وضعیت مطلوب ذخایر سد‌های خوزستان/ تداوم خشکسالی در کرخه

تاریخ انتشار: یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 | 12:03 ب.ظ
وضعیت مطلوب ذخایر سد‌های خوزستان/ تداوم خشکسالی در کرخه معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وضعیت مطلوب ذخایر آب در سدهای خوزستان از تداوم خشکسالی در حوضه کرخه خبر داد.

علی شهبازی با بیان اینکه در حال حاضر حجم کل آب موجود در مخازن سد‌های خوزستان ۱۸ میلیارد و ۴۸ میلیون متر مکعب است گفت : از این میزان ۹۸ درصد زنجیره‌ سد‌های کارون با ذخیره ۱۱ میلیارد ۸۴۱ میلیون متر مکعب آب پر شده است .

 

وی افزود : همچنین ۱۰۰ درصد ظرفیت سد‌ دز با دو میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون متر مکعب آب و سد مارون یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب تکمیل شده است .

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه سد کرخه همچنان در وضعیت خشکسالی قرار دارد گفت : تنها ۱۷ درصد حجم مفید این سد تکمیل شده و ۳ میلیارد و ۱۶۴ میلیون متر مکعب از ظرفیت سد کرخه خالی مانده است.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته برای مهار همه سیلاب‌ها در حوضه های آبریز دز ، کارون و مارون افزود : بعد از بارندگی های امسال با برنامه ریزی دقیق در این حوضه‌ها علاوه بر آبگیری سد‌های استان از وقوع سیلاب‌های مخرب در پایین دست به شکل کامل جلوگیری شد.

شهبازی همچنین با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال جارییک سیلاب ورودی به سد دز با سرعت بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه همزمان با فعال شدن سیلاب در حوضه‌های میانی پایین دست سد دز به وقوع پیوست گفت : از طریق اقدامات به موقع این سیلاب به صورت کامل مهار و سپس به محدوده دبی ایمن رودخانه‌های کارون و دز هدایت شد .

استان خوزستان دارای ۶ سد مخزنی پر آب شامل سد و نیروگاه دز و سد کرخه در شهرستان اندیمشک، دو سد مسجدسلیمان و شهید عباسپور در شهرستان مسجدسلیمان، سد مارون در بهبهان و سد کارون ۳ در شهرستان ایذه می‌شوند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار