کشاورزی حفاظتی بهترین راه مدیریت بقایای گیاهی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 | 10:17 ق.ظ
کشاورزی حفاظتی بهترین راه مدیریت بقایای گیاهی رییس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد گفت: حفظ بقایای محصول قبلی،عدم بر هم زدن خاک و تناوب زراعی سه اصل مهم کشاورزی حفاظتی است

کشاورزی حفاظتی بهترین راه مدیریت بقایای گیاهی

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد  گفت: حفظ بقایای محصول قبلی،عدم بر هم زدن خاک و تناوب زراعی سه اصل مهم کشاورزی حفاظتی است

به گزارش کشاورزی پرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی: قائم مقام ریاست سازمان در جلسه هم اندیشی مدیریت بقایای گیاهی  با بیان اینکه استان خوزستان با تولید بیش از ۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی رتبه اول در کشور را دارد گفت: یکی از دغدغه ها پس از برداشت محصولات آتش زدن بقایای گیاهان در مزارع می باشد که علاوه بر آلودگی محیط زیست و از بین بردن مواد مفید طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک جرم تلقی می شود.

مشاور رییس سازمان و مسئول محیط زیست و سلامت غذا گفت: در چند سال اخیر سوزاندن بقایای گیاهی با فراز و نشیب در استان در حال انجام است در حالیکه در قانون اساسی، قانون مدیریت پسماند، قانون هوای پاک ، قانون مجازات اسلامی و برنامه ششم توسعه به عواقب این موضوع و جرم تلقی کردن آن اشاره شده است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد نیز اظهار داشت: از سال ۹۶ پروژه گندم بنیان در استان با هدف  افزایش عملکرد ۳۰ درصد در مزارع آبی و ۲۵ درصد در مزارع دیم آغاز شد و این پروژه با رویکرد به نژاد و بذر و کشاورزی حفاظتی در استان انجام شد.

طبیب غفاری با بیان اینکه حفظ بقایای محصول قبلی،عدم بر هم زدن خاک و تناوب زراعی سه اصل مهم کشاورزی حفاظتی است تصریح نمود: یکی از مشکلات مهم کشاورزی حفاطتی نبود کارنده های مناسب می باشد.

وی یکی دیگر از اهداف را ایجاد انگیزه اقتصادی برای بهره بردار با فعال سازی فرآیند تولید ثروت از بقایا عنوان و تصریح کرد: بعنوان مثال با احتساب حدود ۴۰۰ هزار هکتار کشت سالانه گندم بین یک و دو دهم تا یک و شش دهم میلیون تن کاه در استان قابل جمع آوری است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه بقایای گیاهی شامل کاه و کلش ، برگ ، ساقه و ریشه های باقی مانده پس از برداشت محصولات است که در سطح مزرعه باقی می ماند گفت: حفظ و مدیریت بقایا ، استفاده از کودهای آلی ، بر هم زدن حداقلی خاک و تناوب زراعی راهکارهای افزایش مواد آلی و حاصلخیزی خاک کشاورزی می باشد.

جعفر حبیبی اصل با اشاره به اینکه مدیریت بقایا باید با حداقل خاک ورزی و بی خاک ورزی همراه باشد تصریح نمود: خارج کردن بقایا از مزرعه با حفظ حداقل ۳۰ درصد بقایا کافی است  همچنین عدم دفن بقایا به زیر خاک با استفاده از ماشین آلات خاک ورزی ، حداقل بر هم خوردن خاک ، رعایت تناوب زراعی مناسب جلوگیری از چرای دام پس از برداشت محصول از راهکارهای مدیریت بقایای گیاهی می باشد.

وی به کیفیت پایین خاک خوزستان  نسبت به سایر استان ها نیز اشاره نمود و گفت: کمتر از یک درصد مواد آلی در خاک استان وجود دارد و فقط ۱۴ درصد از خاک های خوزستان دارای بیش از یک و نیم درصد مواد آلی هستند.

حبیبی اصل زمان مناسب مدیریت بقایای گیاهی، اندازه مناسب ذرات خرد شده، تامین و حفظ رطوبت خاک ، کود ازته و رعایت عمق مناسب جایگذاری بقایای گیاهی را بسیار موثر خواند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز در این جلسه اظهار داشت: بعد از برداشت گندم اگر شرایط مهیا باشد می توان از برنج برای تناوب زراعی استفاده نمود الیته باید تراکم و اصول کاشت در نظر گرفته شود همچنین استفاده از کشت هایی چون یونجه ، شبدر نیز توصیه می شود.

رییس بخش خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه کربن آلی پاشنه آشیل کشاورزی است ادامه داد: بیش از ۲ تن اختلاف در مواد آلی بین خاک  مزارعی که آتش می زنند و مزارعی که سوزانده نمی شوند وجود دارد.

علیرضا جعفرنژادی همچنین اظهار داشت: حتی اگر کشاورز بقایا را نسوزاند ولی از خاک ورزی مرسوم استفاده کند هیچ تآثیری بر نگهداری و افزایش مواد آلی خاک ندارد بدین معنا که خاک ورزی با آتش زدن هیچونه تفاوتی ندارد.

سرپرست هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان نیز در پایان گفت: باید از ظرفیت بخشداری ها، شوراهای اسلامی، انجمن ها و … برای ترویج مدیریت بقایای گیاهی استقاده نمود و در این مسیر اداره کل روستایی  استانداری می تواند کمک شایانی به سازمان کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار