همراهی صنایع با شرکت توزیع برق خوزستان ره‌آورد پایداری شبکه در فصل گرم

تاریخ انتشار: شنبه 22 خرداد 1400 | 10:04 ق.ظ
همراهی صنایع با شرکت توزیع برق خوزستان ره‌آورد پایداری شبکه در فصل گرم مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان با تاکید بر اینکه پایداری شبکه در طول تابستان امسال از شرایط حساس و خاصی نسبت به دوره‌های گذشته برخوردار است گفت: تلاش می‌شود با سیاست‌های تشویقی به میزان ۸۰۰ میلیارد ریال که برای صنایع استان درنظر گرفته شده، این دوره حساس پشت سر گذاشته شود.

علی خدری روز شنبه در نشستس اختصاصی با خبرنگاران ایرنا در مرکز دیسپاچینگ شرکت توزیع برق خوزستان اظهارداشت: وزارت نیرو با توجه به متوسط دمای روزانه کشور برای شرکت‌های توزیع برق کشور سقف بار (مصرف) تعیین می‌کند و آخرین سقف مصرف درنظر گرفته شده برای استان خوزستان چهار هزار مگاوات در روز است.

وی بیان کرد:شرکت توزیع برق استان خوزستان در تلاش است تا با تفاهمنامه‌هایی که با واحدهای صنعتی و مشترکین کشاورزی (دارندگان پمپ‌های آب برای آبیاری مزارع)  منعقد می کند نسبت به رعایت سقف تعیین شده اقدام کند.

خدری گفت: مشترکین صنعتی و کشاورزی می‌توانند با رعایت الگوی مدیریت مصرف علاوه بر مشارکت در کاهش بار شبکه از مشوق‌های درنظر گرفته شده استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان با اشاره به اینکه سال گذشته صنایع و مشترکان بخش کشاورزی به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال از این مشوق‌ها استفاده کرده‌اند گفت: این مشوق امسال به ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: یکی از چالش‌هایی که وجود دارد عدم اطلاع رسانی به‌موقع و کافی به مشترکین صنعتی، تجاری، کشاورزی و اداری در خصوص استفاده از این ظرفیت مالی ایجاد شده است که انتظار داریم رسانه ها در این خصوص ما را یاری دهند.

وی بیان‌ کرد: سال گذشته با اقدامات انجام شده (برنامه های پاسخگویی بار)پنج هزار و ۸۰۰ مگاوات از بار شبکه کاهش یافت و مشترکین صنعتی، اداری، کشاورزی با کاهش و یا به صفر رساندن مصرف در مقاطعی از روز، شرکت توزیع برق خوزستان را در پیک‌زایی همراهی کردند.

خدری گفت: به‌عنوان مثال اگر یک کشاورز از ساعت ۱۲ تا ۱۷ پمپ‌های آب خود را خاموش کند در ۲۰ ساعت باقی مانده از روز برق رایگان دریافت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان با اشاره به اینکه در مصارف صنعتی، تجاری و اداری نیز پیشنهادات جداگانه‌ای برای مشارکت در پیک‌زایی ارائه شده است  افزود : در قالب تفاهمنامه‌های منعقد شده از مشترکین غیرخانگی خود خواسته‌ایم که روزهای تعطیل خود را از  پنجشنبه و جمعه به دیگر ایام هفته منتقل کنند.

وی اضافه کرد:  یا شیفت‌های کاری خود را از ساعت ۲۱ شب تا ۱۲ ظهر روز بعد قرار دهند و  همچنین پیشنهاد شد که ساعت شیف روزانه صنایع کاهش یابد.

وی تاکید کرد: در صورت رعایت هرکدام از این الگوهای مصرف، مشترکان از بسته‌های تشویقی تعیین شده بهره‌مند خواهند شد و در این صورت قطعا دیگر نیازی به خاموشی نخواهد بود.

خدری با بیان اینکه مصرف مشترکان از طریق مرکز پایش شرکت توزیع برق خوزستان به دقت مورد رصد قرار می‌گیرد یادآورشد: همچنان انتظار می‌رود که تفاهمنامه‌های بیشتری بین این شرکت و مشترکان غیرخانگی منعقد شود.

وی خاطرنشان‌کرد: در سال گذشته با اقدامات صورت گرفته پنج هزار و ۸۰۰ مگاوات کمبود برق استان پوشش داده شد و امیدواریم امسال نیز برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه پیک‌زایی با نتیجه بهتری همراه گردد.

خشکسالی و کاهش ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی دلیل شرایط حساس امسال

مدیرعامل توزیع برق خوزستان در بخش دیگری از بازدید خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی از مرکز دیسپاچینگ این شرکت بیان‌داشت: امسال به واسطه بروز پدیده خشکسالی ۵۰ درصد آب ذخیره پشت سدها کاهش یافته است و نیروگاه‌های برق آبی نیز نمی‌توانند با توان لازم وارد مدار شوند.

همراهی صنایع با شرکت توزیع برق خوزستان ره‌آورد پایداری شبکه در فصل گرم

وی ادامه‌داد: هرچه ارتفاع آب ذخیره شده پشت سدها پایین باشد، ظرفیت تولید برق کاهش می‌یابد و این درحالی است که آب ذخیره شده نیز می‌بایست به مصرف شرب و کشاورزی برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان با اشاره به اینکه امسال به دلیل کم بارشی ظرفیت تولید در نیروگاه‌های برق آبی نسبت به سال قبل سه هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش یافته است گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که خشکسالی امسال (سال آبی جاری از مهرماه ۱۳۹۹ تاکنون) طی ۵۰ سال گذشته  بی‌سابقه است.

۳۰ هزار مشترک صنعتی و خانگی جدید خوزستان و ضرورت مدیریت مصرف

خدری همچنین با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف در استان خوزستان بیش از پیش نسبت به گذشته ضروری است ادامه‌داد: سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید در کشور ایجاد می‌شود که این میزان معادل ۲ هزار مگاوات مصرف برق است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۰ هزار مشترک جدید در استان خوزستان ایجاد شده است گفت: این شرایط به معنی افزایش بار مصرف جدید در بخش خانگی و صنعتی در استان است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان تصریح‌کرد: در کنار کاهش ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی و افزایش مشترکان، استان خوزستان با پدیده زودرس گرما  روبرو شده است و عبور از این دوره مستلزم رعایت الگوی مصرف در همه بخش‌ها خواهد بود.

خدری با اشاره به اینکه هفته گذشته (دوشنبه ۱۷ خرداد) سه شهر امیدیه، آبادان و اهواز به ترتیب با دمای ۵۱، ۵۰ و ۴۹.۵ درجه از جمله نقاط گرم دنیا بودند عنوان‌کرد: از ایران این سه شهر در ردیف ۱۰ نقطه گرم دنیا به ثبت رسیدند که نشان دهنده شرایط سخت در استان خوزستان است.

وی ادامه‌داد: افزایش هر یک درجه متوسط دمای کشور باعث مصرف یک هزار مگاواتی برق در کل کشور می‌شود که در روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه متوسط دما به ۳۶.۹ درجه رسید؛ در صورتی که سال گذشته کشور چنین تجربه‌ای را در تمام طول فصل بهار تجربه نکرده بود.

۴۲ برنامه عملیاتی وزارت نیرو برای جبران کمبود ۱۰ هزار مگاوات برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با بیان اینکه در کل کشور ۱۰ هزار مگاوات نسبت به مصرف کمبود تولید وجود دارد گفت: برای جبران این کمبود وزارت نیرو اقدام به طراحی ۴۲ برنامه عملیاتی کرده است.

خدری تصریح‌کرد: انعقاد تفاهمنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق با مشترکان غیرخانگی برای کاهش مصرف نیز در راستای این برنامه‌ها صورت گرفته است.

وی بیان‌داشت: به واسطه همین برنامه‌ها با جلب مشارکت مشترکان در پیک‌زایی، برای استان‌ها سقف مصرف تعیین شده است تا در بخش خانگی خاموشی برنامه‌ریزی نشود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با تاکید بر اینکه ممکن است به‌دلیل افزایش دما و کاهش توان دستگاه‌ها و ترانس‌های توزیع برق، خاموشی‌های پراکنده و ناخواسته‌ای ایجاد شود ادامه‌داد: با این وجود تاکنون با همکاری و اقدامات صورت گرفته به سراغ اعمال خاموشی‌های پیش بینی شده نرفته‌ایم.

خدری تاکیدکرد: خط قرمز شرکت توزیع نیروی برق خوزستان پایداری برق مشترکان خانگی، بیمارستان‌ها و مراکز حساس است.

همراهی صنایع با شرکت توزیع برق خوزستان ره‌آورد پایداری شبکه در فصل گرم

شرکت توزیع برق خوزستان در یک ماه آینده کار سختی در پیش رو دارد

این مقام مسئول در شرکت توزیع نیروی برق خوزستان به پیش بینی‌های وزارت نیرو مبنی بر افزایش متوسط دمای کشور در طول روزهای آینده خبر داد و گفت: این شرایط بدین معنی است که متوسط دمای کشور از ۳۶.۹ به حدود ۳۸ درصد (افزایش یک درجه ای) خواهد رسید که چنین شرایطی در کشور تقریبا بی‌سابقه بوده است.

خدری با بیان اینکه کشور در شرایط فعلی (متوسط دمای ۳۶.۹ درجه ای) با  کمبود ۱۰ هزار مگاوات برق روبرو است گفت: افزایش یک درجه‌ای این دما، این کمبود را به ۱۳ هزار مگاوات می رساند اما همواره مجموعه شرکت توانیر (شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران) در حال برنامه‌ریزی برای سپری شدن این شرایط بدون مشکل است.

وی به انتخابات ۲۸ خرداد اشاره کرد و گفت: تمام تلاش مجموعه توانیر بخصوص شرکت توزیع نیروی برق خوزستان این است که مردم بتوانند به خوبی در جریان مناظره‌ها ( جلوگیری از خاموشی در زمان پخش مناظره‌های تلویزیونی) قرار گیرند و پایداری برق شعب اخذ رای نیز تثبیت شود.

مدیرعامل توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره بر دشواری‌های پیشروی این شرکت طی یکماه آینده بیان‌داشت: امیدواریم با فرهنگسازی که صورت می‌گیرد از بروز خاموشی‌ها در مناطق مختلف استان پیشگیری شود.

اعمال خاموشی برای پرمصرف‌ها

خدری همچنین به مصوبه ۹ خرداد هیات دولت مبنی بر مدیریت مصرف برق در کشور اشاره‌کرد و گفت: بر اساس این مصوبه ادارات و دستگاه‌های دولتی می‌بایست با کاهش ساعت کاری مصرف برق خود را ۵۰ درصد کاهش دهند و علاوه بر این نیز، صنایع بزرگ بالای سه هزار مگاوات باید در زمان پیک، از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۱ شب در برنامه های پیک‌زایی مشارکت کنند.

وی بیان داشت: در این رابطه شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با جدیدت ورود کرده و انتظار می‌رود که دستگاه‌های دولتی برابر مقررات تعیین شده همکاری کنند در غیر این صورت، خاموشی برای آنها اعمال می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره به اینکه در این رابطه برق تعدادی واحد اداری و شعب بانک در شهرستان‌های استان قطع شد گفت: از کارکنان شعب بانک‌ها انتظار می‌رود که دستگاه‌های خنک کننده خود را خارج از ساعت کاری خاموش کنند.

وی یادآورشد: متاسفانه در استان خوزستان دستگاه‌های اداری علاوه بر اینکه بعضا نسبت به پرداخت هزینه برق مصرفی خود اقدام نمی‌کنند؛ در برابر رعایت الگوی مصرف نیز مقاومت دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با تاکید بر اینکه ادارات از جمله مشترکان پر مصرف برق محسوب می‌شوند گفت: در تابستان یک سوم از پیک مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است.

خدری با بیان اینکه بجز ایام گرم سال بار شبکه در استان خوزستان ۲ هزار مگاوات است بیان‌داشت: در تابستان مصرف به چهار برابر افزایش می‌یابد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به وسایل سرمایشی است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان با اشاره به اینکه استفاده از کولر گازی بجز خوزستان، بوشهر، هرمزگان و بخشی از سیستان و بلوچستان ممنوع است گفت: این استثنا در صورتی است که درجه مصرف کولرها در ادارات این استانها باید روی ۲۶ درجه تنظیم شده باشد.

وی با تاکید بر رعایت فرهنگ اصلاح الگوی مصرف برق در کل کشور بیان‌داشت: اگر به صورت همزمان در کشور تمام کولرهای گازی مصرف خود را یک درجه کاهش دهند (از ۲۵ به ۲۶ درجه) این اقدام باعث کاهش چهار درصدی بار شبکه خواهد شد.

خدری با بیان اینکه ۳۷ میلیون مشترک برق در کل کشور وجود دارد گفت: اگر از این تعداد ۳۰ میلیون مشترک به صورت همزمان یک لامپ ۱۰۰ واتی را خاموش کنند، سه هزار مگاوات از بار شبکه کاهش می‌یابد که این اقدام معادل ظرفیت تولید سه نیروگاه اتمی بوشهر است.

همراهی صنایع با شرکت توزیع برق خوزستان ره‌آورد پایداری شبکه در فصل گرم

۷۰ درصد مصرف برق در خوزستان خانگی است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره به اینکه انرژی در ایران به صورت ارزان در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲ تا سه درصد از هزینه‌های سبد خانوار به بخش انرژی اختصاص می‌یابد؛ بنابراین مشترکان انگیزه‌ای برای رعایت الگوی مصرف ندارند.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف برق در گستره فعالیت شرکت توزیع نیروی برق خوزستان (بجز اهواز) مربوط به شهرستان دزفول است گفت: این شهرستان نسبت به دیگر نقاط استان از جمعیت بیشتری برخوردار است و بعد از آن شهرستان های آبادان و خرمشهر نیز بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند.

خدری بیان‌داشت: میزان مصرف برق در این شهرستانها معادل مصرف مشترکان استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان ادامه داد: ۷۰ درصد مصرف استان به بخش خانگی و ۳۰ درصد دیگر در حوزه‌های صنعتی، تجاری و اداری اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف خانگی در خوزستان یک هزار مگاوات (چهار برابر بیشتر از متوسط کشوری) است گفت: متوسط مصرف خانگی برق در کشور ۲۵۰ مگاوات است.

خدری دلیل این میزان مصرف برق خانگی در استان خوزستان را گرمای شدید در ایام تابستان عنوان‌کرد و افزود: این شرایط در استان نشان دهنده این است که خطوط و تجهیزات شبکه برق در استان خوزستان باید چهار برابر بیشتر از متوسط کشور پاسخگوی نیاز باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر بار شبکه توزیع در استان خوزستان با یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک (به جز ۶۰۰ هزار مشترک شرکت توزیع نیروی برق اهواز) چهار هزار و ۴۰۰ مگاوات است در حالی که بار شبکه تهران بزرگ با چهار میلیون مشترک، چهار هزار و ۳۰۰ مگاوات است.

همراهی صنایع با شرکت توزیع برق خوزستان ره‌آورد پایداری شبکه در فصل گرم

تولید رمز ارزهای غیر مجاز چالشی برای پایداری برق مراکز بیمارستانی

خدری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه تولید رمز ارزها با استفاده از برق سرقتی صورت می‌گیرد گفت: دستگاه‌های تولیدی این نوع ارزهای دیجیتالی تهدیدی برای پایداری شبکه برق بخصوص برای مصارف خانگی و بیمارستانی هستند.

وی بیان‌داشت: شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با جدیدت و با مشارکت دستگاه‌های مربوطه در حال شناسایی افراد متخلف است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با بیان اینکه وزارت نیرو برای هر شهروندی که فعالیت دستگاه‌های تولید ارز دیجیتال را گزارش دهد ۲۰۰ میلیون ریال پاداش نقدی درنظر گرفته است گفت: کشور و بخصوص استان خوزستان در شرایط حساس کرونایی قرار دارد؛ بنابراین پایداری شبکه برق در این مقطع زمانی برای همگان باید اهمیت داشته باشد.

وی بیان داشت: تاکنون حدود سه هزار و ۵۰۰ عدد دستگاه تولید ارز دیجیتال در استان خوزستان شناسایی، توقیف و به مراجع قضایی تحویل داده شده است.

خدری با بیان اینکه سودآوری بسیار زیاد و استفاده از برق ارزان باعث گرایش تعداد زیادی از مشترکان به تولید رمز ارزها شده است گفت: این درحالی است که فعالیت دستگاه‌های تولید این نوع ارزها به شبکه برق فشار بسیار زیادی می آورد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان تولید یک بیت کویین به ارزش ۱۳ تا ۱۵ میلیارد ریال را مستلزم استفاده برق یک مشترک خانگی معادل یکصد سال عنوان‌کرد و گفت: با توجه به اینکه دستگاه‌های بی‌کیفیتی از کشور چین به منظور تولید رمز ارزها به داخل کشور قاچاق شده است که فعالیت هر کدام از آنها با مصرف یک کولر گازی مصرف برق دارند.

امکان فعالیت تولید رمز ارز قانونی در خارج از پیک مصرف و مشروط به مجوز

خدری با بیان اینکه تاکنون برای تولید ارزهای دیجیتال در خوزستان ۲ مجوز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان صادر شده است گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان درحالی با تامین برق تولید کنندگان قانونی ارزهای دیجیتال موافقت کرده که دستگاه‌های تولید این ارزها در زمان پیک مصرف (فصل گرما) فعالیتی نداشته باشند.

وی بیان‌داشت: برق مشترکان تولید ارز دیجیتالی با نرخ مصرف صادراتی یعنی هر کیلووات ساعت ۱۸ هزار ریال محاسبه می‌شود؛ در صورتی که هر کیلووات ساعت برق خانگی ۵۰۰ ریال است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار