رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

۲.۲ میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی در خوزستان وجود دارد

تاریخ انتشار: سه شنبه 1 تیر 1400 | 11:19 ق.ظ
۲.۲ میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی در خوزستان وجود دارد خدارحم امیری زاده صبح امروز سه‌شنبه در مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری شادگان اظهار کرد: آب مهم‌ترین نهاده بخش کشاورزی و مایه حیات همه موجودات عالم است که در این راستا استفاده صحیح و بهره‌مند شدن از تکنولوژی‌های نوین برای حفظ این نعمت است؛ در خوزستان نیز ۲.۲ میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی وجود […]

خدارحم امیری زاده صبح امروز سه‌شنبه در مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری شادگان اظهار کرد: آب مهم‌ترین نهاده بخش کشاورزی و مایه حیات همه موجودات عالم است که در این راستا استفاده صحیح و بهره‌مند شدن از تکنولوژی‌های نوین برای حفظ این نعمت است؛ در خوزستان نیز ۲.۲ میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی وجود دارد و در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین آبی در استان داریم.

وی با تأکید بر اینکه با استفاده از تکنولوژی‌های نوین باید بهره‌وری آب را افزایش داد، افزود: این کار بهره‌وری آب و تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد و راهی به غیر از استفاده کردن از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار برای توسعه روش‌های نوین آبیاری نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: ۸۵ درصد از هزینه‌های طرح آبیاری نوین توسط جهاد کشاورزی تأمین و سرمایه‌گذاری کشاورز فقط ۱۵ درصد است.

امیری زاده با توصیه به کشاورزان خوزستان برای استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی و خشک‌سالی‌های موجود و همچنین کمبود آب برای کشاورزی راهی به غیر از روی آوردن به روش‌های نوین آبیاری نداریم؛ دولت نیز آمادگی دارد که در هر سطحی این سیستم‌ها را اجرا کند چون ۷۰ درصد در کاهش مصرف آب مؤثر و موجب افزایش ۷۰ درصدی بهره‌وری نیز می‌شوند.

وی عنوان کرد: بیش از ۱۲۰ هزار هکتار سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار در خوزستان اجرا شده است؛ همچنین در سال ۹۸ این استان رتبه ۱۳ کشور را داشت که در سال پیش رو به رتبه چهارم ارتقا پیدا کردیم ولی چون استان اول حوزه کشاورزی هستیم به رتبه کمتر از اول قانع نیستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: سال گذشته وزارت جهاد و کشاورزی دو هزار هکتار با اعتبار ۳۶ میلیارد تومان برای اجرای آبیاری تحت‌فشار به خوزستان اختصاص دادند که جهاد کشاورزی استان توانست دو هزار و ۶۰۰ هکتار اجرا و کل اعتبار را جذب کند؛ سهمیه امسال نیز چهار هزار هکتار است که تاکنون حدود یک هزار و ۸۰۰ هکتار آن در حال اجراست.

امیری زاده با اشاره به اجرای ۴۰۰ هکتار آبیاری تحت‌فشار در شادگان بیان کرد: شهرستان شادگان شاخص‌های خوبی را در بحث کشاورزی، نخیلات، کارگاه‌های بسته‌بندی، فرآوری، آبیاری تحت‌فشار دارد و در زمینه تولیداتی مثل گندم جزو شهرستان‌های اول خوزستان است.

وی با اشاره به اینکه امروز استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری برای افزایش بهره‌وری ضرورت دارد، اضافه کرد: این تبصره ۴ و ۱۸ یک فرصت مغتنم است که ۸۵ درصد اعتبار آن به صورت ملی و بلاعوض پرداخت می‌شود؛ بنابراین نباید این موقعیت را نادیده گرفت چون هیچ محدودیتی هم برای اجرای این طرح‌ها وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری بالفعل می‌شود، گفت: اختصاص اعتبارات بالا و پرداخت کمک‌های بلاعوض در این طرح‌های آبیاری نوین از ظرفیت‌های خوب نظام جمهوری اسلامی ایران است که کشاورزان باید از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح نمادین سیستم‌های نوین آبیاری به وسعت ۱۴۲.۱ هکتار و با مبلغ ۳۸ میلیارد ریال و اعتبار بلاعوض دولتی ۲۷ میلیارد ریال برای افزایش راندمان آبیاری که موجب افزایش کمی و کیفی و کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی می‌شود در روستای نثاره بزرگ شادگان برگزار شد.

راندمان آبیاری بالا به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای و صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی بهبود مدیریت مزرعه، افزایش کیفیت و عملکرد محصول، تشکیل نشدن رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک امکان آبیاری خاک‌ها با بافت‌های مختلف و اراضی با خاک‌های کم‌عمق تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه، بی‌نیازی به زهکشی مزرعه، افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک امکان، به‌کارگیری کود و سهم همراه با آب آبیاری، جلوگیری از رویش علف‌های هرز و کاهش آفات و امراض به دلیل مرطوب شدن فقط بخشی از سطح خاک اطراف از جمله مزایای آبیاری تحت‌فشار هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار