مزایای گلخانه خورشیدی نسبت به معمولی| ذخیره گرما و استفاده از انرژی مکمل

تاریخ انتشار: سه شنبه 19 مرداد 1400 | 09:22 ق.ظ
مزایای گلخانه خورشیدی نسبت به معمولی| ذخیره گرما و استفاده از انرژی مکمل به گزارش کشاورزی پرس،پرورش گیاهان و تولید آنها در گلخانه سرگرمی و امرار معاش بسیار مولد است. گلخانه راه خوبی برای تأمین معاش با تولید محصولات با ارزش بالا است. همچنین راه خوبی برای کمک به محیط زیست است. بهترین راه برای ادامه این تلاش ، تهیه گلخانه خورشیدی است. گلخانه خورشیدی چیست؟ هدف اصلی […]

به گزارش کشاورزی پرس،پرورش گیاهان و تولید آنها در گلخانه سرگرمی و امرار معاش بسیار مولد است. گلخانه راه خوبی برای تأمین معاش با تولید محصولات با ارزش بالا است. همچنین راه خوبی برای کمک به محیط زیست است. بهترین راه برای ادامه این تلاش ، تهیه گلخانه خورشیدی است.

گلخانه خورشیدی چیست؟
هدف اصلی هر گلخانه جمع آوری انرژی خورشید در زمانی که خورشید زیاد می درخشد است. با این حال ، گلخانه های خورشیدی هدف خاصی دارند. آنها قادر به انجام کارهایی بیشتر از جمع آوری انرژی خورشیدی هستند. گلخانه خورشیدی قادر به ذخیره گرمای قابل استفاده برای شب، روزهای ابری یا فصل سرد است. این گلخانه گرمای کافی را برای رشد گیاهان حتی در طول شب یا فصول سرد فراهم می کند.

گلخانه های خورشیدی جهت تولید انبوه ایده آل بوده و مستقل ترین آنها برای تولید محصولات تجاری ایده آل هستند. اکثر گلخانه های خورشیدی برای تولید محصولات زینتی یا سبزیجات استفاده می شوند. آنها دو طرح اولیه دارند ، نوع سوله و نوع کوونست.

نوع سوله دارای یک محور طولانی است که از شرق به غرب جریان دارد. این دیوار دارای روکش جنوبی است که حداکثر انرژی را از خورشید جمع می کند. از طرف دیگر دیوار رو به شمال عایق بندی شده است تا از اتلاف حرارت جلوگیری شود. این ویژگی ها چیزی است که یک گلخانه خورشیدی را با گلخانه های معمولی متمایز می کند.

نوع کوونست گاهی اوقات می تواند شبیه یک گودال زیرزمینی باشد و گلخانه ای ارزان قیمت بوده که می تواند تا ۴۰ درصد انرژی گرمایش را ذخیره کند. این نوع گلخانه برای استفاده در حیاط خلوت بسیار ایده آل است.

گلخانه خورشیدی از نظر نوع فعالیت به دو دسته تقسیم می شود: منفعل یا فعال. این دو نوع از منابع مختلف استفاده می کنند اما همچنان به یک هدف خدمت می کنند.

در برخی از نقاط که  سردی هوا بیشتر دوام می آورد، ممکن است نیاز به استفاده از گلخانه خورشیدی غیرفعال با استفاده از سیستم گرمایش گاز یا برق وجود داشته باشد. این تنها راه محافظت از گیاهان در برابر سرمای زیاد است.

گلخانه خورشیدی منفعل
این نوع گلخانه برای تولیدکنندگان در مناطق سردسیر بسیار ایده آل است زیرا با وجود شرایط بد هوایی، تولید محصولات گلخانه ای می تواند به بهره وری بسیار زیادی منجر شود. استفاده از سیستم های گرمایشی برای گلخانه ها به منظور مقرون به صرفه بودن در صورت وجود محصولات با ارزش بالا برای تولید بهتر است.

گلخانه خورشیدی فعال
این نوع گلخانه از انرژی مکمل استفاده می کند. هوای گرم شده خورشیدی را از محل ذخیره به سایر قسمتهای گلخانه منتقل می کند.

اکثر ادعا می کنند که مدیریت و نگهداری یک گلخانه معمولی تفاوت چندانی با گلخانه خورشیدی ندارد. اما اینطور نیست. روش استفاده از گلخانه معمولی با گلخانه خورشیدی تا حدودی متفاوت است.

گلخانه های خورشیدی بر خلاف گلخانه های معمولی، دیواره گلخانه را جهت گرفتن حداکثر گرمای خورشیدی حتی در زمستان، تنظیم کرده اند. مواد آن طوری طراحی شده است که از دست دادن گرما را به حداقل برساند و از مواد ذخیره گرما استفاده می کند. همچنین دارای عایق جهت هدر نرفتن گرما در زمانی که نور خورشید نمی تابد است. سیستم این نوع گلخانه برای خنک شدن در تابستان بستگی زیادی به تهویه طبیعی دارد.

ذخیره سازی حرارت خورشیدی یکی از ویژگی های اصلی در طراحی گلخانه خورشیدی است. برای گرم ماندن حتی در شبهای سرد آید مقدار کافی گرمای خورشیدی ذخیره شود. یکی از روشهای متداول برای ذخیره این انرژی قرار دادن سنگ یا بتن هایی است که مستقیما نور خورشید را برای جذب گرما دریافت می کنند.

دیوارهای بلوک سیندر در ضلع شمالی گلخانه نیز به عنوان ذخیره گرمای خوبی مورد استفاده قرار می گیرند. از کفهای سرامیکی رنگ تیره نیز می توان برای ذخیره گرما استفاده کرد. هر دیوار یا کف که برای جذب گرما استفاده نمی شود، رنگش روشن است. سرامیک ها باید طوری طراحی شوند که گرما و نور را منعکس کرده و آن را بین گیاهان پخش کنند.

با نحوه مدیریت گلخانه می توان میزان گرمای ذخیره شده را تعیین کرد. گلخانه ای که مملو از گیاهان و ساختارهاست می تواند گرما را راحت تر ذخیره کند. کمپوست همچنین می تواند هدف ذخیره گرما را تکمیل کند زیرا به تولید دی اکسید کربن در جو کمک می کند. علاوه بر این، میکروارگانیسم های موجود در کمپوست نیز به افزایش تولید محصولات کمک می کنند.

کمپوست پسماندهای آلی تجزیه‌شده و نسبتاً پایدار حاصل فرایند پوسش هستند و پوسش یا کمپوست کردن عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، حیوانی یا زباله‌های شهری همچنین لجن فاضلاب است که تحت شرایط خاص و روش‌های گوناگون انجام می‌گیرد.

در نهایت باید گفت استفاده از روش های جدید برای استفاده از انرژی خورشیدی، به عنوان یک منبع خوب، سالم و بدون خطر برای گرم شدن گلخانه‌های کشاورزی، جهت کم شدن میزان مصرف کود و کم شدن مقدار مشکلات گلخانه‌داران در ارتباط با سوخت، قدمی مهم و دارای اهمیت در صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی و نگهداری و حفظ آن و کاهش از آلودگی هوا و به خطر انداختن محیط زیست می باشد.

منبع بازار


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار