محصولات کم آب بَر ، جایگزین کشت برنج در خوزستان

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 تیر 1400 | 11:23 ق.ظ
محصولات کم آب بَر ، جایگزین کشت برنج در خوزستان  مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان گفت:ما در یک بحران خشکسالی قرار داریم که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. به گزارش کشاورزی پرس خدارحم امیری زاده افزود: امسال با کاهش ۳۲ درصدی بارندگی در خوزستان موجه شدیم که همین بهانه‌ای شد تا کشاورزان خوزستانی با خسارات بسیار زیادی در حوزه تولید محصولات کشاورزی […]

 مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان گفت:ما در یک بحران خشکسالی قرار داریم که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

به گزارش کشاورزی پرس خدارحم امیری زاده افزود: امسال با کاهش ۳۲ درصدی بارندگی در خوزستان موجه شدیم که همین بهانه‌ای شد تا کشاورزان خوزستانی با خسارات بسیار زیادی در حوزه تولید محصولات کشاورزی روبرو شوند.

وی ادامه داد:این خشکسالی کشاورزان را آزرده خاطر نمود تا جایی که حتی در کشت‌های پاییزه نیز با مشکلاتی بویزه کشت‌های دیم و کشت‌های آبی دچار تنش‌های آبی شدند.

امیری زاده خاطر نشان کرد: در برنامه ریزی‌ها به این نتیجه رسیدیم بر اساس مصوبه ستاد بحران استانداری خوزستان کشت پر آب محصول برنج در خوزستان با توجه به کاهش شدید آب کاملا ممنوع شود.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر همین اساس الگوی کشتی را تنظیم کرده که در این الگو مصوب شد به جز کشت برنج کشت‌های الگویی در منطقه را جایگزین کرد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشت‌هایی مثل ذرت علوفه‌ای، حبوبات، کنجد، سبزی و صیفی جات نه تنها سود آوری آن کمتر از شلتوک نیست بلکه در بعضی مواقع از شلتوک هم بهتر است.

وی ادامه داد: بعضی از کشاورزان علیرغم همه تلاش‌های ترویجی که از سازمان انجام شد بازهم اقدام به کشت برنج نمودند، این در صورتی ست که باید به آن‌ها گفت هیچ خدمات و حمایتی از سوی سازمان نخواهند شد.

امیری زاده افزود:اگر کشاورزان الگوی کشت را رعایت نکنند ممکن است در سال‌های آینده هم با آن‌ها همکاری نشود.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان گفت:از تمام کشاورزان خوزستانی خواستاریم از ادامه کشت برنج منصرف شوند، چون با این کار باعث نرسیدن آب به مردم، دام‌ها در تالاب و باعث تشدید خشکسالی خواهید شد.

منبع خبرگزاری صداوسیما


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار