۶۵درصد کلزای تولیدی خوزستان توسط بخش غیردولتی خریداری شد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 | 14:20 ب.ظ
۶۵درصد کلزای تولیدی خوزستان توسط بخش غیردولتی خریداری شد مشاور ارشد سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:از مجموع برداشت حدود ۹۰هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان ۵۵ هزار تن آن معادل ۶۵درصد توسط ۲ شرکت روغن کشی غیردولتی به صورت توافقی و تضمینی خریداری شد. محمد قاسمی نژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا افزود: بخش مهمی از وجه کلزای خریداری شده به کشاورزان کلزاکار […]

مشاور ارشد سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:از مجموع برداشت حدود ۹۰هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان ۵۵ هزار تن آن معادل ۶۵درصد توسط ۲ شرکت روغن کشی غیردولتی به صورت توافقی و تضمینی خریداری شد.

محمد قاسمی نژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا افزود: بخش مهمی از وجه کلزای خریداری شده به کشاورزان کلزاکار خوزستان پرداخت شده و باقی مانده آن در روز عید فطر به حساب آنان واریز می‌شود.
وی گفت: برآورد نهایی خرید دانه روغنی کلزا در خوزستان بیش از ۱۰۰هزار تن است که نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
مشاور ارشد سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای نخستین بار بخش غیردولتی با ورود به کشت قراردادی کلزا ، باری از دوش دولت برداشت افزود: کشت قراردادی ، توسعه و تقویت زنجیره‌های تولید بخش کشاورزی از راهکارهای مهم حل بخش کشاورزی استان خوزستان است واین می تواند به افزایش ضریب امنیت غذایی کشور بیانجامد.
قاسمی نژاد افزود: امسال ۷۴هزار هکتار از اراضی آبی و دیم خوزستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت که حدود ۳۰هزار هکتار آن به شیوه قراردادی کشت شد که امیدواریم سال زراعی آینده همه سطح زیرکشت کلزا به صورت قراردادی توسط بخش غیردولتی تضمین شود  تا محصول روی دست کشاورزان باقی نماند.
وی گفت:توجه به تولید بدون نگاه تجاری و بازار مصرف مشکلات زیادی را برای کشاورزان کشور ایجاد کرده که با پرداختن به کشاورزی قراردادی و عبور از کشاورزی سنتی می توان بر این مشکلات غلبه کرد.
به گزارش ایرنا برداشت دانه روغنی کلزا درخوزستان از ۲۰فروردین امسال شروع شده و طبق پیش بینی سازمان جهادکشاورزی استان حدود۱۱۷هزار تن کلزا به صورت تضمینی و توافقی از کشاورزان خریداری خواهد شد.برداشت دانه روغنی کلزا به روزهای پایانی رسیده است.
خرید تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا ۱۱۰هزار ریال و قیمت توافقی آن اندکی بیش از این مبلغ است.
استان خوزستان به عنوان بزرگترین قطب کشاورزی کشور با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، شیلات  وعسل و عمل آوری ۱۳۷نوع محصول به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در جایگاه نخست کشوری ایستاده است.
حدود ۱۳درصد کل محصولات بخش کشاورزی کشور در خوزستان تولید می شود که این درصد با بهره برداری کامل از طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری به ۱۶درصد خواهد رسید.
پیش بینی شده با اجرای گام دوم این طرح بزرگ ملی در سطح ۲۵۵هزار هکتار ، تولیدات سالانه بخش کشاورزی خوزستان به رقم ۲۵میلیون تن برسد.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار