کشت برنج در حوزه سد کرخه ممنوع است

تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 خرداد 1402 | 08:59 ق.ظ
کشت برنج در حوزه سد کرخه ممنوع است رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از ممنوعیت کشت برنج در حوزه کرخه و جایگزینی ۵ محصول کم آب بر به دلیل محدودیت منابع آبی در این حوزه خبر داد.

سیدرحمت الله پریچهر در ارتباط تلفنی با خبر ۱۳ خوزستان گفت: باتوجه به محدودیت منابع آبی و تداوم خشکسالی در حوزه سد کرخه، براساس وحدت گفتمان و تصمیم شورای کشاورزی استان و دستگاه‌های مربوط، مقرر شد الگوی کشت طبق محصولاتی باشد که علاوه بر تامین نیاز استان و کشور، نسبت به شلتوک، کم آب بر هستند و بتوانند درآمد لازم را برای کشاورزان به دنبال داشته باشد.ممنوعیت کشت برنج در حوزه آبریز کرخه به دلیل محدودیت منابع آبی

وی افزود: بر همین اساس کشت برنج در حوزه سد کرخه ممنوع است و ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این حوزه برای کشت ذرت، کنجد، سبزی و صیفی، ماش، لوبیا و سورگوم اختصاص خواهد یافت.

پریچهر به پشتیبانی‌ها و ارائه مشوق‌ها برای کشاورزان حوزه کرخه و اجرای الگوی کشت تابستانه براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، اشاره کرد و ادامه داد: کود، بذر و سم نیز برای تولید مناسب محصولات یاد شده به بهره برداران تحویل داده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می‌گوید: از هم اکنون حوزه ترویج سازمان شیوه نامه‌های ارتقای بهره وری محصولات کم آبر را در گروه‌های مشترک با کشاورزان حوزه کرخه به اشتراک گذاشته است، از سوی دیگر تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری به طور جدی در دستور کار قرار دارد و متناسب با اختصاص اعتبار‌ها با اولویت در این حوزه کار‌های لازم را اجرایی خواهیم کرد.

این مقام مسئول گفت: براساس قول مساعد سازمان آب و برق خوزستان و همکاری کشاورزان و رعایت الگوی کشت، برای کشت پاییزه با اطمینان بیشتری ورود خواهیم کرد و برای تامین آب مورد نیاز گاومیش‌ها در حوزه کرخه، مشکلی مواجه نخواهیم شد.

وی به تالاب هورالعظیم به عنوان موضوع زیست محیطی و متعلق به آیندگان اشاره کرد و افزود: همه تلاش خود را کشت محصولات کشاورزی و ارتقا بهره وری به کار گرفته ایم.

به گفته پریچهر؛ کشت برنج و شلتوک در حوزه کرخه به دلیل نیاز زیاد به آب و محدودیت منابع آبی در این حوزه ممنوع است، ولی به منظور جبران این ممنوعیت، سطح زیر کشت ۵ محصول کم آب بر افزایش یافته و آب مورد نیاز برای این کشت این محصولات تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه پارسال در کشت پاییزه بیش از ۱۶۳ هزار هکتار در حوزه کرخه کشت شد و کشاورزان توانستند در تولید گندم سهمی باشند و از این راه کسب درآمد کردند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار