استاندار خوزستان:مدیریت آب در استان نیاز به بازنگری قوی دارد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 خرداد 1400 | 10:06 ق.ظ
استاندار خوزستان:مدیریت آب در استان نیاز به بازنگری قوی دارد استاندار خوزستان گفت: مدیریت آب در استان خوزستان در همه حوزه‌ها نیازمند یک بازنگری قوی است تا مشکلات زیرساختی در این زمینه اصلاح شود.  قاسم سلیمانی دشتکی روز سه‌شنبه در نشستی با فعالان کشاورزی در خصوص وضعیت کشت و منابع آبی، در استانداری خوزستان، با اشاره به بازدیدهای میدانی از شهرستان‌های مختلف استان به منظور […]

استاندار خوزستان گفت: مدیریت آب در استان خوزستان در همه حوزه‌ها نیازمند یک بازنگری قوی است تا مشکلات زیرساختی در این زمینه اصلاح شود.

 قاسم سلیمانی دشتکی روز سه‌شنبه در نشستی با فعالان کشاورزی در خصوص وضعیت کشت و منابع آبی، در استانداری خوزستان، با اشاره به بازدیدهای میدانی از شهرستان‌های مختلف استان به منظور بررسی چالش‌ها و مشکلات بیان کرد: به طور کلی از نظر ساختاری مشکلات عدیده‌ای در سیستم آب خوزستان وجود دارد.
وی ادامه داد: من در استان‌های مختلفی مسوولیت داشته‌ام یکی از فریادهایی که همیشه وجود داشته این بوده که چرا صنایعی همچون فولاد در استان‌های مرکزی و کویری ساخته شده‌اند در حالی که می‌بایست در کنار خلیج فارس قرار داشته باشند مفهوم این حرف این است که از آبی که متعلق به شرب است و کشاورزی است برای صنعت نباید استفاده کند.
استاندار خوزستان افزود: اکنون در خوزستان می‌بینم صنعت در کنار خلیج فارس و رودخانه قرار دارد اما همچنان از آب شرب و کشاورزی استفاده می‌کند در حالی که حدود هفت سال است که صنایع واقع در مرکز استفاده از تصفیه پساب فاضلاب و بازچرخانی آب در کارخانه را شروع کرده‌اند تا بر آب شرب و کشاورزی اثر نگذارد اما در خوزستان با وجود صنایع فولادی و پتروشیمی به عنوان صنایع آب بر اینچنین نیست.
وی با اشاره به ناکارآمدی برخی کانال‌های آب در خوزستان گفت: از یک سو این کانال‌ها پوشیده از نی و گل و لای هستند و یا به علت مشکلات نشتی هدر رفت آب زیادی دارند و از سوی دیگر تبخیر از کانال‌ها زیاد است؛ براساس آمارها میزان هدررفت آب و تبخیر از کانال‌ها معادل ۱۰ درصد مصرف کشاورزی یعنی در حدود ۲ میلیارد مترمکعب است و در مصرف نیز در حدود همین‌ میزان است.
سلیمانی دشتکی ادامه داد: لوله‌های آب مصرفی نیز به قدری فرسوده هستند که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هدر رفت آب شرب وجود دارد.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات کانال‌های آب این است که در بالادست و پایین دست کانال برای برداشت آب دعوا وجود دارد که مسوولان مربوطه در حوزه آب و جهاد کشاورزی باید این‌ مساله را بررسی کنند.
استاندار خوزستان تافزود: لوله‌کشی یکی از پیشنهادات برای رفع این مشکل است چراکه هم موجب کاهش پرت آب می‌شودو هم‌ مساله درگیری میان بالادست و پایین دست را برطرف می‌کند ؛از سوی دیگر مکانیزه کردن کانال نیز روش دیگر است و اگر هر سال بخشی از کانال لوله‌کشی یا مکانیزه می‌شد الان بخش عمده کار پیشرفت کرده بود.
وی بیان کرد: هم اکنون نیز اگر اعتباری هست باید مساله مکانیزه کردن کانال‌ها در اولویت قرارگیرد و حداقل هر سال بخشی از آن انجام شوند و مدام‌ اعلام‌نشود که اعتباری نیست.
سلیمانی دشتکی گفت: صنایع فولاد و پتروشیمی باید آرام آرام به استفاده از تصفیه پساب فاضلاب و آب خلیج فارس ملزم شوند؛ استفاده آنها از آب شرب یا کشاورزی توجیهی ندارد زیرا در حوزه آب شرب و کشاورزی نیز با کمبود رو به رو هستیم.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که همه اقشار راضی باشند اما نمی‌توانیم‌تصمیمی بگیریم که آب شرب تحت الشعاع قرار گیرد و به بی آبی دچار شویم.
استاندار خوزستان گفت: تقاضای من این است اگر عقلا و شرعا برای آب کشاورزی راهی وجود دارد آن را انجام‌دهند اما اگر آب شرب به مشکل برمی‌خورد مساله دیگری است.
وی با اشاره به پیگیری خسارت کشت نکردن از سوی نهادهای متولی حوزه کشاورزی بیان کرد: در قانون بودجه پرداخت خسارتی برای الزام به کشت نکردن در نظر گرفته شده که جهادکشاورزی باید این مساله را پیگیری کند.

سلیمانی دشتکی با اشاره به پرداخت خسارت به کشاورزان از طریق ماده ۱۲ مدیریت بحران بیان کرد:  ضرورت دارد اداره کل مدیریت بحران خوزستان از همینک  میزان خسارت ها را برآورد و پیگیری کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان ما خسارت‌هایی است که در سیل به آنها وارد شد اما همچنان برخی از این خسارت‌ها به آنها پرداخت نشده است؛ از کل خسارتهای وارده به کشاورازان۶۳ درصد پرداخت شده که ضرورت دارد سازمان آب و برق خوزستان و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان این مساله را به جد از وزارت خانه های خود پیگیری کنند و تا نرسیدن به نتیجه دست از پیگیری برندارند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار