ایذه شانس بالایی برای ثبت جهانی شدن در زمینه باستانی دارد

تاریخ انتشار: سه شنبه 12 مرداد 1400 | 12:16 ب.ظ
ایذه شانس بالایی برای ثبت جهانی شدن در زمینه باستانی دارد مصطفی پورعلی ظهر دوشنبه در خصوص پرونده ثبت جهانی ایذه در یونسکو اظهار کرد: با توجه به قابلیت‌های ویژه استان خوزستان در موضوع مناطق دارای ارزش بالای تاریخی، شهرستان ایذه از جمله مناطقی است که با داشتن آثار متعدد این قابلیت را دارد تا در قالب منظر فرهنگی باستانی، ارزیابی جهانی شود. به گزارش کشاورزی […]

مصطفی پورعلی ظهر دوشنبه در خصوص پرونده ثبت جهانی ایذه در یونسکو اظهار کرد: با توجه به قابلیت‌های ویژه استان خوزستان در موضوع مناطق دارای ارزش بالای تاریخی، شهرستان ایذه از جمله مناطقی است که با داشتن آثار متعدد این قابلیت را دارد تا در قالب منظر فرهنگی باستانی، ارزیابی جهانی شود.

به گزارش کشاورزی پرس مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که پرونده ثبت جهانی این شهر، ارزیابی دوباره و مانع زدایی شود تا با نهایی شدن این روند، استان خوزستان در موضوع ثبت جهانی یک بار دیگر از شانس‌های تصاحب این عنوان قرار گیرد و معتقد هستم که این پرونده باید یکی از اولویت‌های کشور قرار بگیرد.

وی با تأکید بر ایجاد شرایط لازم در استان برای سرعت بخشی در مانع‌زدایی‌های موجود در پرونده ثبت جهانی ایذه گفت: نیاز است که استان خوزستان با توان بیشتر در رفع موانع این پرونده وارد عمل شود و در هماهنگی‌های لازم در سطح مدیریت استان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ادارات و ارگان‌ها و نیز موانع پیش رویِ درون‌شهری ایذه جدیت بیشتری به خرج داده شود.

پورعلی افزود: آثار ایذه به لحاظ ارزش‌های برجسته، فاکتورهای میراث جهانی را دارند و با وجودی که آثار این شهرستان از سال ۲۰۰۷ در لیست موقت یونسکو قرار گرفته‌اند اما به لحاظ زمانی استان خوزستان سه سال جلو است و در این پرونده دست بالا را دارد.

وی ادامه داد: چنانچه ارگان‌ها و انجمن‌های درگیر در پرونده ثبت جهانی ایذه بتوانند در بحث تملک و آزادسازی اراضی دارای معارض تسهیلگری کنند، شرایط برای خوزستان مهیاست تا اثر چهارم این استان نیز به ثبت جهانی برسد و نیاز است دراین‌باره با درخواست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان جلسه‌ای پیرامون این پرونده در تهران داشته باشیم.

«سید حکمت الله موسوی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان نیز دراین‌باره گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مجموعه ما باید در خصوص سرعت بخشی به روند پرونده ثبت جهانی ایذه انجام می‌داد، موضوع تعیین حریم و عرصه‌ای بود که به سرانجام رسید و تلاش ما در مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال حاضر، رفع نواقص و موانعی است که باعث افزایش شانس استان در پرونده ثبت جهانی ایذه می‌شود.

منبع خبرگزاری مهر


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار