رییس مرکز بهداشت خوزستان تشریح کرد: بایدها و نبایدهای تزریق واکسن کرونا

تاریخ انتشار: یکشنبه 6 تیر 1400 | 12:09 ب.ظ
رییس مرکز بهداشت خوزستان تشریح کرد: بایدها و نبایدهای تزریق واکسن کرونا دکتر سید محمد علوی اظهار داشت: در کسانی که پیوند مغز استخوان یا سلول درمانی شده اند باید تا زمانی که تعداد نوتروفیل های (گلبول های سفید کروی شکل) مطلق آنان به حالت طبیعی برسد باید از تزریق واکسن اجتناب کرد و کسانی که قصد جراحی دارند باید حداقل ۲ هفته قبل از آن برای […]

دکتر سید محمد علوی اظهار داشت: در کسانی که پیوند مغز استخوان یا سلول درمانی شده اند باید تا زمانی که تعداد نوتروفیل های (گلبول های سفید کروی شکل) مطلق آنان به حالت طبیعی برسد باید از تزریق واکسن اجتناب کرد و کسانی که قصد جراحی دارند باید حداقل ۲ هفته قبل از آن برای محافظت موثر در برابر کرونا، واکسن بزنند.

وی افزود: برای بیماران مبتلا به بیماریهای خودایمنی مانند SLE Sjogrens Syndrome، هیچ داده خاصی برای بیماری وجود ندارد اما از نظر تئوری واکسیناسیون covishield ( آسترازنکا-آکسفورد) و m RNA بعید است واکنش‌های خود ایمنی را تحریک کرده یا افزایش دهد بنابراین  توصیه به واکسیناسیون است اگرچه احتیاط بیشتری نیاز دارد.

علوی ادامه داد:  افراد مسن را باید به انجام واکسیناسیون تشویق  کرد زیرا خطر مرگ و میر ناشی از کرونا در آنها زیاد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: افراد مبتلا به زوال عقل (دمانس)، فلج و هرگونه اختلالات مغز و اعصاب مشابه باید واکسن بزنند زیرا احتمال دارد رفتارهای پیشگیرانه مناسب آنها در مواجهه با این بیماری به درستی انجام نشود.

وی بیان کرد: بیماران مزمن کلیوی با وضعیت پایدار، نارسایی قلبی و نارسایی کبدی می توانند واکسن دریافت نمایند اما پاسخ ایمنی آنها ممکن است ضعیف باشد.

علوی اضافه کرد: به افراد دارای نقص ایمنی ترجیحاً باید واکسن Covishield ( آسترازنکا-آکسفورد) داده شود زیرا دارای کدینگ وکتور ویروسی غیرتکراری برای پروتئین اتصالی است و افرادی که  از آسپرین و کلوپیدوگرل استفاده می کنند نیازی به قطع این داروها قبل از واکسیناسیون ندارند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: به افرادی که در حال استفاده از داروهای ضد انعقاد خون هستند می توان با خیال آسوده واکسن تزریق کرد.

به گفته وی تاکنون ۲۱۵ هزار خوزستانی معادل ۴.۴ درصد جمعیت این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

هم اکنون ۱۳ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی کرونایی و ۱۴ شهرستان زرد کرونایی هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار