آغاز کشت گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار از اراضی خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 15 خرداد 1400 | 20:28 ب.ظ
آغاز کشت گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار از اراضی خوزستان استاندار خوزستان با اشاره به طرح کشت گیاهان دارویی و مثمر به جای کشت دیم در استان گفت: در بخش اول این طرح امسال حدود ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی کاشت می‌شود و در بخش دوم نیز قرار است منابع طبیعی، برنامه مدونی برای کشت درختان و گیاهان مثمر در زمین‌های شیب‌دار به جای کشت […]

استاندار خوزستان با اشاره به طرح کشت گیاهان دارویی و مثمر به جای کشت دیم در استان گفت: در بخش اول این طرح امسال حدود ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی کاشت می‌شود و در بخش دوم نیز قرار است منابع طبیعی، برنامه مدونی برای کشت درختان و گیاهان مثمر در زمین‌های شیب‌دار به جای کشت غلات ارائه دهد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی امروز (۱۳ خردادماه) در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع احیای کانون‌های ریزگرد و نخیلات شادگان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مباحث جلسه امروز عرصه‌های منابع طبیعی، مربوط به بیابان‌زدایی و پیشگیری از انتشار ریزگردها بود. برنامه‌ای در سال ۹۵ با تاکید مقام معظم رهبری و تلاش رئیس جمهور برای آن برنامه‌ریزی خوبی شد و منابع خوبی در این سال‌ها اختصاص پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از سال ۹۵ تا پایان سال ۹۹ جمعا نزدیک به ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی و حفظ منابع طبیعی تخصیص یافت. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده نیز اجرا شد. برنامه ۱۴۰۰ نیز تدوین شد و در این برنامه، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع ملی و عدد مناسبی نیز از منابع استانی لحاظ کرده‌ایم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: با وجود خشکسالی شدیدی که داریم، امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های خوبی که در این مدت صورت گرفته را حفظ کنیم و عرصه‌های جدیدی نیز به کشت درختان جنگلی و بوته‌های بیابان‌زدا اضافه کنیم. علاوه بر این، امسال زراعت چوب نیز اضافه شده است و طراحی بسیار خوبی انجام شده که ۷۰ هزار هکتار زراعت چوب ایجاد شود؛ این طرح امسال در ۱۳ هزار هکتار کلنگ‌زنی می‌شود و شروع به کار می‌کند.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به اتخاذ تصمیم برای کشت گیاهان مثمر و دارویی به جای کشت دیم در برخی مناطق، تاکید کرد: به جای کشت دیم در برخی مناطق که در خشکسالی، مثمر ثمر نیستند و زحمت کشاورز در این کشت‌ها به هدر می‌رود، تصمیم گرفتیم که گیاهان دارویی و مثمر را با استفاده از ماده ۳ قانون منابع طبیعی و جنگل‌ها، با مشارکت مردم انجام دهیم.

وی افزود: مفهوم مشارکت مردم این است که منابع طبیعی نهال بدهد، در کندن چاله و کاشت گیاهان همکاری کند، خود مردم نیز همکاری کنند و حفظ و نگهداری و بهره‌برداری به مردم سپرده شود. در این طرح، زمین از منابع ملی، امکانات کشت با همکاری هر دو و بهره‌بردار مردم هستند.

استاندار خوزستان گفت: پیشنهاد شد در اراضی شیب‌دار برخی مناطق استان خوزستان، آبخیزداری قوی‌تر شود و به جای کشت محصولات و شخم غیر استاندارد، آبخیزداری کنیم. در واقع جلوی شیب، دیواری با طول و عمق حدود یک متر برای نگهداری آب احداث می‌کنیم و پشت دیوار می‌توانیم درختان یا گیاهان مثمر بکاریم که جایگزین شخم و کشت غیر استاندارد شود. این کار جزو برنامه است.

وی افزود: در بخش اول این طرح امسال حدود ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی کاشت می‌شود و در بخش دوم نیز قرار است منابع طبیعی، برنامه مدونی برای کشت درختان و گیاهان مثمر در زمین‌های شیب‌دار به جای کشت غلات ارائه دهد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار