امسال امکان کشت برنج در خوزستان وجود ندارد / تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم

تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 خرداد 1400 | 09:46 ق.ظ
امسال امکان کشت برنج در خوزستان وجود ندارد / تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خشکسالی به تولید گندم و کلزای خوزستان آسیب وارد کرد و باعث کاهش تولید این محصولات شد، گفت: امسال امکان کشت برنج در خوزستان وجود ندارد و برای دیگر کشت‌ها نیز محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است؛ در این زمینه کشاورزان باید برنامه محور و اقتصاد محور […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خشکسالی به تولید گندم و کلزای خوزستان آسیب وارد کرد و باعث کاهش تولید این محصولات شد، گفت: امسال امکان کشت برنج در خوزستان وجود ندارد و برای دیگر کشت‌ها نیز محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است؛ در این زمینه کشاورزان باید برنامه محور و اقتصاد محور عمل کنند نه اینکه تنها تولید محور فعالیت کنند.

خدارحم امیری‌زاده در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی امروز (۲۵ خردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۹ کرونا همه زیرساخت‌های اقتصاد را دچار آسیب جدی کرد و ایران نیز با این ویروس بسیار سخت درگیر بوده و با توجه به تحریم‌ها و فشارهای حداکثری، مشکلات متعددی برای ما به وجود آورد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سال ۹۹ مسائل و مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات به شدت زیان‌بار بود. در بخش کشاورزی که بخش وسیعی از جامعه است و به ویژه در بحث تامین امنیت غذایی و معیشت مردم و کالاهای اساسی و استراتژیک اجازه ندادیم که مشکلی برای مردم به وجود بیاید.

امیری‌زاده عنوان کرد: تامین امنیت غذایی کشور کار دشواری است و فشار بسیاری دارد و یکی از بخش‌هایی که کشورها را به استثمار در می‌آورد، امنیت غذایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کشاورزی محور استقلال هر کشور است، گفت: استان خوزستان یکی از ۳۲ استان کشاورزی کشور است اما خوزستان را به عنوان قطب انرژی می‌شناسند در حالی که خوزستان پیشانی قطب کشاورزی کشور است.

وی افزود: خوزستان با تولید ۱۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی، مهمترین استان تولیدات کشاورزی کشور با تنوع ۱۳۸ محصول است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: خوزستان ۱۴ درصد تولیدات کشاورزی کل کشور را به خود اختصاص داده است. خوزستان سرزمین آب و آفتاب است و این دو بخش شاید کمتر در دیگر استان‌ها وجود داشته باشد.

امیری‌زاده عنوان کرد: ۸ میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از آن در خوزستان است. ۲.۲ میلیون هکتار ارضی مستعد کشاورزی در خوزستان وجود دارد که یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار آن اکنون زیر کشت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰‌، حدود ۴۵۰ هزار هکتار گندم،  ۷۵ هزار هکتار کلزا، ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار چغدر قند و ۱۸۰ هزار هکتار شلتوک در اراضی کشاورزی خوزستان کشت شده است.

امیری‌زاده بیان کرد: امسال با وجود همه مشکلات کشور و استان و همچنین مشکلاتی که در کمبود بذر و کمبود و گرانی نهاده‌ها وجود داشت، توانستیم در تولیدات محصولات کشاورزی عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به روند خرید گندم از کشاورزان گفت: از کل گندمی که در کشور خریداری شده، تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن مربوط به خوزستان بوده است. امسال با همه مشکلات، خوزستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید گندم داشته است.

امیری‌زاده با تاکید بر لزوم حل مشکل گندم بذری در خوزستان برای کشت‌های فصل بعد تصریح کرد: امسال حدود ۵۷ هزار تن گندم بذری استان خوزستان را تهیه کرده‌ایم که بالاتر از نیاز مصرف گندم بذری در استان است و  کشاورزان خاطر جمع باشند که در خصوص گندم بذری مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: گندم بذری مورد نیاز برای کشت فصل آینده تامین شده است و حتی رسوب گندم بذری خواهیم داشت زیرا بیشتر از نیاز استان، گندم بذری تامین شده است.

امیری‌زاده ادمه داد: عده‌ای از کشاورزان بخشی از گندم خود را هنوز به دولت نفروخته‌اند زیرا در سال گذشته مشکلاتی در تامین گندم بذری وجود داشت. اطمینان می‌دهم که امسال هیچ مشکلی در تامین گندم بذری وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اجرای پروژه گندم بنیان گفت: امسال سومین سال اجرای این طرح در خوزستان است. در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت گندم بنیان خوزستان ۱۸ هزار هکتار بود اما در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، سطح زیر کشت گندم بنیان به ۶۴ هزار هکتار رسید و این یک پروژه بسیار خوب برای افزایش بهره‌وری است.

امیری‌زاده بیان کرد: امسال اگر امکانات استان خوزستان اجازه دهد، کل سطح زیر کشت گندم آبی خوزستان که حدود ۴۰۰ هزار هکتار است را به تولید گندم بنیان اختصاص خواهیم داد. با اجرای این طرح اگر در هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم افزایش عملکرد داشته باشیم، در سال حدود ۲۰۰ هزار تن افزایش تولید گندم خواهیم داشت.

امیری‌زاده افزود: اگر سال آینده پر باران و تر سالی باشد برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا خوزستان بالاترین رکورد تولید و خرید گندم را در کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: خوزستان مقام اول تولید ذرت دانه‌ای و مقام اول تولید کلزای بذری و خرید کلزا را در اختیار دارد. امسال با تولید ۳۳ درصد کل تولید کلزای کشور، مقام اول تولید کلزا را به دست آوردیم و این موضوع به دلیل افزایش سطح کلزا و تلاش کشاورزان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: امسال با توجه به شرایط بارشی، از ۱۷۳ هزار هکتار اراضی دیم خوزستان، تنها حدود ۳۰ هزار تن گندم برداشت شد و این مساله در حالی است که سال‌های گذشته وضعیت برداشت دیم بسیار بهتر بود.

امیری‌زاده ادامه داد: امسال به دلیل عدم بارش و شرایط خشکسالی، بسیاری از اراضی دیم مردم آسیب دیدند و امیدواریم بیمه بتواند به آن‌ها کمک کند.

وی گفت: خشکسالی به تولید گندم و کلزای خوزستان آسیب وارد کرد و باعث کاهش تولید این محصولات شد؛ امسال به دلیل مشکلات خشکسالی و شرایط کرونا حدود ۸ تا ۹ درصد نسبت به سال گذشته کمتر گندم خریداری شده است.

وی با اشاره به کشت چغندر قند در استان خوزستان افزود: امسال در سطح ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار چغندر قند در خوزستان کشت شد و تاکنون بیش از ۸۸۰ هزار تن محصول خریداری شده است. پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱.۲ میلیون تن چغندر برداشت شود که در تاریخ خوزستان بی‌نظیر است. برنامه‌ای پنج ساله برای کشت چغندر داریم تا در افق ۱۴۰۵ سطح زیر کشت چغندر خوزستان به ۶۵ هزار هکتار برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: ۴۵ درصد از شکر کشور در خوزستان تولید می‌شود به شکلی که شکر مورد نیاز ۳۱ میلیون نفر در استان خوزستان تولید می‌شود.

امیری‌زاده با اشاره به تولید ۱۸ درصد خرمای کشور در خوزستان ادامه داد: مقام اول در صادرات خرما در اختیار خوزستان است و بیش از ۸۰ هزار تن خرما صادر شده است. همچنین مقام اول تولید گل مریم و مقام دوم تولید گل رز و گل نرگس متعلق به خوزستان است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه گلخانه‌ها در خوزستان عنوان کرد: حدود ۸۰۰ هکتار گلخانه در خوزستان وجود دارد و سطح گلخانه‌ای با جدیت در حال توسعه است. این توسعه به افزایش تولید، بهره‌وری، آب و اشتغال کمک شایانی می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه در بحث پروتئین خوزستان موازنه منفی وجود دارد، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده، مجوزهای لازم برای احداث واحدهای دامی در خوزستان اخذ شده است و این بخش توسعه خواهد یافت تا بتوانیم از موازنه منفی خارج شویم.

وی با اشاره به تولیدات شیلاتی خوزستان افزود: در بخش شیلات مقام اول تولید ماهیان گرمابی با ۴۵۰ هزار تن متلعق به خوزستان است و مقام پنجم تولید میگو را نیز در کشور داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: ۴۲ درصد از سدهای خوزستان آب دارند و ۵۸ درصد از مخازن سدهای استان خالی هستند. اولویت تامین آب ابتدا با آب شرب مردم و شرب دام‌ها است و سپس کشت‌های دائمی در اولویت تامین آب هستند که در این خصوص ۱۵۱ هزار هکتار در خوزستان داریم.

امیری‌زاده با بیان اینکه پس از اولویت‌های اولیه و اصلی، آب برای کشت‌های فصلی تخصیص داده می‌شود، گفت: امسال تنها برای ۹۰ هزار هکتار کشت‌های فصلی، آن هم متناسب با وضعیت آبی استان خوزستان در حوضه‌های کارون، مارون، کرخه و دز الگوی کشت تعیین شده است.

وی افزود: امسال امکان کشت برنج در خوزستان وجود ندارد و برای دیگر کشت‌ها نیز محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است؛ در این زمینه کشاورزان باید برنامه محور و اقتصاد محور عمل کنند نه اینکه تنها تولید محور فعالیت کنند.

امیری‌زاده گفت: همه کشت‌ها باید به سمت قراردادی شدن بروند. باید کشت‌های الگویی انجام شود تا شاهد حل مشکلات در خصوص مسائل آبی باشیم.

وی در خصوص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری عنوان کرد: برنامه این است که فاز دوم طرح در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود و در این خصوص ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و همه‌ مسئولان نیز پیگیر اجرایی شدن این طرح در خوزستان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به خسارات واردشده به مزارع خوزستان در اثر تنش آبی و خشکسالی گفت: خشکسالی و تنش آبی خسارت‌های زیادی به مزارع خوزستان وارد کرده است و پیگیر مسائل پرداخت خسارت کشاورزان هستیم. در بحث دیم و آبی پیگیر پرداخت و جبران خسارت‌ها هستیم و در این زمینه با بانک‌ کشاورزی تعاملات خوبی داریم.

وی افزود: همچنین ۲۸۰ میلیارد تومان از خسارت سیلاب فروردین‌ماه ۹۸ باقی مانده و هنوز به کشاورزان خوزستان پرداخت نشده است که پیگیر پرداخت آن هستیم.

امیری‌زاده با اشاره به آتش زدن مزارع توسط کشاورزان بیان کرد: آتش‌سوزی مزارع و کاه و کلش، یک فرهنگ زشت است که ما را رنج می‌دهد. امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر این اتفاق رخ داده است و هر ساله کاهش می‌یابد اما این کار، پدیده خوبی نیست و باید اصلاح شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت بازار مرغ نیز گفت: خوشبختانه با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی انجام‌شده، مرغ به ثبات نسبی رسیده است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در آینده به مشکلی در این خصوص بر نخوریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: مصرف سرانه مرغ برای هر فرد از ۲۶ کیلوگرم به ۳۲ کیلوگرم رسیده است و تولید هر چه باشد، مصرف می‌شود و این شرایط به وجود آمده در مصرف مرغ، به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار