ثمردهی یک نهال اصلاح شده ۱۰ برابر نهال معمولی است

تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 خرداد 1400 | 10:04 ق.ظ
ثمردهی یک نهال اصلاح شده ۱۰ برابر نهال معمولی است  اصلاح بذر و نهال سال ها است در ایران همگام با دیگر کشورها صورت می گیرد که به گفته کارشناسان صنعت کشاورزی موجب رشد سریعتر نهال، باروری بیشتر، بالا بردن ارزش غذایی میوه در نهال های مثمر، کم کردن هزینه ها از طریق افزایش محصول، افزایش مقاومت نهال در برابر آسیب هایی همچون آفت و […]

 اصلاح بذر و نهال سال ها است در ایران همگام با دیگر کشورها صورت می گیرد که به گفته کارشناسان صنعت کشاورزی موجب رشد سریعتر نهال، باروری بیشتر، بالا بردن ارزش غذایی میوه در نهال های مثمر، کم کردن هزینه ها از طریق افزایش محصول، افزایش مقاومت نهال در برابر آسیب هایی همچون آفت و بیماری ها و تغییرات آب و هوایی می شود.   با این وجود اصلاح بذر و نهال جزو تخصصی ترین فعالیت های بخش کشاورزی محسوب می شود و لذا تعداد کمی شرکت و موسسه در کشور وجود دارند که توان فعالیت در این حوزه را دارند. «یاسر و ناصر صادقی» پرورش دهنده، پیوند دهنده و اصلاح کنندگان انواع نهال در شهر میاندوآب هستند که به مدت یک سال در کشور ترکیه دوره شناخت سموم کشاورزی، انواع پیوندها و اصلاح نهال را گذرانده اند و سالها است در ایران در این حوزه فعالیت دارند و امروز نهال های پیوند شده و اصلاح شده خود را به سراسر کشور ارسال می کنند. در این راستا خبرنگار «بازار» گفتگویی با این دو انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*به عنوان سوال اول کمی در خصوص نوع فعالیت خود توضیح بدهید.
ما در مرکز اصلاح نهال، انواع پیوندها را روی نهال های مختلف می زنیم و علاوه بر تولید میوه هایی با طعم جدیدتری میزان باردهی آنها را نیز تغییر می دهیم. البته همانطور که می دانید هر گونه ای را نمی توان پیوند زد و هر هسته ای پیوند خاص خودش را دارد. به عنوان مثال آلو با گیلاس جور در می آید  و سیب روی گلابی جواب می دهد.

اصلاح نهال روی افزایش قیمت فروش و بالا بردن ماندگاری میوه تاثیر بالایی دارد

*پیوند و اصلاح نهال اصولا با چه اهدافی صورت می شود؟
غالبا برای تولید میوه های نو. به عنوان مثال وقتی گلابی که هسته کوچک دارد را روی سیب پاییزه پیوند بزنیم علاوه بر تغییر طعم محصول، زمان به دست آمدن گلابی هم تغییر می کند و همین امر روی فروش و قیمت فروش هم تاثیر می گذارد. به این ترتیب گلابی که در فصل خود یعنی تیر و مرداد ۷ هزار تومان است وقتی زمان رسیدن آن تغییر می کند و در فصل پاییز به بازار می آید با کیلویی ۳۰ هزار تومان هم به فروش می رسد. به عبارت دیگر هر چقدر ماندگاری میوه ای بیشتر باشد قیمت آن هم تغییر می کند.

*این نوع پیوند زدن و اصلاح نهال ها چقدر ماندگاری میوه ها را بیشتر می کند؟
اگر میوه هلو پیوندی باشد تا ۲۰ روز  هم می ماند. همچنین زمان ماندگاری گلابی پیوندی تا چهل روز هم می رسد.

*نهال اصلاح شده با نهال پیوند زده شده چه تفاوتی دارد که قیمت ها تفاوت دارد؟
نهال اصلاح شده یعنی تنظیمی؛ به این معنا که دوبار روی آن پیوند زده شده است و این امر موجب می شود اصلاح یک نهال حتی تا ۳ سال طول بکشد. به این ترتیب قیمت نهال های اصلاح شده بر اساس مدت زمانی که روی آن کار شده است فرق دارد و خریداران با توجه به شناختی که از فواید آن دارند بهای آن را می پردازد.

قیمت نهال اصلاح شده ۳ برابر قیمت نهال معمولی است

*با این تفاسیر چند قیمت دارید؟
ما سه قیمت داریم که متناسب با خواست مشتری نهال مورد نظر را تحویل می دهیم به عنوان مثال قیمت نهال معمولی اگر ۵ هزار تومان باشد نهال پیوند خورده ۱۰ هزار تومان می شود و قیمت نهال اصلاح شده ۱۵ هزار تومان است. به این ترتیب قیمت نهال اصلاح شده ۳ برابر قیمت نهال های معمولی است.

* اصلاح یک نهال چقدر بر میزان باردهی محصول تاثیر دارد؟
در درجه اول بستگی به خاک و آب و هوا دارد. به عنوان در شهر میاندواب که محل کشت و کار و زراعت ما است. مثلا در مورد هلو زعفرانی اصلاح شده ۲ساله باردهی هر درخت حدود  ۶ تا ۱۰ کیلوگرم است در حالی که هر درخت هلو زعفرانی ۴ ساله اصلاح نشده نهایت ۱ کیلو بار می دهد.

شیراز، اصفهان، تهران و لرستان بیشترین درخواست برای نهال های اصلاح شده را دارند

*مشتریان شما از کدام مناطق کشور هستند؟
ما به همه شهرهای ایران ارسال داریم اما غالبا شیراز، اصفهان، تهران و لرستان خواهان نهال های ما هستند که متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه نوع نهال درخواستی متفاوت است. مثلا لرستان غالبا خواهان نهال بادام شمشیری است. در حالی که مثلا برای محصولی مثل هلو که نیازمند آب دهی بالا است  غالبا مناطق پر آب خواهان این نهال هستند.

*بازارهای خارجی هم ارسال نهال دارید یا خیر؟
هنوز خارج از ایران را رسما شروع نکرده ایم اگرچه یکبار نهال سیب سبز خال سفید به کشور ترکیه ارسال کردیم که آن هم خود کشاورز به صورت مستقیم از خود ما خریداری کرد. با این وجود اگر شرایط صادراتی مهیا باشد می توانیم با دیگر کشورها نیز کار کنیم.

عدم دسترسی به سموم با کیفیت خارجی از اصلی ترین چالش های فعالان بخش پیوند و اصلاح نهال ها است

*در پایان کمی در خصوص عمده ترین چالش ها و مشکلاتی که شما و دیگر فعالان این حوزه ب آن مواجه هستند توضیحاتی بدهید.
در حال حاضر اصلی ترین مشکل ما دسترسی به سموم با کیفیت است. به عبارت دیگر چون سموم داخلی از نظر ما کیفیت لازم را ندارد غالبا به دنبال سموم خارجی با کیفیت هستیم که معمولا به صورت قاچاقی وارد این منطقه می شود. این در شرایطی است که سموم خارجی به خصوص سمومی که از کشور ترکیه و روسیه می آید کیفیت بالایی دارد به نحوی که محصولات ما را از هر گونه گزند و آفتی حفظ می کند اما سموم داخلی چندان کارایی ندارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار