معاون شهردار اهواز اعلام کرد: مصوبه صدور پروانه دو مرحله ای ساختمان گامی در جهت تکریم ارباب رجوع

تاریخ انتشار: سه شنبه 15 تیر 1400 | 09:53 ق.ظ
معاون شهردار اهواز اعلام کرد: مصوبه صدور پروانه دو مرحله ای ساختمان گامی در جهت تکریم ارباب رجوع مرغایی زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز جزئیات مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر در خصوص صدور پروانه دومرحله‌ای ساختمان را تشریح کرد. علیرضا مرغایی زاده در مقدمه‌ای با اشاره به اهمیت مصوبه پروانه دو مرحله ای ساختمان گفت: تا پیش از این روال صدور پروانه ساختمانی به این شکل بود که پس از ثبت […]
مرغایی زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز جزئیات مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر در خصوص صدور پروانه دومرحله‌ای ساختمان را تشریح کرد.

علیرضا مرغایی زاده در مقدمه‌ای با اشاره به اهمیت مصوبه پروانه دو مرحله ای ساختمان گفت: تا پیش از این روال صدور پروانه ساختمانی به این شکل بود که پس از ثبت درخواست متقاضی طی بازدید از ملک و تهیه گزارش کارشناسی فرم دستورالعمل تهیه نقشه صادر و به متقاضی تحویل می‌شد.

متقاضی نیز پس از تهیه نقشه توسط اشخاص ذی صلاح و طی سایر مراحل قانونی، نقشه های تایید شده و نهایی را به همراه کلیه مدارک مورد نیاز به شهرداری منطقه تحویل می دهد و شهرداری نیز پس از انجام سایر مراحل و اخذ عوارض قانونی اقدام به صدور پروانه می کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز ادامه داد: در این روش فرآیند صدور پروانه حداقل حدود سه ماه به طول می انجامد که در چنین حالتی جابجایی مسئولین و مدیران ذیربط در مدت مذکور گاهاً باعث بروز مشکلاتی از قبیل ناهماهنگی هایی ناشی از اختلاف نظر مدیران، عدم پذیرش مجوزات صادره قبلی توسط مسئولین جدید و غیره می گردد که گلایه و نارضایتی بسیاری از شهروندان و سازندگان را در پی داشته و دارد، ضمن آنکه تغییر ضوابط، مقررات و عوارض صدور پروانه نیز مزید بر علت شده و باعث ضرر و زیان متقاضی خواهد شد.

مرغایی زاده تصریح کرد: بنده نیز در همین مدت کوتاهی که عهده‌دار این مسئولیت هستم با بسیاری از این موارد مواجه شده ام که بنا به دستور شهردار محترم در این خصوص جلسات مدیریتی و کارشناسی متعددی برای حل مشکلات شهروندان تشکیل شد.

وی بیان کرد: با توجه به بروز چنین مشکلاتی در فرآیند اخیر، پیرو دستور شهردار اهواز و با هدف تسریع در روند پاسخگویی بهتر، لایحه‌ ای توسط معاونت شهرسازی و معماری تهیه و پس از اعمال نظر و اصلاحات در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر در صحن علنی شورا مطرح و به تصویب رسید و پس از تایید توسط فرماندار محترم شهرستان اهواز طی مکاتبه ای به مناطق هشتگانه شهرداری جهت اجرا ابلاغ شد.

معاون شهردار اهواز در تشریح برخی دیگر از جزئیات این مصوبه اظهار کرد: با اعمال مصوبه جدید، دو روز پس از ثبت درخواست اولیه متقاضی با ارائه صرفاً یک پیش نقشه و انجام مراحل کنترل اولیه نقشه‌ها، محاسبه عوارض قانونی متعلقه و نیز تعیین نحوه پرداخت عوارض، در صورت عدم وجود مشکل پروانه مرحله اول (پروانه شهرسازی) صادر می گردد.

وی با تاکید بر اینکه تمام این مراحل صرفاً در ۲ روز کاری انجام می‌شود، افزود: مدت اعتبار پروانه شهرسازی یک سال از تاریخ صدور بوده و در این مدت کلیه شرایط این پروانه اعم از عوارض پرداختی، مجوزات صادره، ضوابط ملاک عمل و غیره برای متقاضی تثبیت می گردد و در مرحله بعد پروانه ساختمان براساس پروانه شهرسازی صادر می شود.
علیرضا مرغایی زاده اجرای مصوبه را گام مهمی در جهت تکریم ارباب رجوع دانست و گفت: در چنین شرایطی سازندگان فرصت کافی جهت انجام امور اداری لازم را داشته و می توانند در کمال آرامش و اطمینان خاطر جهت انجام مراحل بعد اقدام نمایند.

وی متذکر شد: متقاضی با داشتن پروانه شهرسازی صرفاً می‌تواند عملیات تخریب و تجهیزکارگاه را انجام دهد و انجام هرگونه ساخت و ساز و عملیات اجرایی در این مرحله مجاز نمی باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اهواز با اشاره به بخشهای دیگری از این مصوبه گفت: مدت اعتبار پروانه های ساخت نیز بر اساس گروه های مختلف ساختمانی به این شرح افزایش یافته است: گروه‌های الف (تا دو طبقه یا حداکثر ۶۰۰ مترمربع) از ۱۵ ماه به ۱۸ ماه، گروه ب (از دو تا پنج طبقه یا حداکثر ۲۰۰۰ مترمربع) از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه، گروه ج (تا ۱۰طبقه یا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع) از ۲۴ ماه به ۳۶ ماه، گروه د (بیش از ۱۰ طبقه یا بیش از ۵۰۰۰ مترمربع) از ۲۴ ماه به ۴۲ ماه افزایش پیدا کرد که این امر نیز سبب کاهش مراجعات سازندگان به شهرداری برای تمدید پروانه و اقداماتی از این قبیل خواهد شد.
مرغایی زاده ادامه داد: در حال حاضر همکاران ما در سازمان فاوا در حال پیاده کردن مصوبه پروانه دو مرحله‌ای در سیستم جامع شهرسازی می باشند.

معاون شهردار اهواز با اشاره به اینکه امسال به فرموده مقام معظم رهبری سال “تولید پشتیبانی ها، مانع زدایی ها” نام‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: این مصوبه یکی از مصادیق مانع زدایی است که امیدواریم رضایت شهروندان عزیز را در پی داشته باشد.

علیرضا مرغایی زاده در پایان از حمایت‌های شهردار اهواز و نیز اهتمام شورای اسلامی شهر درتصویب این لایحه قدردانی کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار