آغاز عملیات اجرایی سه طرح برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز

تاریخ انتشار: یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 | 10:02 ق.ظ
آغاز عملیات اجرایی سه طرح برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز مدیر آبفا منطقه دزفول گفت: به منظور جلوگیری از ورود فاضلاب خانگی به رودخانه دز، اجرای سه طرح فاضلاب با اعتباری افزون بر یکهزار میلیارد ریال در دزفول آغاز شد.

حسین سعادتی‌فر روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار افزود: پیمانکاران برای اجرای این طرح‌های فاضلاب در دزفول انتخاب و در ۲ نقطه بافت قدیم و تیپ زرهی مشغول به کار شدند.

وی ادامه داد: یکی از این طرح‌ها در خیابان طالقانی، ساحلی، امام و جهاد مستقر شده که درصورت تکمیل ۹۰ درصد مشکل فاضلاب از رودبند تا محله نمازجمعه اجرا و فاضلاب این منطقه وارد رودخانه نمی‌شود.

مدیر آبفا منطقه دزفول بیان کرد: برای اجرای این طرح با ۲۲ کیلومتر شبکه گذاری فاضلاب، ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و پس از اجرا، ۲هزار و ۱۰۰ انشعاب خانگی فاضلاب اضافه خواهد شد.

وی افزود: طرح دیگر فاضلاب در خیابان طالقانی، امام خمینی، آفرینش و جهاد در حال اجرا است که با تکمیل آن، بخشی از فاضلاب بافت قدیم از سنتی به مدرن تبدیل و به شبکه فاضلاب خانگی متصل می‌شود.

سعادتی فر گفت: برای اجرای این طرح فاضلاب که با ۲۰ کیلومتر شبکه گذاری اصلی و فرعی همراه است ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و پس از تکمیل ۲ هزار انشعاب اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح دیگر فاضلاب در تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول با اعتباری افزون بر ۲۲۰ میلیارد ریال و یکهزار و ۸۰۰ متر شبکه گذاری آغاز شده که در صورت تکمیل، فاضلابی از سمت غرب، وارد رودخانه نخواهد شد.

مدیر آبفا منطقه دزفول بیان کرد: این طرح علاوه بر تیپ زرهی برخی نقاط شهر دزفول از جمله پیام آوران و کلوپ ورزشی را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: طرح جامع فاضلاب دزفول در حال حاضر ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تعداد انشعاب فاضلاب در این شهرستان ۴۳ هزار انشعاب است که با تکمیل این سه طرح در مدت ۲ سال، پیشرفت طرح به ۵۲ درصد و تعداد انشعاب‌های فاضلاب به ۵۰ هزار انشعاب خواهد رسید.

سعادتی فر درخصوص فاضلاب کوی مدرس و طالقانی نیز گفت: طرح فاضلاب این مناطق در مرحله مناقصه است؛ هفته گذشته مدیر آبفا خوزستان دستور انتخاب پیمانکار برای اجرای این طرح را داد که پس از انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار با اعتباری افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال اجرا خواهد شد.

وی افزود: برای تکمیل طرح جامع فاضلاب دزفول طبق برآورد سال ۱۴۰۲، ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با وضعیت اعتبارات فعلی تکمیل این طرح تا ۱۰۰ سال دیگر ادامه خواهد داشت.

مدیر آبفا منطقه دزفول اظهارکرد: این موضوع با رییس سازمان برنامه و بودجه مطرح و نامه‌نگاری‌های لازم انجام شده است البته به دلیل اضافه شدن منازل مسکونی و توسعه شهر هرچه در حوزه آب وفاضلاب کار کنیم باز هم مشکلات زیادی در حوزه فاضلاب خواهیم داشت.

وی درخصوص مشکل فاضلاب زیباشهر نیز گفت: مجری طرح خواستار اختصاص پنج هکتار زمین برای حل مشکل فاضلاب زیباشهر شده که قرار است نشستی با حضور نهادهای مربوطه در فرمانداری ویژه دزفول برای احداث تصفیه خانه زیباشهر برگزار شود.

رودخانه دز بخش عمده‌ای از آب طرح آبرسانی غدیر به شهرستان‌های پایین دست استان خوزستان و همچنین اراضی کشاورزی شهرستان دزفول را تامین می‌کند و جلوگیری از ورود فاضلاب به این رودخانه ضرورتی انکارناپذیر است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار