نماینده ولی فقیه در خوزستان

رهاسازی آب از بالادست سدهای خوزستان باید انجام شود

تاریخ انتشار: یکشنبه 27 تیر 1400 | 10:32 ق.ظ
رهاسازی آب از بالادست سدهای خوزستان باید انجام شود نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: تلاش داریم تا با پیگیری مستمر آب از سدهای بالا دست استان رهاسازی شود تا حجم آب پشت سدهای خوزستان افزایش یابد.

 

رهاسازی آب از بالادست سدهای خوزستان باید انجام شود

حجت الاسلام سید محمد نبی موسوی فرد شنبه در جریان بازدید از وضعیت ذخیره آب در سدهای دز و کرخه به همراه جمعی از شیوخ و بزرگان و مسئولان استان بیان کرد: در حال حاضر احشام و دام مردم در پایین دست رودخانه ها نیاز به آب دارند و مسئولان باید آب مورد نیاز در این حوزه را تامین کنند.

وی گفت: سه روز گذشته رهاسازی آب از سد کرخه انجام گرفت اما در حال حاضر در مناطق جنوبی و غربی استان آب وجود ندارد.

حجت الاسلام موسوی فرد ادامه داد: باید مردم را در این شرایط سخت دریابیم، مردم خوزستان بسیار ولایت مدار هستند و تمام ثروت و دارایی کشاورزان و دامداران دامها و زمین زراعی آن ها است که این روزها به دلیل خشکسالی در خطر نابودی قرار گرفته است.

امام جمعه اهواز با تاکید بر اینکه باید توزیع آب در استان مدرن شود افزود: باید با فاصله گرفتن از شیوه سنتی آبیاری و توزیع آب از هدررفت منابع ارزشمند آب جلوگیری شود.

وی گفت: با توجه به بحرانی بودن شرایط آب در استان باید از مسئولان خواسته شود تا رهاسازی آب از سد سیمره به عنوان سد بالادست خوزستان انجام شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: با رییس جمهوری منتخب مردم «آیت اله رییسی» تلفنی صحبت داشتم و تقاضا کردم که تیمی را از وزارتخانه های مربوطه و مسئولان کشوری به استان اعزام کنند و مشکلات مردم و تنش آبی استان را بررسی کنند.

امام جمعه اهواز افزود: در بازدید از سد دز و کرخه طبق اعلام مسئولان سد ارتفاع آب پشت این ۲ سد به اندازه ای نیست که رهاسازی انجام شود به همین دلیل باید از بالادست استان آب رهاسازی شود تا امکان جاری کردن آب در پایین دست استان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم پرداخت کامل خسارت ناشی از خشکسالی به آسیب دیدگان در استان افزود: این خسارت ها توسط کارگروهی که قرار است برای بررسی مشکلات کم آبی به استان اعزام  شوند گردآوری می شود.

حجت الاسلام موسوی فرد با اشاره به اینکه هنوز بخشی از خسارت های ناشی از سیل سال۹۸ به آسیب دیدگان این حادثه پرداخت نشده است بیان کرد:باید به گونه ای عمل شود که به مردم ثابت شود مسئولان خوش قول هستند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: احشام و دام مردم در پایین دست رودخانه های استان در حال تلف شدن و زراعت ها هم در حال آسیب دیدن هستند، الان دولت ها در حال جابه جایی هستند و در این نقل و انتقال ها  ممکن است مشکلاتی از نظر هماهنگیها دراین باره  ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، بعد از ۲ سال پرباران، خشکسالی به خوزستان بازگشته است. این استان در ۱۵ سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده که سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها بوده و مسئولان آن را شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر اعلام کرده بودند. رابعی معاون سابق سازمان آب و برق خشکسالی امسال را مشابه سال ۹۷ عنوان کرده است.

به گفته سازمان آب و برق خوزستان، در پی کاهش ۳۵ درصدی متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان، آورد رودخانه‌ها به مخازن سدها نیز تا خرداد امسال ۴۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر شده است. حجم مفید مخازن سدهای خوزستان نیز نسبت به شرایط نرمال ۶۰ درصد کمتر است. در پی کاهش شدید آورد رودخانه‌های خوزستان، کشت شلتوک در همه حوضه‌های آبی این استان بر اساس مصوبه نشست ۱۲ اردیبهشت ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان ممنوع اعلام شده است.

منبع: ایرنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار