پشتوانه صنعت نفت با خصوصی سازی شرکت ملی حفاری تضعیف می‌شود

تاریخ انتشار: شنبه 20 خرداد 1402 | 10:15 ق.ظ
پشتوانه صنعت نفت با خصوصی سازی شرکت ملی حفاری تضعیف می‌شود نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس: شرکت ملی حفاری مولد انقلاب اسلامی است و خصوصی سازی آن سبب تضعیف پشتوانه صنعت نفت می‌شود.
سیدکریم حسینی با اشاره به پیگیری جدی توقف کامل خصوصی سازی شرکت ملی حفاری ایران از سوی مجمع نمایندگان مردم خوزستان، گفت: این شرکت مولد انقلاب اسلامی است که نباید اجازه دهیم با خصوصی سازی آن، پشتوانه صنعت نفت تضعیف شود.
 
وی شرکت ملی حفاری ایران را یکی از ارکان اصلی اعمال سیاست‌های حفظ تولید، بهره‌برداری و رقابت در صنعت نفت و گاز دانست و افزود: این شرکت که در سال ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد، به‌عنوان خط مقدم وزارت نفت در تولید و توسعه میادین نفتی و گازی کشور در ۴۴ سال قبل با افزایش توانمندی، انجام ابتکار‌ها و خلاقیت‌ها، توسعه تجهیزات و خودکفایی، صرفه جویی‌های چند میلیارد دلاری، درآمدزایی و ارزآوری، با شرکت‌های بین المللی در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی رقابت کرده است.
 
حسینی شرکت ملی حفاری ایران را مزیت جمهوری اسلامی در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی کشور با محوریت صنعت نفت عنوان کرد و ادامه داد: برابر با ماده ۲ قانون اصلاح قانون نفت مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی همه منابع نفتی جزو انفال و ثروت‌های عمومی است.
 
عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: براساس اصل ۴۵ قانون اساسی، همه تاسیسات، تجهیزات، دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های که در داخل و خارج کشور از سوی وزارت نفت و شرکت‌های تابعه انجام شده یا خواهد شد، متعلق به ملت ایران و در اختیار جمهوری اسلامی بوده که اعمال حق حاکمیت و مالکیت عمومی بر آن به نمایندگی از حکومت اسلامی بر عهده وزارت نفت است.
 
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون گفت: مطابق با بیانیه‌های اول و دوم مقام معظم رهبری در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ که تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی است، بخش بالادستی نفت از جمله شرکت ملی حفاری باید همچنان در مالکیت کامل دولت باقی بماند.
 
حسینی با بیان اینکه مطابق با ماده ۲ از فصل دوم قانون اصل ۴۴، شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های استخراج و تولید نفت خام و گاز مشمول گروه سه فعالیت‌های هر یک از بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی اعلام شده است، افزود: بنابراین باید توجه داشت که واگذاری شرکت ملی حفاری ایران به بخش خصوصی مطابق با قانون نیست و جلوگیری از این اتفاق از طریق مجمع نمایندگان مردم خوزستان در دست پیگیری است.
 
وی اضافه کرد: از معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد خواسته می‌شود تا برای توقف کامل واگذاری شرکت ملی حفاری ایران، برنامه‌ریزی‌های انجام شده را تسهیل کنند.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: شرکت ملی حفاری ایران در حال حاضر به‌صورت مستقیم برای ۲۰ هزار نفر و غیر مستقیم دربرگیرینده ده‌ها هزار فرصت شغلی در مناطق مختلف نفتی کشور است که واگذاری آن تبعات اجتماعی متعددی را به‌دنبال دارد.
 
وی با بیان اینکه در گذشته از سوی سازمان خصوصی‌سازی واگذاری‌هایی غیرکارشناسی در استان خوزستان صورت گرفته، گفت: شرکت نیشکر هفت تپه و گروه ملی صنعتی فولاد ایران از جمله این واگذاری‌ها بود که با تدبیر دولت سیزدهم، مشکلات قبلی این شرکت‌ها رفع شده است و نباید اجازه داد اشتباه دولت قبل مجدد تکرار شود.
 
شرکت ملی حفاری ایران با در اختیار داشتن ۷۳ دکل حفاری در خشکی و دریان و تنوع بیش از ۲۵ نوع خدمات تخصصی حفاری ۶۰ درصد از سهم بازار عملیات حفاری کشور را بر عهده دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار