وقوع ۳۳ مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده خوزستان در بهار ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: پنجشنبه 3 تیر 1400 | 10:33 ق.ظ
وقوع ۳۳ مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده خوزستان در بهار ۱۴۰۰  معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال ۳۳ مورد آتش سوزی در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده رخ داده است، گفت: ۹ نفر از عوامل آتش سوزی در پارک‌های ملی دز و کرخه تاکنون به مراجع قضایی معرفی شدند. سید عادل مولا  اظهار داشت: در این […]

 معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال ۳۳ مورد آتش سوزی در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده رخ داده است، گفت: ۹ نفر از عوامل آتش سوزی در پارک‌های ملی دز و کرخه تاکنون به مراجع قضایی معرفی شدند.

سید عادل مولا  اظهار داشت: در این آتش سوزی‌ها ۱۱۲ هکتار از جنگل‌های دز و کرخه، ۱۱ هکتار از منطقه حفاظت شده شیمبار و بیش از یک هزار هکتار از تالاب‌های استان دچار آتش سوزی شده است.
وی عوامل آتش سوزی در مناطق حفاظت شده را شامل عوامل طبیعی و انسانی دانست و افزود: شرایط جوی، دمای بالا و  پراکنش پسماندها به ویژه پسماندهای شفاف در طبیعت (به طور مثال بطری های پت) از عوامل طبیعی آتش سوزی‌ها هستند که می‌تواند باعث تشدید آنها نیز شود.
مولا با اشاره به عوامل انسانی آتش سوزی‌ها اضافه کرد: این حوادث می‌تواند عمدی یا غیرعمد باشد، بعضی از آنها به دلیل اختلاف افراد و به تبع آن اقدام برای از بین بردن مراتع همدیگر است، برخی دیگر نیزبه علت آتش زدن کاه و کلش مزارع و سرایت آن به جنگل‌ها و مراتع رخ می‌دهد.
به گفته وی، تاکنون ۹ نفر از عوامل آتش سوزی در مناطق حفاظت شده دز و کرخه به مراجع قضایی معرفی شدند.
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین مهمترین عامل آتش سوزی در طبیعت را آتش زدن مزارع کشاورزی عنوان کرد و گفت: با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا کشاورزان، زمین‌های خود را آماده کشت می‌کنند و برای اینکار باقیمانده کاه و کلش را بعد از برداشت محصول آتش می‌زنند که با توجه به شرایط جوی و وزش بادها باعث سرایت آتش و شعله ور شدن آن در سایر نقاط از جمله در جنگل‌ها و مراتع می‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بهار فصل جوجه آوری و تخم گذاری بعضی از پرندگان است، آشیانه آنها، چه روی درخت باشد یا در روی زمین، در این آتش سوزی تخریب شده و جوجه‌های تازه متولد شده از بین می‌روند.
مولا افزود: این آتش سوزی‌ها باعث از بین رفتن گونه‌های جانوری می‌شود که قدرت تحرک کمتری دارند همچنین خراب شدن آشیانه موجب می‌شود که برای دفعات بعد محل آشیانه را ترک کنند.
وی آلودگی هوا و پخش آلاینده‌های گازی در جو، ناامنی منطقه و عدم ایمنی در تردد، از بین رفتن زیستمندان مفید روی خاک تا عمق ۲۰ سانتیمتر، از بین رفتن بذر و دانه‌های قابل رویش و ایجاد جلوه نامطلوب در منطقه را از دیگر آسیب‌های آتش سوزی در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده دانست.
مولا تاکید کرد: آموزش به کشاورزان و جوامع محلی و تقویت نیروی انسانی و تجهیزات می‌تواند در پیشگیری و کاهش آتش سوزی‌ها کمک کند.
بر اساس این گزارش، منطقه حفاظت شده و پارک ملی کرخه با حدود ۱۴ هزار هکتار وسعت، در حاشیه رودخانه کرخه در غرب خوزستان و در شهرستان شوش قرار دارد. همچنین منطقه حفاظت شده و پارک ملی دز با بیش از ۱۷ هزار هکتار در حاشیه رودخانه دز در دزفول قرار دارد. این پارک‌های ملی آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیر جهان و زیستگاه اصلی گوزن زرد از گونه‌های در خطر انقراض هستند.
هرسال از اردیبهشت و همزمان با برداشت محصولات کشاورزی در خوزستان، آتش سوزی‌هایی در این جنگل‌ها رخ می‌دهد که دلیل آن سرایت آتش از مزارع کشاورزی است.
۱۲ و ۱۸ خرادد ماه نیز بیش از یک هزار هکتار از نیزارهای تالاب هورالعظیم دچار آتش سوزی شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار