروز هیچ پرداختی صورت نگرفته است این در حالی است که غالبا ۲۴ ساعت بعد از خرید بایستی پرداخت صورت بگیرد.

 

خرید حدود ۲میلیون تن گندم توسط دولت از گندمکاران

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران  با تاکید بر اینکه هیچگونه پرداختی متاسفانه به گندمکاران هنوز صورت نگرفته است افزود: در حال حاضر حدود ۲ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده است که نشان از رشدی بیش از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل دارد.

ایمانی افزود: دلیل این رشد در خرید گندم نسبت به سال قبل نیز این است که امسال در مناطقی که فصل برداشت است مثل خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر چون بارندگی خوب بوده عملکردها نسبت به پارسال بسیار خوب بوده است. با این وجود دولت هنوز هیچ پرداختی به گندمکاران نداشته است.

بر اساس این گزارش، عدم تحویل به موقع پول گندمکاران به گفته کارشناسان تبعاتی به همراه خواهد داشت به طوری که ممکن است روی تحویل گندم در دیگر مناطقی که هنوز برداشت آغاز نشده است تاثیر منفی بگذارد به خصوص اینکه گندمکاران از قیمت خرید تضمینی نیز رضایت ندارند.

 

۵۰روز از تحویل گندم گذشت و پولی پرداخت نشد

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی کشور نیز گفت: در مورد محصول گندم و کلزا بایستی تا الان پول کشاورزان را می دادند اما متاسفانه هنوز پرداختی صورت نگرفته در حالی که مصوب شده ۲۴ ساعت بعد از تحویل گندم به کشاورزان پول پرداخت شود و الان ۵۰ روز از زمان تحویل گذشته و کشاورزان همچنان منتظر پول هستند.

پیشه ور افزود: در جلسه ای که دوشنبه قبل برگزار شد قرار شده ظرف ۴۸ ساعت آینده حداقل بخشی از پول گندمکاران را به صورت علی‌ الحساب پرداخت کنند اما آقایان (شرکت بازرگانی دولتی) می‌گویند از دولت پولی دریافت نکرده اند.

در حالی که ۵۰ روز از خرید گندم توسط دولت می گذرد و پولی به گندمکاران تحویل داده نشده این خطر وجود دارد که در مناطق سردسیر که گندم هنوز سبز نشده خوراک دام شود

پیشه ور همچنین در پاسخ به این سوال که عدم تحویل به موقع پول گندمکاران چه تبعاتی می تواند داشته باشد نیز گفت: وقتی کشاورز روی قیمت محصول بحث دارد و آن را متناسب با هزینه تولید تورم و یک سود متعارف نمی داند و از آن طرف هم مشتریان خوبی از جمله کارخانجات وجود دارد لذا کشاورز ترجیح می‌دهد گندم به آنها بدهد و پول نقد بگیرد.

وی ادامه داد: به علاوه اینکه وقتی می ‌بینند قیمت پایین است در استان‌ های سردسیر که گندم هنوز به خوشه نرفته و سبز است احتمال دارد که خوراک دام شود. از سوی دیگر وقتی کشاورز پول گندم یا کلزای خود را می‌گیرد آن را صرف کشت بعدی خود می کند و لذا تعلل در پرداخت ها موجب می‌شود کشت های بعدی کشاورزان هم معطل بماند.

پیشه ور اذعان داشت: به هر حال این آسیب ها را در بخش تولید داریم و انتظار کشاورزان این است که بر اساس قانون و مصوبات هرچه سریعتر پول کشاورزان را پرداخت کنند که کشاورزان نیز مشکلات اقتصادی خود را رفع کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این کشاورزانی که تسهیلات بانکی گرفته اند تاخیر در پرداخت پول محصول باعث می‌شود که دیرکرد بخورد و این ها به صورت زنجیره وار به یکدیگر وصل هستند و تعلل در پرداخت ها موجب می‌ شود تولید مغفول بماند.

 

اختلاف شورای قیمت گذاری و دولت بر قیمت پایه گندم

رئیس اتاق اصناف کشاورزی کشور همچنین در پاسخ به این سوال که الان با چه نرخی پول گندمکاران پرداخت می شود نیز گفت: پیشنهاد شورای قیمت‌گذاری این است که قیمت پایه گندم از ۱۱۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان برسد و دولت هم قرار بود ۲ هزار تومان یارانه تبدیل پرداخت کند. با این وجود شورای قیمت گذاری می گوید اگردولت منابع مالی ندارد فقط هزار تومان پرداخت کند؛ یعنی قیمت پایه به علاوه هزار تومان باشد و با نرخ ۱۶ هزار تومان گندم خریداری کنند.

وی ادامه داد: با این وجود سرپرست وزارت جهاد کشاورزی روی قیمت پایه ۱۱۵۰۰ به علاوه هزار و پانصد تومان یارانه کود و ۲هزار تومان یارانه تبدیل تاکید دارد که این قابل قبول شورا نیست. چون تاکید دارند قیمت پایه ۱۵ هزار تومان باشد و برای سال آینده این قیمت پایه باشد یعنی قیمت پایه باید تغییر کند.

وی همچنین در خصوص شرایط کشت و تولید دانه روغنی کلزا نیز اظهار داشت: در بخش کلزا تولید خوب است منتها اول باید تکلیف قیمت گندم مشخص شود چون قیمت کلزا و سویا مضربی از نرخ گندم است و ممکن است اتفاقاتی بیفتد. مخصوصا کشت سویا از زمانی که تکلیف قیمت گندم مشخص نشود کشت انجام نمی‌شود. در واقع کشت سویا در بهار و تابستان انجام می‌شود و بعد از تعیین تکلیف نرخ گندم کشت نهایی می شود.

گفتنی است در حالی نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت ۱۵ هزار تومان مصوب و ابلاغ شده است که کشاورزان و گندمکاران تا پیش از تصویب روی ارقامی بالای ۲۰هزار تئمان تاکید داشتند و حال معتقدند این نرخ به هیچ وجه هزینه های تولید را پوشش نمی دهد و لذا به دنبال راهی برای فروش گندم به دلالان و یا کارخانجاتی هستند که با نرخی بیش از این خریدار این محصول هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار