عمل به مسئولیت اجتماعی محور واسط بین بخشی برای نیل به توسعه پایدار در مناطق آزاد تجاری و صنعتی است

تاریخ انتشار: سه شنبه 4 خرداد 1400 | 10:24 ق.ظ
عمل به مسئولیت اجتماعی محور واسط بین بخشی برای نیل به توسعه پایدار در مناطق آزاد تجاری و صنعتی است سروش شریفی دبیرکل سومین سمینار CSR ضمن خیرمقدم گویی به میهمانان، مدیران و معاونین مناطق آزاد کشور گفتمان سازی مسئولیت اجتماعی در مناطق آزاد تجاری را ضروری دانست.

دکتر شریفی معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند گفت: امروز مناطق آزاد به ‌واسطه اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که دارند، نقش موثری در توسعه بازرگانی، اقتصادی و اجتماعی کشور دارند. هر چند اهداف مناطق آزاد ناظر بر سهولت کسب ‌و کار، زندگی و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی می باشد، اما تاکنون بیشتر مسائل اقتصادی ازجمله صادرات و واردات و جذب سرمایه گذار و جهش تولید متمرکز شده است.

وی افزود: باید توجه داشت که توسعه پایدار در مناطق آزاد در صورتی شکل می گیرد که شامل همه شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد. پیش نیاز موفقیت مناطق آزاد کشور در امور اقتصادی پیشگامی و فعالیت مسئولانه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌ محیطی است و به بیان دیگر موفقیت در حوزه‌های اقتصاد و تجارت و گردشگری منوط به توجه ویژه به توسعه اجتماعی این مناطق است. لذا برای تحقق توسعه بیش از سرمایه اقتصادی، فیزیکی و انسانی، سازمان ها نیازمند سرمایه اجتماعی هستند؛ زیرا بدون سرمایه اجتماعی استفاده از دیگر سرمایه‌ها ممکن نخواهد بود.

شریفی ضمن تکید بر هدفمداری سومین سمینار CSR  بیان کرد که با توجه به نیاز جامعه در تبیین مبانی و اصول مسئولیت پذیری اجتماعی و ایجاد زمینه ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی در ایران و علی الخصوص استان خوزستان، با همکاری موسسه تحقیقات وآموزش مشی فاخر نماینده موسسه بین المللی CSR در ایران مدت ۵ سال است به این مهم مشغول است.

وی اهداف سمینار را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- تعیین شاخص ها و معیارهای سنجش مسئولیت اجتماعی مناطق آزاد تجاری

۲- ایجاد گفتمان مسئولانه و تبیین کارکرد فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در مناطق آزاد.

۳- تجمیع، ارزیابی و انتشار فعالیت های مسئولانه مناطق آزاد.

۴- تقویت مشارکت اجتماعی موسسات مردم نهاد، فعالان و استانید علوم اجتماعی و ارتباطات با مناطق آزاد در قالب جلب مشارکت شهروندی.

۶- ایجاد هماهنگی، هم افزایی و تبادل تجارب بین عملکرد اجتماعی مناطق آزاد تجاری.

۷- استاندارد سازی فعالیت های اجتماعی از طریق ارسال دستورالعمل ها و چک لیستهای دبیرخانه طرح.

۸- ایجاد چرخه ی هم افزا از طریق: ارزیابی، برنامه ریزی، آموزش، بررسی عملکرد، شناسایی، اصلاح ، ارزیابی و آموزش مجدد.

۹- شناسایی نقاط قوت و ضعف خدمات عملکرد در حوزه مسئولیت اجتماعی و ارائه گزارش جامع از وضعیت موجود و ترسیم استراتژی های لازم برای نیل به وضعیت مطلوب به مدیریت سازمان.

در ادامه سیدفضل الدین موسوی مدیرکمیته علمی سمینار گفتمان سازی مسئولیت پذیری اجتماعی در مناطق آزاد تجاری کشور را یک ضرورت دانست و افزود هدف اول ما باید تسری تفکر مسئولانه بین بدنه مدیریت ارشد سازمانها و شرکت باشد، زیراکه تصمیمات راهبردی درصورتیکه مبتنی بر تفکر سیستمی نباشد به پایداری نمی انجامد.

موسوی مشکل اصلی شرکت ها و سازمان ها در زمینه عمل به مسئولیت اجتماعی را عدم درک صحیح از این مقوله دانست و راه حل را در آموزش و گفتمان سازی بیان کرد.

مدیرعامل موسسه مشی فاخر که سابقه تدون سند راهبردی مسئولیت اجتماعی استانداری خوزستان را دارد، از آغاز مطالعات برای تدوین سندمسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار مسئولیت اجتماعی خبر داد.

سومین سمینار بین المللی CSR با عنوان مسئولیت اجتماعی، مناطق آزاد تجاری و صنعتی سوم و چهارم خرداد در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند در حال برگزاری است و یکی از برنامه های اصلی روز دوم افتتاح نمایشگاه ارائه دستاوردهای مسئولیت اجتماعی مناطق آزاد کشور و ارزیابی و معرفی منطقه آزاد برتر در زمینه CSR می باشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار