شیوع دیابت در خوزستان ۱۹ درصد و بالاتر از میانگین کشوری

تاریخ انتشار: شنبه 13 خرداد 1402 | 08:30 ق.ظ
شیوع دیابت در خوزستان ۱۹ درصد و بالاتر از میانگین کشوری رئیس مرکز بهداشت خوزستان: شیوع دیابت در استان و در افراد بالای ۲۵ سال، ۱۹ درصد و در کشور ۱۴ درصد است.
دکتر پژمان بختیاری نیا گفت: دیابت که نام کامل‌تر آن دیابت شیرین است و عامه مردم از آن به عنوان قند خون یاد می‌کنند، به یکی از بیماری‌های همه گیر تاریخ بشر تبدیل شده است.
 
وی افزود: براساس آخرین آمار منتشر شده، حدود ۵۳۷ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ در جمعیت ۲۰ تا ۷۹ ساله این رقم به ۶۴۳ میلیون نفر برسد.
 
دکتر بختیاری نیا با بیان اینکه در ایران براساس آخرین مطالعه‌های انجام شده، ۱۴ درصد از افراد بالای ۲۵ سال دچار دیابت هستند، ادامه داد: در استان خوزستان میزان شیوع بالاتر از میانگین کشوری است و به حدود ۱۹ درصد می‌رسد.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: تعداد قابل توجهی از افراد با ۲۵ تا ۳۰ درصد، از بیماری خود آگاه نیستند، در نتیجه نمی‌توانند خودمراقبتی خوبی در برابر بیماری داشته باشند و از عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری کنند.
 
وی اضافه کرد: باتوجه به وضعیت شیوع دیابت در خوزستان در مقایسه با میانگین کشور، در هفته دیابت نسبت به آگاه سازی مردم از بیماری، پیامد‌های تشخیص زودهنگام و عوارض دیرهنگام آگاهی از آن و کار‌هایی که برای خودمراقبتی و خودکنترلی لازم است، اقدام شد.
 
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه دیابت انواع مختلفی دارد، گفت: دیابت شیرین که مهم‌ترین آن دیابت نوع یک است، معمولا در اطفال اتفاق می‌افتد و ناشی از توقف ترشح هورمون انسولین از لوزالمعده است.
 
دکتر بختیاری نیا با بیان اینکه دیابت نوع ۲ معمولا در بزرگسالان اتفاق می‌افتد و به دلیل کاهش میزان انسولین یا اختلال عملکرد آن بروز پیدا می‌کند، افزود: دیابت نوع یک، چون از سنین پایین ایجاد می‌شود باید مراقبت و درمان بیشتر و بهتری صورت گیرد تا عوارض بیماری دیرتر اتفاق بیفتند.
 
وی دیابت زمان بارداری را از دیگر انوع دیابت برشمرد و ادامه داد: دیابت پنهان نوع دیگری است که تخمین زده شده که حدود ۴۵۱ میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند و به آن پیش دیابت نیز گفته می‌شود، بطوریکه قند خون فرد از افراد عادی بالاتر است، اما به محدوده‌ای نرسیده که دیابتی محسوب شود.
 
دکتر بختیاری نیا در تشریح عوامل خطر دیابت گفت: این بیماری یکسری عوامل خطر و زمینه ساز دارد و عین حال خود نیز می‌تواند یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی باشد، اما آنچیزی که به عنوان عوامل خطر شناخته می‌شوند این است که فرد سابقه دیابت نوع ۲ در بستگاه درجه یک داشته باشد، همچنین دچار دیابت بارداری شده یا فشار خون بالا، چربی خون بالا، چاقی و اضافه وزن به ویژه چاقی شکمی، تغذیه نامناسب، تحرک کم دارد.
 
وی می‌گوید: درصورتیکه عوامل خطر کنترل شوند و نسبت به رفع برخی از موارد اقدام کند، می‌تواند از ابتلا به دیابت پیشگیری کند.
 
دکتر بختیاری نیا درخصوص عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به دیابت گفت: سالم سازی تغذیه نقش مهمی در مصون ماندن از این بیماری دارد و باید از میزان مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی پرچرب و شیرین و بدون حذف وعده‌های غذایی کاهش پیدا کند، البته حذف یک وعده غذایی اشتباه است که در جامعه رواج دارد.
 
دکتر بختیاری نیا ترک دخانیات را از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به دیابت برشمرد و افزود: این بیماری صرفا با خوردن شیرینی‌ها به وجود نمی‌آید، بلکه شیرینی‌ها و چربی‌ها با افزایش وزن به نوعی پیش درآمد هستند و اصولا باید همه گروه‌های مواد غذایی به نتاسب و تعادل مصرف شوند.
 
وی با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت باید میوه، سبزی ها، لبنیات کم چرب، نان کامل مانند نان سبوس دار مصرف کنند، ادامه داد: مصرف روغن، گوشت‌های فرآوری شده و پرچرب باید به حداقل برسد و ترجیحا به جای استفاده از غذا‌های سرخکرده، غذا‌های پخته، بخارپز و گریل شده مصرف کنند.
 
دکتر بختیاری نیا بر مصرف مواد غذایی سالم تاکید و اضافه کرد: افراد مبتلا به دیابت برای داشتن تغذیه مناسب باید حتما زیر نظر پزشک تغذیه قرار بگیرند تا دچار عوارض جبران ناپذیر این بیماری نشوند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار