آبگیری حدود ۶۰ درصد از تالاب بامدژ

تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 خرداد 1402 | 10:45 ق.ظ
آبگیری حدود ۶۰ درصد از تالاب بامدژ مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از وسعت تالاب بامدژ آبگیری شده است.

مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ با اشاره به اجرای پروژه بند تأخیری تالاب بامدژ در بالادست تالاب گفت: در فاز سوم این پروژه بر اساس کار‌های علمی دو سه دهانه خروجی آب تالاب بسته و دریچه‌های تنظیمی هم در این تالاب لحاظ می‌شود.

 

احمد فریسات ، با اشاره به آخرین وضعیت تالاب بامدژ اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته وضعیت بارندگی نسبت به دو سه سال اخیر بهتر بود، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از وسعت تالاب بامدژ آبگیری شده است.

وی افزود: در حال حاضر معضل کلی تالاب‌های خوزستان، بحث تامین حق‌آبه تالاب‌ها است. با توجه به اینکه حق‌آبه تالاب بامدژ از رود شاوور و سد تنظیمی که حدود ۵ کیلومتر با تالاب فاصله، تامین می‌شود و همچنین قرار گرفتن زمین‌های کشاورزی در بالادست تالاب، بخش عمده حق‌آبه تالاب صرف آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌شود.

فریسات عنوان کرد: یکی از مزایای تالاب بامدژ این است که فاضلاب وارد آن نمی‌شود و آب آن از محل رودخانه شاوور و سد تنظیمی، پساب‌های کشاوری و سیل‌های زمستانه تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق روال سال‌های گذشته، تالاب بامدژ از مهرماه تا اردیبهشت‌ماه آبگیری می‌شود، افزود:، اما با توجه به وضعیت بارندگی‌ها، امسال قسمت عمده تالاب سرسبز است در حالی که در خردادماه سال گذشته، قسمت عمده تالاب بامدژ خشک شد و در حال خاموش کردن آتش در تالاب بودیم. با توجه به بارش‌های مطلوب سال گذشته، امیدواریم وضعیت کنونی این تالاب تا حدود مردادماه پایدار بماند.

مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عمده حق‌آبه تالاب بامدژ صرف آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌شود و نیز با توجه خشکسالی‌های اخیر، اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان اجرای پروژه بند تأخیری تالاب بامدژ در بالادست تالاب را در قالب سه فاز آغاز کرده است که فاز نخست آن شامل اجرای سازه بتنی، تکمیل شده است. فاز دوم آن نیز شامل ساخت دایک خاکی است که حدود دو سوم کار انجام شده و در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز، این فاز پروژه امسال تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در خصوص مسدود کردن دو سه دهانه خروجی تالاب در قالب اجرای فاز سوم این پروژه گفت: این دهانه‌های خروجی از حدود ۱۲ سال پیش وجود داشتند، اما این موضوع به گونه‌ای مطرح شده که گویی در یک ماه اخیر این دهانه‌ها باز شده‌اند. در فاز سوم این پروژه بر اساس کار‌های علمی، دو سه دهانه خروجی آب تالاب بسته می‌شود و دریچه‌های تنظیمی هم در این تالاب ایجاد می‌شود.

فریسات عنوان کرد: از نظر علمی باید آب تالاب در حد معمولی راه خروجی داشته باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد، آب به گندآب تبدیل می‌شود و موجودات زنده آن از بین می‌روند بنابراین آب تالاب باید بالانس شود.

وی بیان کرد: موقعیت تالاب بامدژ خاص است، زیرا در زمین‌های کشاورزی محصور است و اگر بدون حساب و کتاب و بدون توجه به توپوگرافی آن، دهانه‌های خروجی آب را ببندیم، آب از جا‌های دیگر بیرون می‌زند و وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود.

فریسات گفت: تالاب بامدژ ظرفیت خوبی برای گردشگری دارد که در حال ترغیب جوامع محلی برای ورود به بخش بومگردی و جذب توریست به جای شکار و صید هستیم. با یکی از صنایع خوزستان نیز صحبت شده است که در قالب فعالیت‌های اجتماعی صنایع، در این زمینه کمک کند. البته گردشگران و بازدیدکنندگان باید از وارد کردن آسیب‌های زیست محیطی به پوشش گیاهی منطقه و رها کردن زباله در اطراف تالاب بامدژ خودداری کنند.

تالاب بامدژ اهواز یکی از تالاب‌های خوزستان است که در ۴۰ کیلومتری شمال غربی اهواز و ۷۰ کیلومتری شوش واقع شده است. این تالاب در مجاورت چند روستا از جمله مزرعه، سادات، سادات طواهر، سید جاسم و بامدژ قرار دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار