انعقاد قرارداد ۱۸۳ میلیون یورویی برای تولید توربین های ساخت داخل

تاریخ انتشار: شنبه 30 اردیبهشت 1402 | 08:47 ق.ظ
انعقاد قرارداد ۱۸۳ میلیون یورویی برای تولید توربین های ساخت داخل مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به وجود ظرفیت های مطلوب در مناطق نفتخیز جنوب و تلاش برای رفع مشکلات بخش تأسیسات با بروزرسانی های مستمر از انعقاد قرارداد ۱۸۳ میلیون یورویی برای ساخت توربین های ۱۰۰ درصد داخلی خبر داد.    علیرضا دانشی در سومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین […]

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به وجود ظرفیت های مطلوب در مناطق نفتخیز جنوب و تلاش برای رفع مشکلات بخش تأسیسات با بروزرسانی های مستمر از انعقاد قرارداد ۱۸۳ میلیون یورویی برای ساخت توربین های ۱۰۰ درصد داخلی خبر داد.

 

 علیرضا دانشی در سومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری اختصاصی اظهار کرد: مناطق نفتخیز جنوب ۷۵ درصد تولید نفت کشور و ۱۶ درصد گاز کشور را برعهده دارد و در حوزه جغرافیایی پنج استان فعالیت می کند.

 

وی با اشاره به برنامه ریزی ویژه برای نگهداشت و افزایش تولید و همچنین پایش و انجام اقدامات مختلف در دولت سیزدهم افزود: در سنوات قبل به دلیل فرسودگی تاسیسات مشکلات عدیده ای داشتیم که با شکل گیری دولت سیزدهم برنامه های ویژه اب در حوزه های مختلف انجام شد و توانستیم بروزرسانی بیش از سه برابری تجهیزات را انجام دهیم و در پایان سال گذشته توفیقات ویژه ای در این خصوص به دست آوردیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به برنامه ریزی خاص و انجام اقدامات مؤثر برای تعمیرات و بروزرسانی ماشین آلات دوار تصریح کرد: سال های گذشته ۱۰ توربین تعمیرات عادی شده اما سال قبل تعمیرات ۶۷ توربین در برنامه بود که برخی از آنها برون سپاری و برای برخی از آنها نیز به صورت درون سازمانی اقدامات مؤثری انجام شد؛ اکنون به تدریج توربین های تعمیر شده در حال برگشت به مجموعه هستند.

 

مهندس دانشی با اشاره به وضعیت بد انبارها و تأمین کالا در گذشته و انجام اقدامات مؤثر در این دوره برای بهبود وضعیت این بخش بیان کرد: در خصوص توسعه مخازن اقدامات مؤثری انجام شده است. همچنین در یک سال گذشته حدود ۷۰ مصوبه ویژه از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران برای رفع مشکلات اخذ کردیم؛ برخی از دستورالعمل هایی که بازدارنده بوده و پویایی صنعت را دچار مشکل کرده بودند، خوشبختانه با حمایت وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اصلاحات شده اند.

 

وی با اشاره به اینکه نتایج این اصلاحات عقد قراردادهای فراوان و برداشتن گام های بلند برای توجه به ظرفیت داخلی کشور است، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم در وزارت نفت و علی الخصوص شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب آن به عنوان شعار برتر خود قلمداد و پیگیری کرده توجه به شرکت های دانش بنیان، مراکز دانشگاهی و همچنین علمی عمل کردن است؛ طی ۱۰ سال گذشته قبل از دولت سیزدهم اعتبار کل پروژه های پژوهشی به ۸۰ میلیارد تومان نمی رسید ولی سال ۱۴۰۱ موفق شدیم که بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برنامه تعریف کنیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تأکید بر توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان برای انجام فعالیت های علمی ادامه داد: این توجه با شتاب بیشتر از گذشته پیگیری و برنامه ریزی شده تا پایان امسال این اعتبار به بیش از سه هزار میلیارد تومان برسد؛ خوشبختانه همگرایی متعدد و خوبی بین صنعت با مراکز علمی، پژوهشی، فناورانه، دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان داریم.

 

علی‌رضا دانشی با اشاره به ارتباطات خوب با پتروشیمی ها یادآور شد: زمان تحویل دولت سیزدهم آنها در زمینه تأمین خوراک مشکل داشتند در حالی که می شد اقدامات خوبی را برای تامین خوراک آن ها انجام داد که در دولت سیزدهم برای حل مشکلات آن ها اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه با همت دولت سیزدهم فروش نفت وضعیت بهتری پیدا کرده است، گفت: نسبت به زمان تحویل دولت بیش از حدود ۶۰ درصد ظرفیت تولید را محقق کردیم؛ بر اساس برنامه مصوبی دریافتی از شرکت ملی نفت ایران پول پتروشیمی ها را برای توسعه مخازن با مطالعات ویژه در حوزه گاز میعاناتی صرف می کنیم تا محصولات آن خوراک پتروشیمی ها شده و در نهایت مجموع درآمد کشور به صورت پایدار تأمین شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهمی که در دولت سیزدهم پیگیری شده مسئولیت های اجتماعی است، اظهار کرد: پایداری حوزه انرژی با توجه داشتن به مسئولیت های اجتماعی محیط پیرامونی حوزه صنعت نفت محقق می شود که طی سال های گذشته به آن توجه نشده است؛ وزارت نفت برای مناطق مختلف پیرامونی تأسیسات نفتی بیش از ۱۲٫۵ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده و امیدورام که مجموعه وزارت کشور و استانداری به صورت درست آن را هزینه و امنیت برای تولید بیشتر از گذشته تأمین کنند.

 

دانشی با اشاره به جمع آوری ۸۰ درصد گازهای همراه نفت و انعقاد قرارداد برای ۲۰ درصد مابقی آن گفت: قراردادی با پالایشگاه بیدبلند دو از طریق هلدینگ خلیج فارس و یک پروژه با پتروشیمی مارون ( به عنوان متولی جمع آوری بخشی از گازهای همراه مارون و شرکت کارون) داریم؛ ابتدای سال گذشته بر اساس آمار پالایشگاه بیدبلند پروژه آنها ۱۰ درصد پیشرفت داشت ولی آن را تا پایان سال به ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی افزایش دادیم و در سفر ریاست جمهوری چند پروژه از پالایشگاه بیدبلند افتتاح شد که پیش تراکم ۹۰۰ و ۱۰۰۰ بوده و نزدیک به ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را به ظرفیت کشور اضافه کردند.

 

وی با اشاره به اینکه پروژه مارون نیز به خوبی با شتاب در حال انجام و جمع آوری گازهای مارون و هلدینگ خلیج فارس حدود ۸۳۰ میلیون فوت مکعب گاز است، بیان کرد: به حول قوه الهی پروژه جمع آوری گازهای نفت را طی دو الی دو سال و نیم آینده به سرانجام نهایی می رسانیم؛ اگر دل به کار بدهیم حتماً می توان کارهای بزرگی را انجام داد، مثلاً برای اولین بار بعد انقلاب گاز مشعل را به مزایده گذاشته و به فروش رسانده ایم که ۶۴ میلیون فوت مکعب گاز آن مربوط به شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان است.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه در حوزه مخازن خوشبختانه وضعیت مناسبی داریم، عنوان کرد: یک عقب افتادگی مزمن به دلیل سوءتدبیر در زمینه توجه به شرکت های دانش بنیان داشتیم ولی در این دوره در حال انقلاب برای سوق دادن بودجه ها به سمت مراکز دانش بنیان، علمی و دانشگاهی هستیم و نتایج آن برای صنعت نفت قابل مشاهده خواهد بود؛ به دلیل اینکه فاصله معناداری با شرایط ایده آل در این زمینه داریم، بهترین راهکار را توجه به مسئله کارشناسی می دانیم.

 

مهندس دانشی با اشاره به وجود ظرفیت های خوب در مناطق نفتخیز جنوب و تلاش برای رفع مشکلات بخش تأسیسات با بروزرسانی های مستمر از انعقاد قرارداد ۱۸۳ میلیون یورویی برای ساخت توربین های ۱۰۰ درصد داخلی خبر داد.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از حلقه های مفقوده در خصوص فعالیت های صنعت نفت به خصوص بخش بالادستی توجه به چاه های موجود است، یادآور شد: ۸۰ درصد نفت در سنگ های کربناته وجود دارد و هرچه عملیات، برنامه ریزی و ارتقای دانشی خود را در این محدوده انجام دهیم، به این کمک می کند که اقتصاد توسعه چاه ها را مدیریت بهینه کنیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه باید در بازه های زمانی طولانی امکان برداشت و تولید نفت از چاه های موجود را داشته باشیم، خبر داد: با فعالیت های مؤثر در حال جبران حدود ۳۵۰ هزار بشکه افت تولید هستیم؛ اگر شرکت های دانش بنیان نوآوری، برنامه ریزی و همکاری لازم را داشته باشند، حدود ۵۰ هزار بشکه عقب افتادگی تولید جبران می شود.

دانشی با اشاره به وجود نگاه کارشناسی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان کرد: اکثر طرح ها و اقداماتی که در قالب عقد قراردادها صورت می گیرد، برای نگهداشت و ایجاد ظرفیت های افزایش تولید است که با هدف تولید پایدار انجام می شود؛ در این زمینه تجهیزات ساخت داخل را جایگزین و نفس جدیدی به صنعت نفت کشور وارد می کنیم.

 

وی با اشاره به بازسازی و نوسازی تجهیزات در بازه زمانی بیشتر از یک سال اضافه کرد: تلاش می کنیم تا این تعمیرات و نوسازی ها به مدت سه سالانه باشد تا تجهیزات تولید داخل به دست ما برسد؛ البته خوشبختانه تعداد زیادی از محصولات در صنعت نفت برای اولین بار تولید شده و حتی متقاضی استفاده از آمریکا هم دارند و این به معنای شکستن تحریم ها تلقی می شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار