پایداری ارتباط‌های مخابراتی در خوزستان با اجرای بیش از ۶ هزار کیلومتر فیبر نوری

تاریخ انتشار: یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 | 09:15 ق.ظ
پایداری ارتباط‌های مخابراتی در خوزستان با اجرای بیش از ۶ هزار کیلومتر فیبر نوری مدیر مخابرات منطقه خوزستان از وجود ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری و پایداری ارتباط در همه شهرستان‌های استان خبر داد.
رحیم فلاح زاده فیبر نوری را یکی از تکنولوژی‌های موجود در کشور ما عنوان کرد و گفت: در خوزستان باهدف تامین پهنای باند مورد نیاز مشترکان، در خطوط میان شهر‌ها اجرا شده بود.
 
وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح استان وجود دارد، افزود: حدود ۵۰ درصد آن میان شهر‌ها به منظور ایجاد ارتباط پایدار میان مراکز مخابراتی، زیرساخت مورد نیاز اپراتور‌های همراه و همچنین مخابرات و سایر استفاده کنندگان از این ظرفیت در سطح استان ایجاد شده است.
 
آقای فلاح زاده به اتصال همه شهر‌های استان به شبکه فیبر نوری اشاره کرد و ادامه داد: قلعه خواجه در اندیکا آخرین شهرستانی است که پارسال شبکه فیبر نوری متصل شد و رینگ پایداری ایجاد کرد.
 
مدیر مخابرات منطقه خوزستان می‌گوید: شهرستان‌ها چندین مسیر دارند و اگر یک مسیر از فیبر نوری قطع شود، اما ارتباط قطع خواهند شد، کما اینکه تاکنون قطع ارتباط اتفاق نیفتاده است، البته ممکن است شرایط استثنا به وجود آید که ناشی از وجود رینگ‌های ارتباطی است که همه شهرستان‌ها از آن بهره‌مند هستند.
 
این مقام مسئول گفت: شبکه داخل شهری فیبر نوری در فاز‌های اول مشترکان تجاری، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، بانکها، استانداری خوزستان، فرمانداری شهرستان ها، ثبت احوال، ثبت اسناد و املاک و… نیازمند بستر ارتباطی بودند، در ۲-۳ سال اخیر واگذار شد و همچنان تقاضا‌ها در این رابط متعدد هستند و امضای تفاهمنامه‌ای در نمایشگاه اخیر نفت و گاز با شرکت توسعه مهندسی نفت در غرب کارون و منطقه آزادگان جنوبی نمونه‌ای این واگذار‌ها محسوب می‌شود.
 
وی درخصوص سیاست‌های کلی وزارت ارتباطات و دستور وزیر مبنی بر واگذاری ۲۰ میلیون پورت و FTTH و رفتن فیبر نوری تا منازل و کسب و کار‌ها گفت: این موضوع از پارسال در دستور کار شرکت مخابرات قرار گرفت و درحال حاضر ۳ هزار و ۳۰۰ مشترک FTTH خانگی باسرعت ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگابایت در ثانیه در شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، دزفول، بهبهان، رامهرمز، ایذه و… از سرویس فیبر نوری بهره‌مند هستند.
 
اضافه شدن ۱۵۰ هزار پورت به شبکه فیبر نوری در خوزستان
 
آقای فلاح زاده با بیان اینکه طرحی باعنوان نجما (نهضت جهادی فیبر نوری) در سراسر کشور و از جمله استان خوزستان براساس برنامه‌ای که از سوی وزارت ارتباطات و هیئت مدیره مخابرات کشور ابلاغ شده، درحال اجرا است، افزود: طرح‌های این نهضت نهایی و مصوب شده اند.
 
وی همه شهرستان‌های استان خوزستان را هدف اجرای نهضت جهادی فیبر نوری عنوان و اضافه کرد: باتوجه به تفاهم نامه‌هایی که با بیشتر فرمانداری‌ها و شهرداری‌های شهرستان‌ها امضا شده، بخش عمده‌ای از طرح امسال اجرایی می‌شود و ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار پورت به ظرفیت فعلی شبکه فیبر نوری اضافه خواهد شد.
 
آقای فلاح زاده ظرفیت فعلی شبکه فیبر نوری در خوزستان را ۲۰ هزار پورت اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳ هزار و ۳۰۰ پورت واگذار شده و زیر بار هستند که باتوسعه آن در برنامه ریزی یکساله، شاهد پایداری بیش از پیش شبکه در سراسر استان خواهیم بود.
 
شبکه مسی باسرعت کم نیاز مشترکان را تامین نمی‌کند
 
مدیر مخابرات منطقه خوزستان فیبر نوری را جزو تکنولوژی‌های پایدار برشمرد و افزود: شبکه فعلی و عموما اینترنت شبکه مسی است که شبکه‌ای قدیمی محسوب می‌شود و سرعت محدودی را در اختیار مشترکان قرار می‌دهد و باتوجه به اینکه استان ما آبخیز است، بیشتر شهر‌های جنوبی با معضل کندی سرعت اینترنت مواجه هستند.
 
وی حداکثر سرعت یک شبکه مسی در شرایط پایدار را ۱۶ مگابایت اعلام کرد و ادامه داد: این درحالی است که مشترکان درحال حاضر نیازمند ۱۰۰، ۲۰۰ و حتی ۳۰۰ مگابایت هستند و شبکه مسی نیاز مشترکان را تامین نمی‌کند، بنابراین تکنولوژی فیبر نوری باتوجه به اینکه از شرایط جوی تاثیر نمی‌پذیرد و مانند شبکه رادیویی نیست، از پایدار بسیار بالایی برخوردار است، ضمن اینکه به دلیل جنس شیشه ای، ارزش و استفاده‌ای ندارد و از سرقت و تخریب در امان می‌ماند.
 
واگذاری FTTH به مشترکان خانگی رایگان است
 
رحیم فلاح زاده درخصوص چگونگی تقاضا FTTH و بهره مندی از مزایای آن گفت: برای دریافت این مزیت، هزینه‌ای از مشترکان و متقاضیان خانگی دریافت نمی‌شود و سرویسی شبیه ADSL است و مشترکان خانگی می‌توانند با ۲۰۲۰ تماس بگیرند و تقاضای خود را ثبت کنند، اما باتوجه به اینکه مشترکان تجاری نیازمند پهنای باند بیشتری هستند، باید به حوزه تجاری شرکت مخابرات منطقه خوزستان مراجعه و سرویس اختصاصی و فیبر نوری مستقل و جداگانه و با پهنای مورد نیاز دریافت کنند.
 
وی با بیان اینکه داخل کشی شبکه جزو وظایف مخابرات نیست و جزو الزام‌های مشترکان محسوب می‌شود، افزود: مشترکان باید برای این امر هزینه کرده و مودم مربوط را خریداری کنند که این کار‌ها از طریق سامانه ۲۰۲۰ و شرکت‌هایی که با مخابرات همکاری دارند، امکانپذیر است.
 
به گفته آقای فلاح زاده؛ بهره مندی مشترکان از فیبر نوری بستگی به زیر پوشش بودن منطقه از شبکه دارد و باید جزو مناطق زیر توسعه مخابرات منطقه خوزستان باشد.
 
هدفگذاری برای بهره‌مندی ۸۰ درصد مشترکان از فیبر نوری
 
وی تعداد مشترکان تلفن ثابت را یک میلیون مشترک اعلام کرد و ادامه داد: باید به سویی حرکتی کنیم که در نهایت و در بازه زمانی ۴ ساله‌ای که وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران تعیین شده است، ۷۰ تا ۸۰ درصد و حدود ۷۰۰ هزار شماره زیر پوشش شبکه فیبر نوری قرار گیرند و FTTH واگذار شود.
 
آقای فلاح زاده با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ قرار است به ۲۰ میلیون مشترک در کشور فیبر نوری واگذار شود، گفت: مخابرات منطقه خوزستان بخش عمده‌ای از طرح را بااستفاده از منابع داخلی در دست اجرا دارد و شرکت‌هایی که از سوی مخابرات ایران مکلف به همکاری شده اند، ورود کرده و به آمار مد نظر خواهیم رسید.
 
وی توسعه فیبر نوری در همه خیابان‌ها و کوچه‌های خوزستان را منوط به همکاری شهرداری دانست و افزود: باید حفاری‌های لازم به اندازه ۴۰ سانتیمتر انجام شود تا لوله گذاری و فیبر و میکروداکت با کمترین آسیب به آسفالت صورت گیرد، ضمن اینکه فرمانداری‌ها و استانداری در تسهیل و تسریع اجرای طرح نقش دارند، زیرا طرحی جهادی است و باتوجه به نگاه دولت سیزدهم و تاکید وزیر ارتباطات، بهره مندی مشترکان از فیبر نوری باید در مدت ۴ سال اتفاق بیفتد.
 
تکمیل فاز اول طرح هوشمندسازی در منطقه آزاد اروند
 
آقای فلاح زاده به امضای تفاهم نامه‌ای برای اجرای طرح هوشمندسازی در منطقه آزاد اروند اشاره و اضافه کرد: فاز اول این طرح تکمیل شده و بیش از یک هزار و ۲۰۰ مشترک از ۳ هزار و ۳۰۰ مشترک در سطح استان خوزستان از FTTH بهره‌مند هستند و ظرفیت خوبی در آبادان ایجاد شده است، البته ظرفیت قابل توجهی از طرح نجما در آبادان و خرمشهر اجرا خواهد شد و به زودی تکمیل می‌شود.
 
فعالیت یکهزار و ۴۱۴ سایت شبکه همراه اول در خوزستان
 
وی درخصوص کاهش شکاف بهره مندی از شبکه تلفن همراه و اینترنت در خوزستان و به ویژه در مناطق سخت‌گذر گفت: در استان ما حدود یکهزار و ۴۱۴ سایت شبکه همراه اول فعال است که حدود یکهزار و ۲۰۰ مورد از آن‌ها تکنولوژی نسل ۳ و نسل ۴ و تعدادی از آن‌ها که عموما در روستا‌ها قرار دارند، تکنولوژی نسل ۲ هستند.
 
مدیر مخابرات منطقه خوزستان اتصال روستا‌ها به شبکه ملی اطلاعات را جزو تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حوزه ICTL عنوان کرد و افزود: هرسال در برنامه‌های در دستور کار، اداره کل ICTL در استان برای روستا‌های بالای ۲۰ خانوار باهدفگذاری وزارت، ارتقای نسل ۳ یا ۴ را ابلاغ می‌کند که از هفته دولت پارسال تا اردیبهشت امسال و در بازه زمانی ۷ ماهه حدود ۲۲ سایت US از محل اعتبار‌های وزارتخانه، به نسل ۳ و ۴ ارتقا یافتند.
 
اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات
 
این مقام مسئول می‌گوید: بر همین اساس در آخرین مراسم بهره برداری باحضور برخط ریاست جمهوری و وزیر ارتباطات، سایت روستای رگبه شادگان که تالاب بین المللی شادگان و روستای صراخیه را پوشش می‌دهد، راه اندازی شد و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تا پایان امسال روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که بخشی از آن بر عهده مخابرات منطقه خوزستان و بخشی دیگر بر عهده سایر اپراتور‌ها است.
 
رحیم فلاح زاده به راه اندازی ۲۶ سایت شهری و روستایی و تکمیل پوشش جاده‌ای در هفته دولت سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ۱۰۰ درصد شهر‌ها و ۱۰۰ درصد جاده‌ها و حدود ۹۰ درصد روستا‌ها زیر پوشش شبکه مخابراتی و متصل به شبکه ملی اطلاعات هستند، البته برخی جاده‌ها به دلیل توپولوژی، شرایط جغرافیایی، نبود برق و نبود جاده دسترسی به طول کم شاهد نبود پوشش و آنتن دهی هستیم که سازمان تنظیم مقررات رادیویی آن‌ها را پایش می‌کند و مخابرات نیز اصلاحات لازم را انجام می‌دهد.
 
امسال ۹۳ سایت مخابراتی در خوزستان نصب و راه اندازی می‌شود
 
وی درخصوص وجود نقاط کور در برخی مناطق اهواز گفت: امسال ۹۳ سایت باید در خوزستان نصب و راه اندازی شود که ۲۵ تا ۳۰ سایت مربوط به اهواز است، ولی با مشکل تملکی و نبود محل مناسب در اهواز مواجه هستیم که البته شهرداری کمک زیادی برای رفع این مشکل داشته و باتوجه به اینکه تعداد سایت‌ها زیاد است، نیازمند کمک بیشتری در این زمینه هستیم.
 
آقای فلاح زاده با بیان اینکه در آبادان، ماهشهر و دزفول که جزو شهر‌های بزرگ خوزستان هستند، سایت راه اندازی خواهد شد، افزود: تجهیزات لازم تهیه شده است، ولی باید برای راه اندازی سایت‌ها با همکاری شهرداری ها، تملک صورت گیرد که با نصب و راه اندازی آنها، پوشش مخابراتی تکمیل‌تر می‌شود.
 
وی بلندمرتبه سازی را یکی از دلایل مشکل پوشش آنتی دهی عنوان کرد و ادامه داد: با ساختن ساختمان‌های چندین طبقه، سایت‌ها کور و کوتاه شدن ارتفاع دکل‌ها نسبت به ساختمان می‌شوند و شاهد ضعیف شدن آنتن دهی هستیم، بطوریکه امسال باید ارتفاع ۵۳ سایت مخابراتی افزایش داده شود تا مشکل پوشش دهی رفع شود.
 
آقای فلاح زاده با بیان اینکه پایش و بهینه سازی نقاط کور در نقاط مختلف از سوی گروه‌های کارشناسی انجام می‌شود، اضافه کرد: همچنین مشترکان شکایت‌های پوشش آنتن دهی را از طریق سامانه ۹۹۹۰ ثبت می‌کنند و مخابرات موظف به بررسی مشکلات و رفع آن‌ها است.
 
این مقام مسئول در تشریح طرح‌های بهره برداری شده به مناسبت روز جهانی مخابرات و ارتباطات در خوزستان گفت: در روز ۲۷ اردیبهشت ماه طرح‌های ارتباطی کشوری باحضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، ریاست جمهور و وزیر ارتباطات و همچنین آقای محمد راضی جلالی، معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان ۸ طرح توسعه شامل؛ شبکه فیبر نوری با ۱۰۶ کیلومتر، ۲۶ سایت از هفته دولت پارسال تا اردیبهشت امسال، ارتقای تکنولوژی ۲۹ سایت به نسل ۳ و ۴، نصب و راه اندازی ۲۱ سیستم انتقال شبکه‌های دسترسی، توسعه شبکه دیتا با حدود ۹ هزار پورت، ۱۰ کافوی نوری، توسعه شبکه تلفن ثابت با واگذاری حدود ۵ هزار پورت و همچنین سیستم‌های تقویت پاور و کولینگ به ارزش ۳ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسیدند.
 
ظرفیت خالی ۵۰۰ هزار شماره تلفن ثابت در خوزستان
 
وی درخصوص چگونگی خریداری خط تلفن ثابت می‌گوید: ظرفیت شماره‌های تلفن ثابت را یک میلیون و ۵۰۰ هزار شماره است که حدود یک میلیون فعال هستند و حدود ۵۰۰ هزار شماره ظرفیت خالی وجود دارد و متقاضیان می‌توانند برای دریافت شماره به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و ثبت نام کنند که پس از ثبت پیش تقاضا و بصورت سیستمی ارجاع به مرکز و بررسی امکانات منطقه، ۴۸ ساعت بعد نتیجه درخواست اعلام می‌شود که پس از واریز هزینه از سوی متقاضی، شماره ثابت واگذار خواهد شد.
 
فعال بودن ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار شماره همراه اول در خوزستان
 
رحیم فلاح زاده تعداد شماره تلفن‌های همراه اول فعال در خوزستان را ۵ میلیون و ۲۰۰ شماره و بیشتر از جمعیت استان اعلام کرد و گفت: این تعداد شماره که حدود ۸۰۰ هزار شماره آن دائمی است، درحال حاضر به نام و دارای مشخصات سه جلدی هستند و درصورتیکه مشترکی فوت کند، سیمکارت به صورت خودکار غیرفعال می‌شود و اگر ورثه مراجعه کنند، روند تغییر نام و فعال شدن آن انجام خواهد شد.
 
وی افزود: مشترکانی که از سیمکارت اعتباری خود استفاده نمی‌کنند، درصورتیکه در مدت زمان مشخص استفاده نشوند، با ارسال پیامک و اعلام زمان بندی، غیرفعال و سلب امتیاز می‌شوند و به دیگران واگذار می‌شوند.
 
آقای فلاح زاده درخصوص شرایط واگذاری سیمکارت‌های دائمی همراه اول گفت: مشترکان می توانند سیمکارت را استرداد کرده یا از طریق دفاتر پیشخوان یا نمایندگی‌های همراه اول در سراسر کشور و استان خوزستان نسبت به واگذاری آن به فردی دیگر و به نام زدن در کم‌ترین زمان ممکن اقدام کند.
 
راه اندازی ۱۸ سایت مخابراتی سیار در مرز‌های شلمچه و چذابه
 
مدیر مخابرات منطقه خوزستان در تشریح کار‌ها برای پوشش آنتن دهی در اربعین حسینی می‌گوید: از سال‌های قبل باتوجه به شرایط در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه، ۲ مرکز مخابراتی ساخته شده است که به فیبر نوری متصل هستند و از نظر ارتباطی رینگ دوطرفه دارند، بطوریکه برای همراه اول، تلفن ثابت و دیتا سایر اپراتور‌ها که نیاز به ساخت سایت داشته باشند، ظرفیت‌های کامل و خوبی از نظر انتقال ایجاد کرده ایم.
 
وی ادامه داد: در مسیر زوار اربعین حسینی که از اهواز تا شلمچه یا اهواز تا چذابه است، سایت‌های مخابراتی وجود دارد، ولی به دلیل ایجاد ترافیک زیاد در این روزها، سایت‌های سیار نیز اضافه می‌شوند، بطوریکه در مسیر چذابه ۱۰ سایت و در مسیر شلمچه نیز ۸ سایت پرتابل همراه اول با بهره مندی از فیبر نوری و پهنای باند بالا مستقر می‌شود.
 
رحیم فلاح زاده با بیان اینکه این سایت‌ها از دیزل ژنراتور برای مواقع قطع برق مجهز هستند، اضافه کرد: کارکنان مخابرات در اربعین حسینی در مراکز مستقر می‌شوند و ظرفیت‌های خوبی برای خدمت رسانی به زوار ایجاد می‌شود، ضمن اینکه دفاتر برای واگذاری سیمکارت در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه فعال می‌شوند تا درصورتیکه زائران نیاز به تعویض سیمکارت و سایر خدمات دارند، بهره‌مند شوند، همچنین وی استقرار ۲ دفتر متمرکز و دائم در این پایانه‌های مرزی در اربعین حسینی برای خدمت رسانی به زائران مستقر خواهند شد.
 
وجود ۱۰۰ هزار مشترک اینترنت ADSL و VDSL مخابرات در خوزستان
 
وی درخصوص چگونگی بهره مندی از اینترنت ADSL و VDSL می‌گوید: این اینترنت‌ها بر بستر شبکه مسی هستند و محدودیت سرعت دارند که حدود ۱۰۰ هزار مشترک مخابرات و حدود ۱۰۰ هزار مشترک دیگر مربوط به شرکت‌های خصوصی هستند، بنابراین لازمه وجود ADSL و VDSL، سیم است، اما تانوما در آینده جایگزین سیم مسی خواهد شد و لزومی به داشتن تلفن ثابت نیست، ولی می‌تواند باندل شود، به این معنا که علاوه ایجاد فیبر نوری و پهنای باند زیاد، می‌تواند خط تلفن نیز دریافت کند، ضمن اینکه ظرفیت داشتن چندین خط را دارد.
 
آقای فلاح زاده در پایان گفت: گلایه‌هایی درخصوص تلفن ثابت وجود دارد که در این زمینه شاهد تخریب و سرقت سیم‌های مسی و درنتیجه قطع خطوط هستیم و جایگزینی آن سخت و منوط به هزینه‌های زیاد است، این درحالی است که تعرفه تلفن ثابت بسیار کم بوده و ارزان قیمت و به صرفه بودن آن سبب شده از داشتن آن استقبال کنند که امیدواریم با حمایت‌های دولت سیزدهم و توسعه FTTH در استان، مشترکان از شبکه خوب و پایداری بهره‌مند خواهند شد و شاهد رشد و توسعه ارتباطات در استان خوزستان باشیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار