ضرورت تجویز سموم کشاورزی با نسخه گیاه‌پزشکی| اشتباه رایج کشاورزان در استفاده از سموم

تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 تیر 1400 | 10:01 ق.ظ
ضرورت تجویز سموم کشاورزی با نسخه گیاه‌پزشکی| اشتباه رایج کشاورزان در استفاده از سموم  باقی مانده سموم کشاورزی در محصولات کشاورزی از جمله چالش های چند دهه اخیر در صنعت کشاورزی کشور است که مشکلات بسیاری را غالبا برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایجاد کرده است. با این وجود کارشناسان معتقدند پایین بودن کیفیت سموم مصرفی یک یُعد قضیه است و وجه مهمتر به خود کشاورزان برمی گردد که به […]

 باقی مانده سموم کشاورزی در محصولات کشاورزی از جمله چالش های چند دهه اخیر در صنعت کشاورزی کشور است که مشکلات بسیاری را غالبا برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایجاد کرده است. با این وجود کارشناسان معتقدند پایین بودن کیفیت سموم مصرفی یک یُعد قضیه است و وجه مهمتر به خود کشاورزان برمی گردد که به صورت سنتی بیش از اندازه سموم کشاورز استفاده می کند و همین امر در باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی بی تاثیر نیست.

یعقوب سیفی، فعال بخش سموم کشاورزی در این خصوص به خبرگزاری بازار گفت: استفاده از سموم چه از نظر نوع سم و چه از نظر میزان مورد استفاده باید بر اساس نظرات کارشناسان، متخصص گیاه پزشک و سم شناس باشد تا متناسب با زمان برداشت سم مناسبی را استفاده کنند و سم باقی مانده به حداقل میزان برسد.

سیفی افزود: با این وجود شاهد هستیم که در حال حاضر در مزارع و باغات ما هر نوع سمی بدون نظارت توسط کشاورزان استفاده می شود که این امر تبعاتی در پی دارد.

وی خاطر نشان کرد: جالب است بدانید پیش از این به صورت شفاهی اعلام شده بود که تجویز سم باید با نسخه گیاه پزشکی صورت بگیرد اما این مساله در حد حرف باقی ماند.

وقتی در برابر یک سم مقاومت ایجاد می شود کشاورز باید از خانواده دیگری از سموم استفاده کند تا مقاومت بشکند و آفت کنترل شود نه اینکه حجم بیشتری سم استفاده کنند

عدم آگاهی کشاورز و استفاده بیش از اندازه از سموم کشاورزی 
سیفی ادامه داد: مساله بعدی این است که به دلیلی عدم سمپاشی به صورت کارشناسانه، کشاورزان سالیان سال از یک سم استفاده می کنند و لذا آفات نسبت به سم مقاوم می شود و قابل کنترل نیست. بنابراین کشاورز چاره را در استفاده بیش از اندازه سم می بیند و همین امر موجب می شود بخش بیشتری از آن در محصول باقی بماند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار