جزئیات اقدامات زیربنایی و اعتبارات برای خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 5 مرداد 1400 | 11:12 ق.ظ
جزئیات اقدامات زیربنایی و اعتبارات برای خوزستان در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ استان خوزستان از نظر میزان اعتبارات استانی بین ۳۱ استان، دارای مقام اول بوده است. به گزارش کشاورزی پرس ، سازمان برنامه و بودجه جزئیاتی در رابطه با اقدامات زیربنایی و اعتبارات اختصاص یافته به خوزستان در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ را منتشر کرد. براساس این گزارش، در دوره […]

در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ استان خوزستان از نظر میزان اعتبارات استانی بین ۳۱ استان، دارای مقام اول بوده است.

به گزارش کشاورزی پرس ، سازمان برنامه و بودجه جزئیاتی در رابطه با اقدامات زیربنایی و اعتبارات اختصاص یافته به خوزستان در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ را منتشر کرد.

براساس این گزارش، در دوره مورد بررسی بالغ بر ۲۱.۵ هزار میلیارد تومان در پنج ردیف اعتباری به استان خوزستان اختصاص و پرداخت شده است که طی آن ۴.۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات متفرقه برای مقابله با ریزگردها، آب و فاضلاب، ۴.۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات حوادث شامل سیل و خشکسالی، ۵.۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، بالغ بر ۷.۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای طرح‌های ملی و استانی ویژه و همچنین ۱۲۱ میلیارد تومان اعتبارات سایر اختصاص و پرداخت شده است.

وضعیت اعتبارات در سفرهای استانی
 

در سفرهای استانی رئیس جمهور به خوزستان برای ۳۳ طرح و پروژه بالغ بر ۶.۲ میلیارد تومان پرداخت شده است. همچنین در راستای پیگیری و نظارت بر پروژه‌های سفر برای ۱۷ طرح و پروژه تکمیلی بالغ بر ۸۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده که در مجموع برای تکمیل پروژه‌های سفر بیش از ۷۰۰۰میلیارد تومان پرداخت شده است.

مصوبات سال ۱۳۹۶ در برنامه ۱۰ ساله

براساس مصوبه فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ هیات وزیران برنامه ۱۰ ساله در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۵ به منظور رفع  مشکلات بخش آب و فاضلاب و برق استان خوزستان در افق سال ۱۴۰۵ چند مورد مقرر شد. به طوری که برای طرح‌های بخش آب و فاضلاب بالغ بر ۹.۵ هزار میلیارد تومان، طرح‌های توسعه و پایداری شبکه برق بالغ بر ۱.۵ هزار میلیارد، آبرسانی روستایی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد، تثبیت کانون‌های بحرانی ایجاد گرد و غبار در سطح ۴۲ هزار هکتار یک ساله و در سطح ۳۲۰ هزار هکتار در طول برنامه ششم است.

همچنین مقرر شد برای احداث شبکه‌های اصلی و فرعی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و زهکشی‌ها در سطح  ۲۳۸  هزار هکتار شامل ۲۲۹ هزار هکتار در خوزستان ۹۰۰۰ هکتار در ایلام اقدام شود.

این در شرایطی است که گزارش عملکرد مصوبه مربوطه نشان می‌دهد که طرح آبرسانی به شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان و روستاهای مسیر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، طرح آبرسانی به شهرهای شمال شرق خوزستان (ایذه، باغملک، هفتکل،صیدون، رامهرمز، قلعه‌تل، و میداوود و ۶۸۹ روستا)، با ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی، طرح آبرسانی به شهرهای جنوب شرق خوزستان (رامشیر، امیدیه، میانکوه، آغاجاری، هندیجان، بندر امام، ماهشهر، و شهرک‌های شهیر و روستاهای مسیر، جمعاً ۱۵ شهر و ۵۴۱ روستا)، با ۱۱.۶ درصد پیشرفت فیزیکی است.

همچنین طرح آبرسانی به شهرهای ویس، شوشتر، گتوند، ملاثانی، صالح‌شهر، شرافت، ترکاکلی و سماله و روستاهای مسیر جمعاً ۹ شهر و ۳۱۱ روستا، با ۱۶.۷ درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین آبرسانی به مجتمع‌های روستایی با پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۰ درصد است.

وضعیت تأسیسات فاضلاب و اصلاح شبکه توزیع

براساس این گزارش، این طرح مشتمل بر تاسیسات فاضلاب اهواز و تأسیسات فاضلاب شهرهای آبادان، خرمشهر، بهبهان، دزفول، دشت‌آزادگان، شادگان، رامهرمز، شوش ایذه، ماهشهر، بندر امام خمینی، شوشتر، و مسجد سلیمان با اعتباری معادل ۵۸۱ میلیارد تومان از فاینانس (داخلی و خارجی) و ۹۷۱ میلیارد تومان از منابع عمومی در حال اجراست، طی سال‌های ۱۳۹۹– ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۰۰ درصد اعتبار ابلاغی از منابع عمومی تخصیص یافته است، از فاینانس خارجی مبلغ ۵۰.۶۲ میلیون یورو(اصل و فرع) برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب ۵ شهر آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان و بندر امام خمینی (ره) ۱۰۰ درصد جذب شده است.

از فاینانس داخلی مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ از طریق بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، سپه، ملی و پارسیان تفاهم‌نامه منعقد شده است.

برای اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب شهری (اهواز و سایر شهرها) از ۵۹۹ میلیارد تومان طی سه سال مبلغ ۲۹۳ میلیارد تومان پرداخت شده است. با این اعتبار ۱۲۳ کیلومتر در اهواز و ۴۰۸ کیلومتر در سایر شهرها اصلاح شبکه صورت گرفته است.

وضعیت شبکه‌های برق

همچنین براساس مصوبه فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ وزارت نیرو مکلف شد برای طرح‌های توسعه و پایداری شبکه برق بالغ بر ۱.۵ هزار میلیارد تومان طی سه سال سرمایه‌ گذاری کند و این در حالی است که مجموعه عملیات اجرایی ۱۲ دستگاه پست ۱۳۲ GIS برای توسعه و پایداری شبکه برق استان خوزستان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مصوبات مربوط به رودخانه کارون

براساس این گزارش، ۲۵ درصد آلودگی کارون مربوط به فاضلاب ۱۷ شهر حاشیه این رودخانه با جمعیتی معادل ۲.۲ میلیون نفر است که ۹۵ درصد این جمعیت در هفت شهر شوشتر، اهواز، آبادان، خرمشهر، شوش، اندیمشک و دزفول ساکن هستند.

این در حالی است که تصفیه‌خانه شهرهای آبادان و خرمشهر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد با استفاده از فاینانس چین درحال اجرا است و تصفیه‌خانه شهرهای اندیمشک و شوش از فاینانس خارجی اجرا خواهد شد.

از سویی تصفیه‌خانه شرق اهواز به بهره‌برداری رسیده و تصفیه‌خانه شهرهای دزفول و شوشتر در حال بهره‌ برداری است.

تثبیت کانون‌های بحرانی ایجاد گرد و غبار (ریزگردها)

طرح‌های تثبیت کانون‌های بحرانی در سطح ۳۰ هزار هکتار در برنامه کوتاه مدت از طریق مرطوب‌سازی عرصه‌های بحرانی و احیای تالاب‌ها با انتقال آب به طول ۵۵ کیلومتر انجام شده است و طی سال‌های ۱۴۰۰ – ۱۳۹۵ بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق‌ توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها در استان خوزستان پرداخت شده است.

تکمیل و اتمام طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه برای تجهیز و نوسازی و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در سطح ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به میزان ۱.۵ میلیارد دلار برای اجرای مصوبات سفر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به خوزستان برنامه ‌ریزی شده بود، این در حالی است که در فاز اول ۲۹۵ هزار هکتار به اتمام رسید و هم‌اکنون ۲۸۵ هزار هکتار در حال بهره‌ برداری است.

همچنین عملکرد ریالی اجرای این طرح تا سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵.۷هزار میلیارد تومان بوده و در سال ۱۴۰۰ براساس قانون بودجه ۴.۵ هزار میلیارد تومان در فاز دوم پیش بینی شده است، از کل سطح ۵۵۰ هزار هکتار این مصوبه  فقط برای ۲۲ هزار هکتار تعیین تکلیف نشده است.

اعتبارات اضطراری مدیریت خشکسالی

از سویی به منظور اجرای طرح‌های اضطراری و مدیریت خشکسالی در خوزستان، هیات وزیران در تیرماه ۱۴۰۰، ۱۱۵۰ میلیارد تومان تصویب کرد که ۱۰۰ درصد آن ابلاغ و حدود ۸۸۵ میلیارد تومان به دستگاه‌های ذیربط پرداخت شده است.

 

منبع ایسنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار