آمار دیابتی‌های خوزستان بالاتر از میانگین کشوری/ ۲۵ درصد دیابتی‌ها از بیماری‌شان اطلاع ندارند

تاریخ انتشار: شنبه 6 خرداد 1402 | 10:00 ق.ظ
آمار دیابتی‌های خوزستان بالاتر از میانگین کشوری/ ۲۵ درصد دیابتی‌ها از بیماری‌شان اطلاع ندارند معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه آگاهی از دیابت در خوزستان از میانگین ملی پایین‌تر است، گفت: آمار مبتلایان به دیابت در افراد بالای ۲۵ سال خوزستان حدود ۱۸.۹ درصد است که متاسفانه از آمار کشوری بالاتر است. دکتر پژمان بختیاری‌نیا، با اشاره به آغاز پویش اطلاع‌رسانی در مورد دیابت […]

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه آگاهی از دیابت در خوزستان از میانگین ملی پایین‌تر است، گفت: آمار مبتلایان به دیابت در افراد بالای ۲۵ سال خوزستان حدود ۱۸.۹ درصد است که متاسفانه از آمار کشوری بالاتر است.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا، با اشاره به آغاز پویش اطلاع‌رسانی در مورد دیابت از ۶ تا ۱۲ خردادماه اظهار کرد: در حال حاضر بیماری دیابت به بزرگترین همه‌گیری تاریخ بشر تبدیل شده است به گونه‌ای که بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال در سنین ۲۰ تا ۷۹ سال به دیابت مبتلا هستند یعنی از هر ۱۰ نفر مردم دنیا، یک نفر با دیابت زندگی می‌کند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد بزرگسال مبتلا به دیابت به ۶۴۳ میلیون نفر برسد. در حال حاضر بیش از ۱.۲ میلیون کودک و نوجوان نیز مبتلا به دیابت نوع یک هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در هر ۵ ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد. در سال ۲۰۲۱ نیز حدود ۶.۷ میلیون نفر به دلیل بیماری دیابت جان خود را از دست داده‌اند.

وی عنوان کرد: در ایران حداقل ۱۴.۱۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعداد این افراد بیش از ۷.۵ میلیون نفر برآورد شده است. ۲۵ درصد این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند از خود در برابر بیماری مراقبت کنند و جلوی بروز عوارض بیماری را بگیرند.

بختیاری‌نیا افزود: آمار مبتلایان به دیابت در افراد بالای ۲۵ سال در استان خوزستان حدود ۱۸.۹ درصد است که متاسفانه از آمار کشوری بالاتر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یک انسان می‌تواند مدت‌ها مبتلا به بیماری دیابت باشد اما از بیماری خود اطلاع نداشته باشد بنابراین کاربرد بررسی قند خون ناشتا به عنوان تست بیماریابی دیابت شیرین توصیه شده است.

وی ادامه داد: بر اساس نتیجه آزمایش قند خون صبحگاهی، حدود ۵۴۱ میلیون نفر دیگر از مردم دنیا، با وجود اینکه اکنون دیابت ندارند اما در معرض ابتلا به دیابت هستند و در صورت عدم مداخله موثر و به موقع، متاسفانه اغلب آن‌ها به این بیماری مبتلا خواهند شد.

بختیاری‌نیا گفت: شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال خوزستان بر اساس قندخون ناشتا بیشتر از ۱۲۶mg/dl و معادل ۱۸.۹۵ درصد بوده که از میانگین کشوری بالاتر و در مقایسه با مطالعه ۱۳۹۵ نیز افزایش داشته است به گونه‌ای که در سطح ملی، خوزستان دومین استان از نظر شاخص شیوع دیابت است.

وی عنوان کرد: شاخص آگاهی از دیابت در خوزستان نیز معادل ۷۰.۰۶ درصد است که در مقایسه با مطالعه ۱۳۹۵ روند رو به بهبود بوده اما از میانگین ملی پایین‌تر است. پوشش درمان دیابت در استان خوزستان از ۴۴ درصد در سال ۹۵ به ۶۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده اما همچنان از میانگین کشوری که ۶۵ درصد است، پایین‌تر است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: مهمترین شاخص یعنی شاخص درمان موثر دیابت در خوزستان معادل ۱۷.۸۶ درصد است که از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است و از نظر رتبه نیز بین استان‌ها در کمترین وضعیت قراردارد.

وی بیان کرد: بر اساس نتایج مطالعه استپس در سال ۱۴۰۰، شیوع چاقی در خوزستان ۲۷.۵۱ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری است. شیوع اضافه وزن و چاقی نیز در خوزستان ۶۳.۸۶ درصد و از میانگین کشوری بالاتر بوده که در مقایسه با مطالعه مشابه در سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است. شیوع کلسترول بالای ۲۰۰mg/dl نیز در خوزستان معادل ۲۷.۳۴ بوده که از میانگین ملی پایین‌تر اما در مقایسه با مطالعه سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است.

بختیاری‌نیا تاکید کرد: کنترل دیابت علاوه بر مصرف بهنگام و کامل دارو، نیازمند کسب مهارت‌های چهارگانه مدیریت شخصی دیابت شامل تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب، استفاده صحیح از داروهای کنترل کننده قند خون و پایش فردی قند خون است.

وی عنوان کرد: یک بیمار دیابتی چهار ساعت در سال، برای مراقبت و پیگیری درمان با تیم درمانی خود در تماس مستقیم است اما در ۸ هزار و ۷۵۶ ساعت دیگر مراقبت از بیماری را خود بر عهده دارد یعنی ۹۵ درصد مراقبت توسط خود بیمار مدیریت خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: بنابراین معاونت بهداشت وزارت بهداشت اقدام به برگزاری بسیج اطلاع‌رسانی چندرسانه‌ای دیابت با هدف افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و روش‌های خود کنترلی بیماری دیابت کرده است که در این هفته با روز شمارهای مشخص، اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار