تشریح وضعیت تنش آبی در سال آبی جاری

تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 | 10:35 ق.ظ
تشریح وضعیت تنش آبی در سال آبی جاری مدیر برنامه ریزی مخازن سدها و رودخانه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وضعیت خشکسالی پیشرو گفت: امسال با توجه به ممنوعیت کشت شلتوک سهمی برای تامین آب این کشت در نظرگرفته نشده است. نبض شهر: علی شریفی در گفتگو با شبکه خبری سازمان آب و برق؛ خوزستان اظهار کرد: در استان خوزستان

 

 

 

مدیر برنامه ریزی مخازن سدها و رودخانه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وضعیت خشکسالی پیشرو گفت: امسال با توجه به ممنوعیت کشت شلتوک سهمی برای تامین آب این کشت در نظرگرفته نشده است.

علی شریفی در گفتگو با شبکه خبری سازمان آب و برق؛ خوزستان اظهار کرد: در استان خوزستان از ابتدای دی ماه سال ۹۹ تا به الان بارندگی های موثری را در سطح حوضه های آبریز نداشته‌ایم که این امر باعث کاهش آورد ۲۶ درصدی در حوضه کرخه، ۳۵ درصد در حوضه کارون بزرگ و در کل استان خوزستان زیر ۳۴ درصد را داشته است،  به همین دلیل آورد امسال را به صورت بی سابقه ای کاهش داد و در حال حاضر تنها ۴۲ درصد از ظرفیت  سدها آبگیری شده است.

وی افزود: با توجه به تنش  آبی و کمبود شدید منابع آب جلسات متعددی در سازمان آب و برق و استانداری خوزستان جهت برنامه ریزی منابع آب در سال جاری برگزار شد تا بتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم.

مدیر برنامه ریزی مخازن سدها و رودخانه ها سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: سازمان آب و برق اولین جلسات مربوط به مدیریت تنش آبی را در ابتدای بهمن ماه سال ۹۹ شروع کرد و در ادامه ضمن تشکیل جلسات کارشناسی با سایر دستگاهای ذیربط هشدارهای لازم را از همان موقع به وزارت نیرو، دستگاه های ذیربط استانی و مدیریت بحران استانداری خوزستان جهت آگاه سازی از شرایط پیش رو داد.

وی ادامه داد:  شرایط تنش آبی از چند بخش قابل بررسی است که یکی از مهمترین  آن کاهش  کمی و کیفی منابع آب در جهت تامین  آب شرب در مناطق پایین دست رودخانه ها  بخصوص روستایی هایی که انتهای حوضه کرخه قرار دارند روی می دهد.

علی شریفی عنوان کرد: با توجه به منبع تامین آب  شرب شهرهای اهواز، آبادان، دشت آزادگان خرمشهر و شادگان و دیگر روستاهایی که در  مسیر خط انتقال آب شرب غدیر قرار دارند و به ننظور حفظ پایداری و تامین آب شرب شهرهای فوق که باید محدودیت های را اعمال و به همین منظور پیشنهاد هایی از طرف سازمان جهت کاهش مصرف در کشت های تابستانه داده شد که از جمله این پیشنهاد ها اعمال ممنوعیت کشت پرمصرف  شلتوک بود.  که این پیشنهاد در جلسه مدیریت بحران استانداری مصوب و به مناطق ابلاغ شد.

وی اذعان داشت: در رابطه با کشت های فصلی که معمولا هر ساله در تمام حوضه ها انجام می شود حجم های مجاز مصرف مشخص شد و بنا با توافقی که با سازمان جهاد کشاورزی انجام شد حجم های مجاز مصوب و به همه حوضه ها ابلاغ شد تا کشاورزان در چارچوب مشخص شده کشت را انجام دهند.

مدیر برنامه ریزی مخازن سدها و رودخانه ها سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: نگرانی که ما داریم عدم رعایت الگوی کشت مشخص شده، کشت غیر مجاز و برداشت های غیر قانونی از منابع آب است که این موضوع باعث می‌شود در پایین ‌دست مشکلاتی از نظر کمی و کیفی در رودخانه ها داشته باشیم، همچنین باعث می شود ایستگاه های آب شرب برای آب گیری و تصفیه خانه ها با تمام ظرفیت نتوانند کار کنند تا آب با کیفیت را برای شهروندان تامین کنند .

شریفی با اشاراه به اقدامات انجام شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان جهت مدیریت خشکسالی گفت: از جمله کارهای مهمی که در سطح سازمان آب و برق خوزستان در مدیریت خشکسالی انجام شده تعیین آستانه های دبی و EC در تمام نقاط روخانه های استان است که که در طی جلسات منظمی که با مسئولین ذیربط برگزار شد این داده ها به دست آمد که سازمان بر اساس این آستانه ها کنترل و پایش را انجام می دهد و همواره تمام انحرافات را رصد می‌شود تا بر اساس آن برنامه های خود را برای مقابله با خشکسالی به روز رسانی کنیم.

وی در پایان یادآور شد: پیشنهادی که ما برای کشاورزان عزیز داریم رعایت الگوی کشت مصوب است و امسال با توجه به ممنوعیت که برای کشت شلتوک انجام شد سهمی برای این کشت در نظر گرفته نشده است و کشاورزان عزیز باید کشت های دیگری را که سازمان جهاد کشاورزی مشخص کرده را جایگزین کشت شلتوک کنند.

گفتنی است سازمان آب و برق خوزستان با مدیریت و برنامه ریزی دقیق و  رهاسازی آب را مطابق با نیازهای کل حوضه ها انجام خواهد داد تا آب مورد نیاز تامین شود.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار