در خوزستان چه خبر است؟/ روستاهای تشنه در انتظار تدبیر مسؤولان

تاریخ انتشار: یکشنبه 27 تیر 1400 | 10:49 ق.ظ
در خوزستان چه خبر است؟/ روستاهای تشنه در انتظار تدبیر مسؤولان  پنجشنبه شب و جمعه شب در برخی شهرهای خوزستان تجمعاتی اعتراضی برای مشکل آب شرب و کشاورزی این استان شکل گرفت. اعتراض مردم چند شهر خوزستان به کمبود آب شرب و کشاورزی به گزارش کشاورزی پرس شب ۲۵ تیر ماه در جریان اعتراض مردم شادگان به مشکل بی‌آبی و عدم تامین حقآبه رودخانه‌ها، افرادی اغتشاشگر اقدام به […]

 پنجشنبه شب و جمعه شب در برخی شهرهای خوزستان تجمعاتی اعتراضی برای مشکل آب شرب و کشاورزی این استان شکل گرفت.

اعتراض مردم چند شهر خوزستان به کمبود آب شرب و کشاورزی

به گزارش کشاورزی پرس شب ۲۵ تیر ماه در جریان اعتراض مردم شادگان به مشکل بی‌آبی و عدم تامین حقآبه رودخانه‌ها، افرادی اغتشاشگر اقدام به تیراندازی هوایی کردند. یکی از تیرهای هوایی شلیک شده از سوی اغتشاشگران به فوت یک جوان شادگانی منجر شد. پیگیری‌ها در این ماجرا ادامه دارد اما اصل ماجرا اغتشاشات یا تجمعات نیست، مسئله اصلی تنش آبی در خوزستان است. 

وضعیت سدهای خوزستان چگونه است؟

سعید رئوفی مدیرعامل سد و نیروگاه دز ظرفیت این سد را برای یک سال آبی حدود ۷ تا ۸ میلیارد مترمکعب اعلام کرد. وی گفته پیش‌بینی ما این است که در سال آبی امسال بین ۳/۵ تا ۴ میلیارد متر مکعب آب آورد داشته باشیم، یعنی کمتر از نصف نرمال! در سال ۹۸ که خوزستان درگیر سیل شد این رقم به ۱۶ میلیارد متر مکعب رسیده بود.

 

مهدی خواجه پور مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان نیز دیروز وضعیت سد مارون را اینگونه توضیح داد: طبق آخرین آمارها حجم فعلی سد ۶۱۴ میلیون متر مکعب، حجم مفید ۴۵۹ میلیون متر مکعب، حجم حداکثر یک‌هزار و ۱۴۸ میلیون متر مکعب، حجم خالی ۵۳۴ میلیون متر مکعب، ورودی چهار متر مکعب برثانیه و خروجی کنونی ۱۳ متر مکعب بر ثانیه است.

یزدانی‌پور مدیرعامل سد کرخه نیز در تشریح وضعیت این سد می‌گوید: حجم آب تا کنون ۲۳۳۶ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته (با ۴۳۷۶ میلیون متر مکعب) ۵۳ درصد کاهش داشته است.

 

فرهاد ایزدجو مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان نیز وضعیت میزان ورودی همه سدهای خوزستان را اینگونه توضیح داد: میزان ورودی آب به سدهای استان در سال آبی جاری ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به دراز مدت در حدود ۴۳ درصد کاهش ورودی آب داشته ایم.

وقتی می‌گوییم مردم مشکل دارند، دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنیم؟

محمدرضا کرمی‌نژاد مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب می‌گوید: از مجموع دو هزار و ۸۰۰ روستایی که تحت پوشش آبفا خوزستان است، حدود ۸۰ تا ۹۰ روستا تحت تنش آبی قرار گرفته‌اند که با برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده تعداد روستاهای تحت تنش آبی در خوزستان در حال کاهش است.

امام جمعه حمیدیه نیز تعداد روستاهای درگیر تنش‌آبی توابع این شهرستان را ۴۲ روستا اعلام کرده است. طبق گفته‌های امام جمعه حمیدیه بالغ بر ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای بخش گمبوعه به دلیل بی‌آبی (۶۰ تا ۷۰درصد) متضرر شدند.

همچنین بنا بر اعلام مسوولان آبفای هویزه، آب ۶۰ روستای این شهرستان در روزهای اخیر قطع شده و مردم با مشکلات زیادی برای تامین آب خود مواجه شده‌اند. ۱۵ روستای دشت آزادگان طبق اخبار واصله دچار قطعی آب هستند.

 

صبح دیروز نیز استاندار خوزستان در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد ۷۰۰ روستای این استان نیز پیش از تنش آبی با تانکر آبرسانی می‌شدند.

از سوی دیگر تالاب‌های استان خوزستان نیز دچار مشکل شده‌اند. بخش‌هایی از مناطق تالاب هورالعظیم و شادگان عملا خشک شده و تبعات زیست محیطی بر اکوسیستم خوزستان تحمیل کرده‌اند.

 مسئله دیگری که خوزستان با آن مواجه است گرمای هوا است. خوزستانی‌ها با وجود این بحران در آب رسانی باید دمای بالای ۵۰ درجه را نیز تحمل کنند. توضیحات مدیرکل هواشناسی استان خوزستان را در لینک زیر بخوانید:

پیگیری مسوولان برای حل مشکل

 با پیگیری و دستور رئیس دستگاه قضا هیاتی متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور برای بررسی مشکلات پیش آمده و علل وضعیت موجود، عازم استان خوزستان شد. همچنین جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، رضا اردکانیان وزیر نیرو، خاوازی، وزیر جهاد کشاوزی دستور داد معاونان آن وزارت‌خانه‌ها به سرپرستی رئیس ستاد مدیریت بحران امروز به اهواز سفر کنند.

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در گفت‌وگویی تلفنی با استاندار خوزستان خواستار تصویب و پیگیری راهکارهای حل مشکلات خوزستان شد در جلسه مشترک هیات اعزامی از تهران با مسوولان استانی شد.

جلسه مدیریت بحران استان خوزستان نیز دیروز برگزار شد و در این جلسه نیز برخی مسوولان کشوری با تماس تلفنی در جلسه حاضر و پیگیر حل مشکلات مردم خوزستان شدند. محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز طی تماس تلفنی در همین نشست ، برای تصویب مصوباتی که در جلسه هیات دولت پیرامون خوزستان مطرح می شوند، قول مساعد داد که تا جایی که بتواند  کمک کند.

مشکل چگونه حل می‌شود؟

رحمانی از کارشناسان منابع آبی در گفت‌وگوی با خبرگزاری فارس مسئله آب خوزستان را یک مسئله مدیریتی در حوزه منابع آبی عنوان کرد و گفت: عمده مشکلی که در خوزستان وجود دارد ربطی به افزایش سدها یا کاهش باران و … ندارد. اصل ایراد در مدیریت منابع آبی است که به صورت منطقه‌ای و گاهی به صورت غیر علمی انجام می‌شود.

این کارشناس معتقد است اگر سدهای خوزستان به درستی مدیریت می‌شدند بسیاری از مشکلات فعلی خوزستان حل می‌شد. این کارشناس مسائل آب، مشکل دیگر در مسائل پیش آمده در خوزستان را در عدم اتمام پروژه‌های نیمه تمام انتقال آب مخصوصا عدم تکمیل پروژه غدیر دانست.

 رحمانی گفت: ما در سال ۹۸ با بحران معکوس مواجه شدیم و نتوانستیم آب مازاد را کنترل کنیم که اگر سدهای نیمه تمام مانند سد بختیاری که در دولت نهم کلید خورده بود تکمیل می‌شد بسیاری از مشکلات کنترل آب مازاد نیز قابل حل بود. 

این فعال محیط زیست گفت: مفهوم آب منطقه‌ای اساسا یک مفهوم غلط است. اگر ما بخواهیم مشکلات آبی حل شود نباید مسائل ملی را در سطح مدیریت منطقه‌ای محدود کنیم. آب‌های جاری در خوزستان کم نیستند و این استان توانایی تامین آب خود را به طور کامل دارد اما باید مدیریت منابع آبی به طور ملی و در راستای اهداف کلان سیاست‌گذاری شده قرار دهیم.

منبع فارس


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار