رودخانه کرخه نور با آب زنده شد/ صدای آب، موسیقی دل انگیز رودخانه‌ها

تاریخ انتشار: سه شنبه 15 تیر 1400 | 10:56 ق.ظ
رودخانه کرخه نور با آب زنده شد/ صدای آب، موسیقی دل انگیز رودخانه‌ها تصاویری در فضای مجازی مبنی بر کمبود آب در رودخانه کرخه نور، آب تنی گاومیش‌ها در فاضلاب و نبود آب سالم برای احشام و دام‌ها واکنش‌های رسانه ها، دوستداران طبیعت و محیط زیست و حیات وحش را برانگیخت. گاومیش منبع عظیم ژنتیکی محسوب می‌شود و آب تنی روزانه رسم زندگی اش است، حیوانی با ارزش به […]

تصاویری در فضای مجازی مبنی بر کمبود آب در رودخانه کرخه نور، آب تنی گاومیش‌ها در فاضلاب و نبود آب سالم برای احشام و دام‌ها واکنش‌های رسانه ها، دوستداران طبیعت و محیط زیست و حیات وحش را برانگیخت.

گاومیش منبع عظیم ژنتیکی محسوب می‌شود و آب تنی روزانه رسم زندگی اش است، حیوانی با ارزش به شمار می‌رود و به همین دلیل دیدن آن در فاضلاب دل هر کسی را به درد می‌آورد، اما چرا این جاندار از رودخانه کرخه راهی فاضلاب شد؟ چرا آب جاری را به آب راکد و سرشار از آلودگی‌ها ترجیح داد؟

گزارش‌های محلی و تصاویری که در فضای مجازی دست می‌شد، نشان می‌داد که دبی رودخانه کرخه نور به شدت کاهش یافته و در یک قدمی خشک شدن قرار دارد، صدای اعتراض‌ها به حدی کارساز شد که دریچه‌های سد کرخه باز شدن و دست و دلبازی خود را به رُخ همه کشید.

با رهاسازی آب، صدای زندگی دوباره در رودخانه کرخه نور جاری و چشم گاومیش‌ها به آب روشن شد.

شاهین هاشمی فرماندار حمیدیه به خبرنگار ما گفت: با توجه به اتفاقاتی که در کرخه نور رخ داد و مشکلاتی برای احشام به وجود آمد، از روز شنبه با افزایش خروجی سد و رهاسازی حدود ۲ میلیون مترمکعب آب، هم اکنون شرایط عادی شده و احشام و دام‌های روستائیان در این زمینه مشکلی ندارند.

او با بیان اینکه ۵ تانکر آبرسانی در اختیار اداره آبفای حمیدیه قرار دارد، افزود: ۴ روستای بخش گمبوعه به علت افزایش دما و مصرف آب دچار قطع آب شرب شدند، البته با رهاسازی آب از طرح آبرسانی غدیر و رفع مشکلات تاسیسات آبرسانی شهید علی هاشمی، تامین آب برای حدود ۱۰ روستا به حالت عادی بازگشت و آبرسانی پایدار در حال انجام است.

هاشمی تهیه یک کیلومتر لوله و رفع مشکل آبرسانی به گمبوعه دحیر را از جمله برنامه‌های در دستور کار عنوان کرد و اظهار داشت: ضمن اینکه با اقدامات موثر و آبرسانی از خط لوله روستای طراح تلاش می‌کنیم آب شرب سایر روستا‌هایی که با مشکل روبرو هستند، مرتفع شود.

فرماندار حمیدیه تعداد دام سبک در روستا‌های کرخه نور را حدود ۱۴ هزار راس و تعداد دام‌های سنگین را حدود ۵ هزار و ۷۰۰ راس عنوان و تصریح کرد: رهاسازی آب در رودخانه کرخه نور نقش مهمی در رفع مشکل تامین آب احشام دارد و هم اکنون در این زمینه مشکلی وجود ندارد، البته برنامه ریزی‌ها برای پایداری آب موجود در رودخانه انجام شده است، ضمن اینکه با افزایش تانکر‌های آبرسانی در صورت بروز مشکلات احتمالی نظیر شکستکی خط لوله و قطع آب آمادگی داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیشتر روستا‌های کرخه نور به جز روستای سید جابر و ۲ روستای دیگر لوله کشی آب دارند و از آب پایدار بهره‌مند هستند، بیان داشت: عمده فعالیت روستائیان دامپروری است، ولی در زمینه کشت شلتوک نیز فعالیت دارند، ولی به دلیل محدودیت منابع آبی این نوع کشت ممنوع شده است.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار