رهاسازی حقابه، تنها راه نجات هورالعظیم

تاریخ انتشار: دوشنبه 14 تیر 1400 | 11:18 ق.ظ
رهاسازی حقابه، تنها راه نجات هورالعظیم به اذعان کارشناسان محیط زیست عدم رهاسازی آب سد کرخه دلیل بحرانی شدن تالاب هورالعظیم است و تالاب تا پایان شهریور ماه نیازمند ۳ میلیون و ۵۰۰ مترمکعب آب است. هنوز سه ماه از گفت و گوی معاون سازمان محیط زیست و اعلام خبر موفقیت این سازمان از احیای تالاب هورالعظیم نگذشته است که شاهد […]

به اذعان کارشناسان محیط زیست عدم رهاسازی آب سد کرخه دلیل بحرانی شدن تالاب هورالعظیم است و تالاب تا پایان شهریور ماه نیازمند ۳ میلیون و ۵۰۰ مترمکعب آب است.
هنوز سه ماه از گفت و گوی معاون سازمان محیط زیست و اعلام خبر موفقیت این سازمان از احیای تالاب هورالعظیم نگذشته است که شاهد یک فاجعه در این تالاب بین‌المللی هستیم.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در واپسین روزهای فروردین ماه امسال در تشریح اقدامات انجام‌شده برای احیای تالاب هورالعظیم در سال‌های اخیر اعلام کرد: در ۵ تا ۶ سال اخیر همکاری همه‌جانبه دولت با همه دستگاه‌ها و مردم برای احیای این تالاب صورت گرفت و همه عوامل خشکی تالاب از جمله مسدود کردن ورودی آب به داخل تالاب و لایروبی نشدن آبراه‌های ورودی به آن مشخص شده است.

سازمان آب و برق خوزستان موظف به رهاسازی آب سد کرخه است

وی از موظف شدن سازمان آب و برق خوزستان برای رهاسازی آب از طریق سد کرخه خبر داده و گفته بود این رهاسازی باید به‌گونه‌ای انجام شود که آب به تالاب برسد.

معاون محیط زیست دریایی و امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست که پیش از این مسئولیت مدیرکل محیط زیست استان خوزستان بوده است، میزان حقابه مورد نیاز تالاب هورالعظیم را حدود ۱.۶ تا ۱.۹ میلیارد مترمکعب آب برآورد کرده و گفته است با هماهنگی‌های صورت گرفته تمامی سیلاب‌های منطقه هم به سمت این تالاب هدایت می‌شود.

رهاسازی حقابه، تنها راه نجات هورالعظیم

لاهیجان زاده از رونق گرفتن کسب‌وکارها به‌واسطه احیای هورالعظیم از سال ۹۶ تا سال ۹۹ خبر داده و گفته بود: تعداد صیادان در تالاب به حداکثر رسیده و تا به حال بیش از ۳۵۰ پروانه صید برای مردم محلی صادر شده است. دامداری‌ها رونق گرفته و نیزارها دوباره در منطقه رشد کرده و سبب رونق دوباره حصیربافی و سایر محصولات مرتبط با نی شده است. اکنون روزانه حدوداً ۴۰ تا ۵۰ تُن ماهی در آنجا صید می‌شود و در نتیجه معیشت پایداری را برای مردم محلی رقم خواهد زد.

اکنون در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، ۳ ماه پس از این اظهارات در ابتدای روزهای تابستان سالی که با خشکسالی آغاز شده است، نه تنها دیگر خبری از رونق کسب و کارهای وابسته به تالاب نیست که کارشناسان به بازگشت مجدد گردوغبار از سوی تالاب هشدار می‌دهند.

آب پشت سد را رها نمی‌کنند

ناصر عبیات فعال محیط زیست خوزستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت تالاب اینگونه توضیح می‌دهد که حوضچه‌های ۱، ۲ و ۳ تالاب در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برند.

وی سوء مدیریت و عدم رهاسازی آب از سوی سازمان آب و برق خوزستان را دلیل این فاجعه دانست و ابراز داشت: عدم رهاسازی آب پشت سد کرخه باعث قتل عام ماهیانی شده است که در روزگار خوش ۳ سال پیش صیادان با صید آنها روزگار می‌گذراندند.

عبیات رهاسازی ۳ میلیون و ۵۰۰ مترمکعب آب را نجات بخش تالاب خشکیده دانست و گفت: حوضچه‌های ۱،۲،۳،۴ و ۵ تا پایان شهریور ماه نیاز مبرمی به رهاسازی آب دارند تا در این خشکسالی تاب بیاورند.

مهاجرت ۲۰ خانواده دامپرور

تصاویری از تلف شدن احشام و گاومیش‌های پوست انداخته در کنار تلف شدن هزاران ماهی دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می چرخد تا نشانی از مظلومیت مردم این منطقه باشد.
عبیات از مهاجرت ۲۰ خانوار دامپرور از حاشیه تالاب خبر داده و ابراز داشت: رهاسازی حقابه در این شرایط تنها راه نجات است.

رهاسازی حقابه، تنها راه نجات هورالعظیم

یک‌سوم مساحت تالاب هورالعظیم یعنی حدوداً ۱۲۷ هزار هکتار آن در خاک جمهوری اسلامی ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد. این تالاب در زمان جنگ تحمیلی به‌ویژه پس از آن از سوی دولت صدام در بخش عراقی بسیار تخریب، آب آن به‌صورت عامدانه تخلیه و عمده بخش عراقی آن خشک شد. دهه ۸۰ در بخش ایرانی نیز به دلیل برداشت از میدان‌های نفت مشترک، اجازه آب‌گیری در ۶۰ هزار هکتار تالاب داده نشد و بخش زیادی از تالاب در عمل خشک شد که این خشکی تالاب آسیب‌های زیادی مانند گردوغبار، از بین رفتن منبع ارتزاق مردم و محروم‌شدن آنها از صیادی را در منطقه به همراه داشت و مردم استان خوزستان و حتی استان‌های هم‌جوار را تحت تأثیر قرار داد.

سال ۸۸ اوج خشکی تالاب بود و در سال ۸۹ بیش از ۸۰ روز با پدیده شدید گردوغبار در منطقه روبه‌رو بودیم، اما در سه سال گذشته با افزایش سطح بارندگی‌ها روزهای درگیر با گرد و غبار به تعداد انگشتان دست رسیده بود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار