معاون آبخیزداری خبر داد:

کاهش ۱۱ میلیون تنی فرسایش خاک با اجرای آبخیزداری

تاریخ انتشار: یکشنبه 2 خرداد 1400 | 19:56 ب.ظ
کاهش ۱۱ میلیون تنی فرسایش خاک با اجرای آبخیزداری معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پارسال در پی اجرای عملیات آبخیزداری، نزدیک به ۱۱ میلیون تن فرسایش خاک کاهش یافت.

«پرویز گرشاسبی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، یکی از مقوله‌های با اهمیت در کشور را فرسایش خاک و سیل برشمرد و افزود: طبق آمارهای موجود، در کشور ۱۰۲ میلیون هکتار از اراضی در معرض فرسایش خاک و ۷۵ میلیون هکتار در معرض سیل قرار دارد که ارقامقابل توجهی است.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها اظهار داشت: نتایج و ارزیابی‌ها از اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری حداقل ۵۳۰ میلیون مترمکعب استحصال آب، ۹ تن کاهش فرسایش خاک، پنج تن کاهش رسوب و ۱۲۰ کیلوگرم افزایش تولید علوفه را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید پنج میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری از اعتبار صندوق توسعه ملی، مشارکت مردمی و اعتبارات استانی انجام شد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن در سال ۹۹ محقق شده است.

گرشاسبی گفت: اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری ۶۳۶ میلیون مترمکعب استحصال آب، ۱۱ میلیون تن کاهش فرسایش خاک، پنج میلیون تن کاهش رسوب و ۱۳۴ میلیون تن افزایش علوفه را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان‌کرد: از گذشته تاکنون ۳۱ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و هشت میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی در کشور اجرایی شده است.

وجود کانون های گردو غبار جدید در اثر خشکسالی ها 

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه در سال ۹۹ حدود  ۳۴۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده، گفت: اکثر کانون‌های گرد و غبار اخیر از جمله خوزستان، دریاچه ارومیه و کانون های جدیدی که در اثر خشکسالی ایجاد می‌شوند، مورد توجه سازمان قرار دارند.

وی درباره طرح‌های مرتعداری افزود: در ابتدای امر ۴۰ میلیون هکتار طرح مرتعداری تهیه کرده بودیم که در سال ۹۹ حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار طرح مرتعداری انجام شده است.

گرشاسبی درباره احاله مدیریت اراضی اظهار داشت: طبق برنامه ۲۰ میلیون هکتار احاله مدیریت داشتیم که در سال ۹۹ نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اجرایی شده است.

اتمام ممیزی مراتع در سال ۱۴۰۰ 

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها تصریح‌کرد: در سال‌های اخیر فرایند ممیزی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار در دست اجرا بود که در سال ۱۴۰۰ ممیزی مراتع به اتمام میرسد.

برداشت ۲ هزار تن گیاه دارویی در عرصه‌های طبیعی 

گرشاسبی افزود: در سال‌های اخیر ۱۱۶ هزار هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی انجام شده که برداشت ۲ هزار تن گیاه دارویی از این میزان سطح را در پی داشته است.

به گزارش کشاورزی پرس به نقل از ایرنا، در سال ۹۹ در فاصله اردیبهشت تا مهرماه در ۲۴ منطقه بحرانی عملیات آبخیزداری اجرا و از بروز سیلاب جلوگیری شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار