ممکن است خوزستان سال آینده هم شرایط آبی سختی داشته باشد

تاریخ انتشار: سه شنبه 29 تیر 1400 | 10:33 ق.ظ
ممکن است خوزستان سال آینده هم شرایط آبی سختی داشته باشد مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: مدل‌ها نشان می‌دهند که پاییز امسال شرایط خوبی ندارد و بارش‌های آبان و آذر، پایین تر از حد نرمال است، پس سال آینده هم می‌تواند شرایط سختی داشته باشد.  به گزارش کشاورزی پرس محمد سبزه‌زاری دیروز (۲۸ تیر) در جلسه مشترک ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران خوزستان و […]

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: مدل‌ها نشان می‌دهند که پاییز امسال شرایط خوبی ندارد و بارش‌های آبان و آذر، پایین تر از حد نرمال است، پس سال آینده هم می‌تواند شرایط سختی داشته باشد.

 به گزارش کشاورزی پرس محمد سبزه‌زاری دیروز (۲۸ تیر) در جلسه مشترک ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران خوزستان و قرارگاه محرومیت زدایی که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امسال حدود ۲۱۹ میلی متر بارش داشتیم که نسبت به دراز مدت حدود ۳۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

 وی افزود: استان‌هایی که تامین کننده نیاز آبی سدها هستند، از جمله چهارمحال و بختیاری، لرستان و… شرایط ما را داشته اند و پایین جدول بارش قرار دارند. بارش در استان‌های ایلام و لرستان ۳۹ درصد و چهارمحال و بختیاری ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است‌.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به وضعیت بارش در استان‌ها گفت: اگر حوزه‌های آبریز را بررسی کنیم می‌بینیم که حوزه کارون از نظر وضعیت آبی آخر قرار دارد. اما در کل کشور وضعیت بسیار ناهنجاری از نظر بارندگی دارد. سدهایی که تعیین کننده آب شرب کشاورزی و صنعت استان‌ هستند، امسال نسبت به دراز مدت از لحاظ تامین آبی بسیار بسیار عقب‌تر هستند.

وی با اشاره به کاهش بارش‌ها نسبت به سال گذشته، بیان کرد: اگر حوزه کرخه را در نظر بگیریم، نسبت به دراز مدت ۳۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد کاهش بارش داشته است. کارون بزرگ نسبت به دراز مدت ۳۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد کاهش داشته است. همچنین جراحی و زهره نسبت به بلند مدت ۱۶ درصد و نسبت به سال گذشته نیز ۱۵ درصد کاهش داشته است و اگر وضعیت جراحی و زهره بهتر است به دلیل بارش‌های جنوبی و نوار ساحلی است.

سبزه‌زاری بیان کرد: بهار امسال تنها یک و نیم میلیمتر بارندگی در خوزستان داشتیم و در واقع هیچ بارشی نداشتیم. زمستان سال گذشته و بهار امسال هیچ بارشی نداشتیم و هرچه پشت سد آب داریم از پاییز سال قبل است. روند ۵۰ ساله بارش در فصل بهار کاهشی است و در هر سال ۰.۱۱ میلیمتر کاهش بارش داشته ایم. همچنین تبخیر و تعرق نیز هر سال ۴ میلیمتر افزایش پیدا کرده که به دلیل افزایش دما است‌. در نتیجه بخش عمده‌ای از بارش‌ها تبخیر می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص پیش‌بینی‌های بارش در پاییز پیش رو، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی شدید در کل دنیا، جو حالت دینامیکی دارد. برای پاییز امسال امکان دارد که یا شدیدا به سمت ترسالی پیش برویم یا شدیدا دچار خشکسالی شویم. مدل‌ها نشان می‌دهند که پاییز امسال شرایط خوبی ندارد و بارش‌های آبان و آذر، پایین تر از حد نرمال است، پس سال آینده هم می‌تواند شرایط سختی داشته باشد.

وی در پایان بیان کرد: طی ۱۰ سال گذشته مناطق جنوبی مخصوصا حوزه کارون دچار خشک‌سالی شدید است و حتی اگر امسال مانند سال ۹۸ سیل باشد، بازهم کمبود آب در منطقه جبران نخواهد شد. 

منبع ایسنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار